Johan Sverdrup er Norges største industriprosjekt på svært mange år. (Bilde: Statoil)

ELEKTRIFISERING AV UTSIRAHØYDEN

Onsdag sa Statoil dette om Utsira-scenarioet som ble virkelig i dag

– En ren teknisk utfordring, som vil være vanskelig å løse uten utsettelser.

I dag har det blitt klart at et flertall på Stortinget kommer til å kreve at hele Utsirahøyden skal forsynes med kraft fra land. Det betyr ifølge Statoil at hele Sverdrup-prosjektet mest sannsynlig må utsettes.

Det kommer frem i et intervju Teknisk Ukeblad gjorde tidligere denne uken, med leder for prosjektstyring i Johan Sverdrup-prosjektet, Terje Thorsen.

Her forteller han om hva konsekvensene ville være dersom Stortinget kommer frem til å tvinge frem en områdeløsning.

Aker har 350 mann på Sverdrup

Han uttrykte da at det var vanskelig å ta hensyn til den politiske usikkerheten og at Statoil da, enn så lenge, jobbet videre med prosjektet ut fra deres konseptvalg, som kun inkluderer Sverdrup.

– Det vil være vanskelig for prosjektet å ta hensyn til denne usikkerheten i parallell med den videre modningen av prosjektet. Dette fordi vi har flere kontrakter som løper. Aker har for eksempel 350 mann på jobben, og vi har 120, sier Thorsen.

– Om vi skal unngå forsinkelser må vi kjøre videre med den planen vi har. Prosjektet kan ikke forholde seg til eventuelle mulige endringer. Skal vi teknisk sett klare å modne dette prosjektet frem mot den planen vi har i dag, så må vi ha 100 prosent fokus på det. Så er det vår toppledelse som må forvalte den politiske risikoen.

LEDER: Dette må svi, Tord Lien!

– Har kapasiteten

Terje Thorsen har jobbet i Statoil og Hydro i rundt 30 år, og har blant annet vært med på Grane-prosjektet og Ormen Lange, og har hatt estimeringsansvar i Statoil i flere år før han startet i Johan Sverdrup-prosjektet.

Han sier at det kanskje kan virke som en enkel løsning å sette en 200 MW-løsning på riserplattformen til Sverdrup slik at hele Utsirahøyden kan få sin strøm fra land. Men det er mer komplisert enn som så, ifølge Thorsen.

– Teknisk sett har vi kapasitet til å ta inn mer vekt. Men beslutningen er nå å bygge 100 MW og konsekvensene av en endring på dagens design, må man ha tid til å vurdere. I tillegg er hele konseptet basert på at feltsenteret skal legge til rette for økt utvinning i senere faser. Det vil si at hele designen av riserplattformen er basert på at vi kan sette på nye moduler slik at vi kan øke utvinningen i fremtiden, sier han.

Han legger til at det vil være problematisk å begynne å ta av vektreserver for fremtidige faser, til andre formål enn hva de opprinnelig er for.

– Man kan altså ikke gå videre uten å studere konsekvensene på dagens design og fremtidige faser. Partnerskapet er opptatt av å sikre en god gjennomføring og et konsept som altså gir høy utvinningsgrad av feltet over tid, sier han.

Les også: Øker kostnaden på elektrifisering fra 6,5 til 13,2 milliarder

– Stram tidsplan

Thorsen sier at Statoil fortsatt holder fast på at et krav om fullelektrifisering vil utsette prosjektet med om lag ett år.

På spørsmål om hva som konkret vil føre til en utsettelse – om det er rene tekniske løsninger, eller lisensinterne saker – er Thorsen helt klar på at problemet vil være av teknisk art.

Han mener at dersom dette toget nå stopper opp, vil det ta tid å få det i gang igjen.

– Det lisensinterne har vi god nok tid på innen det året det er snakk om. Men det er ikke det som er utgangspunktet. Utgangspunktet er at vi allerede i dag har en stram tidsplan for Sverdrup frem til innsending av PUD, og stram tidsplan derfra til oppstart, sier han.

– Per i dag er vi halvveis i FEED-fasen (forprosjektering), og vi har allerede bestemt så mange av de tekniske parameterne på plattformene, at om vi får en stor endring, selv om vi har mulighet til å ta inn mer vekt, vil konsekvensen for totaliteten være stor. Jeg tror ikke vi vil kunne ta den risikoen det er å kjøre Johan Sverdrup som et gigaprosjekt videre med en slik endring uten mer tid til modning, sier han.

Han illustrerer med at ting tar tid i et prosjekt på størrelse med Sverdrup.

– Da vi fikk beslutningen om strøm direkte til Sverdrup, så har det tatt om lag 2,5 måneder bare å få dette implementert, og nye studier satt i gang. I prinsippet burde konseptet være frosset i februar, sier han.

Les også: Ny rapport: Utsira kan elektrifiseres for bare 40 kroner per tonn CO2

– Kom brått på

Teknisk Ukeblad spør også Thorsen om hvorfor det ikke ble tatt høyde for at det kom til å komme krav om en områdeløsning når Stortinget har vært såpass klare.

Han svarer at kostnadene for fellesløsningen kom brått på dem.

– Jeg tolker spørsmålet slik: Hvorfor fant man ikke ut at hub-prosjektet ble så omfattende og dyrt som det ble før sent på høsten. Dette kom ganske overraskende på veldig mange. Da sa vi at dette ble alt for dyrt og da var det ikke tid nok til å gjøre annet enn det man valgte å gjøre, for å holde planen på Sverdrup, sier han.

– Vi gikk bort fra huben, og kom frem til en løsning med Sverdrup. Det eneste vi så, var å kjøre strøm direkte til Sverdrup, sier han videre.

Frykter overskridelser

Han mener også det er viktig å se denne typen tekniske endringer i sammenheng med rapporten Oljedirektoratet kom med for kort tid siden, angående kostnadsoverskridelser på norsk sokkel.

– Når man forenkler bildet av tekniske endringer, så viser det seg ofte at man ikke ser hva det vil si med interfaces mellom kontrakter, og vi vil påpeke at dersom vi vil gjøre store endringer nå som høres enkelt ut, så vil det øke risikoen for nye problemer og kostnadsøkninger, sier han.

– Vi har påpekt at Oljedirektoratet i sin rapport i høst var klar på at prosjektene må modnes bedre og ha bedre interface-håndtering. Man vil gå på akkord med dette dersom man skal gjøre en så stor endring uten å være ærlige på at det tar tid å modne en slik endring, sier han.

Thorsen peker på at rapporten er klar i konklusjonene, og at hvis man ser dette i sammenheng med å gjøre store endringer, uten å ta innover seg at det blir for stor risiko, så vil det risikere å ødelegge et så stort prosjekt.

– En forsinkelse på et prosjekt med en investeringsramme på 100-120 milliarder kan få store konsekvenser, sier han.

Les også: Statoil lovet Stortinget elektrifiserings-tall. Så gjorde de helomvending

Heikki har gitt beskjed til Helge Lund

Heikki Holmås i SV sier til Teknisk Ukeblad at det på ingen måte burde komme som en overraskelse på Statoil at dette skjer.

–Jeg har tidligere sagt at Statoil og de andre selskapene har gamblet med verdiene de sitter på, når de ikke har fulgt opp det tydelige signalet som Stortinget har sagt, at det er et mål med fullelektrifisering av Utsirahøyden, og vi har stilt krav til de andre utbyggerne at de må ha klar en kraft fra land-løsning.

– Jeg har sagt til Helge Lund at de vet hva Stortinget mener. Denne jobben har ikke Statoil gjort godt nok. Nå må de gå hjem å gjøre den.

Les også: Statoil bytter ikke «skitten» Gina Krog-turbin

Ola Elvestuen er leder for Stortingets energi- og miljøkomite, og har samlet alle opposisjonspartiene om å fullelektrifisere Utsirahøyden. Lars Taraldsen

Vil klare det uten utsettelser

Venstres Ola Elvestuen sier også at det er helt klart at Statoil nå må legge sitt arbeid ut fra det flertallet i dag har kommet frem til.

– Dette er mulig å få til uten å forsinke prosjektet. Men det blir en tøff jobb, det er det ingen tvil om, sier Elvestuen.

Terje Aasland i Arbeiderpartiet, mener at Statoil snur problemstillingen på hodet, når de uttrykker at det kommer til å bli forsinkelser i Sverdrup.

– Vi ønsker å kutte utslipp i Norge, det har vi vært tydelige på. Og med Utsirahøyden har vi også vært veldig klare på at vi ønsker en kraft fra land-løsning. Den fasen vi er inne i nå, når Stortinget uttrykker hva flertallet mener, må jo være med på å skape en forutsigbarhet – ikke en uforutsigbarhet, sier Aasland.

– Statoil planlegger nå en 100 MW-løsning på fase 1. Det er en liten start på en områdeløsning. Jeg er overbevist om at Statoil finner gode løsninger i fortsettelsen. Det er ingenting som tilsier at dette skal føre til utsettelser. Krevende, kanskje, men fullt mulig å oppnå, sier han.

Han mener også at Statoil burde ha vært forberedt på at dette ville komme.

– Det kan umulig ha kommet som julekvelden på kjerringa at Stortingets flertall fastslår at det skal være en områdeløsning på Utsirahøyden.

Statoil: Viktig å unngå utsettelser

Statoil sier i dag, etter at det ble kjent at stortingsflertallet har samlet seg rundt en områdeløsning, at de nå må sette seg ned og finne ut hva dette innebærer.

– Vi ser nå på hva dette forslaget innebærer. Det som er svært viktig for oss er at det ikke blir lagt føringer som medfører forsinkelse på Sverdrup-prosjektet, sier Ørjan Heradstveit, informasjonssjef i Statoil.

Les også.

– Effektive gassturbiner er bedre enn elektrifisering

Her er verdens største offshore-anlegg for høyspent likestrøm

Her er Tord Liens forklaring på at Utsira-prisen gikk fra 9 til 16 mrd. på ett år