2G blir 3G: Det dårlige nettet i t-banetunnelene skal endelig forbedres. Neste år håper KTP at utbyggingen av 3G skal være klar. foto: Håkon Jacobsen

3G PÅ T-BANEN

Om ett år får du raskere nett på t-banen

 

Mens de store teleselskapene skrur på LTE i rask takt, må reisende på t-banen i Oslo ta til takke med 2G.

Det er ikke mange steder folk sitter så tett og fikler med mobilen.

KTP har styringen

En reise med kollektivtransport gir ro til å sjekke e-post og nettsider. Men det går ulidelig sent. Data over 2G i konkurranse med veldig mange andre er ingen strålende opplevelse.

Det er det kommunale selskapet KTP, Kollektivtransportproduksjon AS, som eier og vedlikeholder all infrastruktur i Oslos kollektivtransport. Omtrent samme modell som det statlige Jernbaneverket.

Det betyr at teleselskapene må få en avtale med KTP før de reisende kan få en bedre dekning.

Les også: Telenor åpner LTE for mobiltelefoner

Vil bygge

Vi har snakket med Telenor og Netcom, som sammen med Network Norway lenge har ivret etter å gi de reisende et bedre tilbud.

Selskapene vil samarbeide om å skape dekning i tunnelene, men synes det har tatt svært lang tid å forbedre tilbudet i dypet under Oslo.

– Vi har vært klare til å bygge ut 3G i t-banetunnelene i flere år. Vi er nesten i mål med å dekke hele t-banenettet utendørs med 3G, men vi forhandler ennå med KTP om tunnelene, sier dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen.

Utålmodig: Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen, mener vi burde ha hatt 3G i t-banetunnelene for lengst og er ivrig etter å komme i gang med utbyggingen.

Lekkasjekabler

Den gamle infrastrukturen til 2G holder ikke til oppgraderingen og må byttes ut. For å få inn 3G, og sannsynligvis også LTE, må det trekkes fiber hele veien gjennom tunnelene.

Det trengs også nye basestasjoner og antenner. Antennene kan være vanlige antenner, som dem vi kjenner fra hustak, eller de kan være såkalte lekkasjekabler som stråler ut signalene hele veien.

De ulike teleselskapene vil ha forskjellige basestasjoner, men dele på selve antennene.

– Det vil nok ta minst et år før vi får bredbåndsdekningen på plass i tunnelene, men vi ser på om vi ikke kan gi kundene skikkelig bredbånd på stasjonene tidligere. Her er det mulig å bygge ut raskere fordi vi kan jobbe svært mange flere timer i døgnet. I tunnelene får vi bare jobbe noen timer hver natt og det er en viktig årsak til at dette vil ta tid, sier dekningsdirektør i Netcom, Tommy Johansen.

Les også: Skal klare 1000 ganger mer datatrafikk

Forhandler om lang kontrakt

I vår bestilte KTP en uavhengig rapport fra Teleplan som skulle klarlegge situasjonen og mulighetene for kommunikasjon i t-banens tunnelsystem. Nå foreligger den i endelig versjon og danner grunnlaget for selskapets forhandlinger med teleselskapene.

– Vi har et samfunnsansvar for kollektivtransporten og de reisende, men vi har også et ansvar for å ta vare på de verdiene som er investert og sørge for vedlikehold. KTP er opptatt av å gi kundene best mulig bredbånd og nå er forhandlingene i gang med teleselskapene. Vi venter at de blir ferdige rundt årsskiftet, sier kommunikasjonssjef i KTP, Cato Asperud.

Selv om Asperud ikke vil gå dypere inn på hva KTP ønsker seg, kan vi nok anta at selskapet ønsker at teleselskapene må betale en leie for å installere nytt utstyr i tunnelene.

Og at de selv må stå for investeringen. Alt som kan gi klingende mynt i kassa i tillegg til billetter er velkomment.

– Jeg kan ikke si noe om når utbyggingen er ferdig, men jeg håper det blir i løpet av neste år, sier han.

Mens KTP har ønsket en 7-årskontrakt, er ikke det lenge nok for Telenor.

– Hvis vi skal stå for investeringen må vi ha en lengre horisont. Vi trenger ti år med opsjon for nye ti år om dette skal være regningssvarende for oss, sier Amundsen.

Les også:

TEST: Hvem har best supernett?

Super-wifi rekker mange kilometer  

– Stort rom for å senke prisene til kundene

Dette er TV-standarden produsentene vil satse på