Oslo–Drammen er vanskeligst

  • Bygg

Norconsult, som har utført analysene fra Drammen via Oslo til henholdsvis Göteborg og Stockholm, mener at strekningen Drammen-Oslo er vanskeligst.

De foreslår at hele 85 prosent av strekningen legges i en ny tunnel, fra Lier til Oslo S. En strekning som i dag allerede går for en stor del i tunnel, med Lieråsen tunnel, Skaugumstunnelen, Tanumstunnelen og Bærumstunnelen og videre inn i Oslotunnelen.





Vanskelig i Oslo

Det er først og fremst fra Oslo S og vestover det er utfordringer knyttet til den nye tunnelen.

Norconsult skriver i sin rapport at fra Oslo S og fram til Kirkeristen så må tunnelen legges i løsmasser. Mellom Kirkeristen og Spikersuppa (området mellom Nasjonaltheateret og Stortinget) går den nye traseen i fjell.

Den vil legges delvis under eksisterende trasé. Utfordringen her er at det er lite fjell over traseen og at traseen blant annet går under Stortinget.





Ligger lavt

Den anbefalte traseen svinger nordvestover fra Spikersuppa og Studenterlunden, inn under Slottsparken og videre i fjell helt fram til Lier. Den nye togtraseen vil ligge lavere enn eksisterende trasé, blant annet vil den gå under Sandvikselva.

Totallengden på den nye tunnelen er rundt 34 kilometer. Det er lagt opp til at denne traseen kan kobles til en ny Ringeriksbane, Sandvika - Hønefoss, dersom den blir realisert





Ny bru i Drammen

De siste kilometerne fram til Drammen vil den nye traseen følge eksisterende jernbanetrasé, men det må bygges en ny bru over Drammenselva og Drammen jernbanestasjon må utvides med to spor.

Topphastigheten i tunnelen er 330 kilometer i timen, mens topphastighet på den eksisterende traseen er på 160 kilometer i timen.

Svenskene bremser

Norconsult har også utredet trafikken østover til henholdsvis Stockholm og Göteborg. På svensk side er det en fartsbegrensning på 250 km/t.

Et slikt spor vil kunne legges fra Lillestrøm via Kongsvinger til Arvika. Det vil innebære at sporet oppgraderes og får en del strekninger med dobbeltspor.

Skal hastigheten opp til 330 km/t, finnes det to alternativer, Lillestrøm over Bjørkelangen til Arvika, eller Oslo–Ski–Mysen–Arvika. Begge disse alternativene vil kreve et nytt dobbeltspor.





Knutepunkt i Sarpsborg

For strekningen sørover, vil en linje med fart 250 km/t stort sett følge dagens trasé og den traseen som er utredet i forbindelse med Nasjonal transportplan.

Den vil gi muligheter for stopp ved Moss, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden. Skal trafikken sørover ha høyere hastighet, 330 km/t, så vil det kun bli ett stopp i Østfold, nærmere bestemt Sarpsborg.

Denne traseen vil ikke gå innom de andre Østfold-byene.

Les også: Kleppa vil ha tog i nord

Fire alternativer mellom Drammen og Stavanger