Oljearbeidernes lønns- og arbeidstidsordninger er gjenstand for debatt etter at Ivar Aasen-partnerne ønsker så få offshorearbeidere som mulig. (Bilde: Harald Pettersen/Statoil)
Professor Torger Reve mener oljearbeiderne har hatt for dyre ordninger.

DRIFT FRA LAND

– Oljearbeidernes løsninger har vært alt for dyre

Professor hyller oljeselskap for å redusere antall offshorearbeidere.

Som Teknisk Ukeblad skrev denne uken satser oljeselskapet Det norske på å ha så få arbeidere offshore som mulig når de setter i gang driften på deres Ivar Aasen-felt på Utsirahøyden.

Selskapet begrunner dette med at de ønsker å redusere kostnader, samt øke sikkerheten.

Professor Torger Reve ved institutt for strategi ved Handelshøyskolen BI sier til Teknisk Ukeblad at Det norske med dette går i riktig retning, og at norske oljearbeidere har hatt for dyre ordninger.

Kan ta slutt: I dag har de åtte måneder fri i året. Det kan det bli slutt på

–Spesielt 2-4-ordningen

Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet en rekke artikler om oljearbeidernes lønns- og arbeidstidsbetingelser, som tidvis har vært svært omdiskutert.

Reve skapte i fjor debatt da han uttalte følgende: «Finn en løsning uten folk i Nordsjøen. Da er problemet løst.»

– Det er ikke alle typer kostnader som kan reduseres så mye, men personalkostnadene er alltid et tema man bør se på, sier professoren.

– I Nordsjøen er kostnadene ganske høye fordi man har valgt veldig dyre løsninger for oljearbeiderne. Det er vel og bra når oljeprisen er høy. Men når den synker blir det et skift. Forrige gang da oljeprisen gikk ned, klarte vi oss, rett og slett fordi vi gikk fra dyre betong- og stålplattformer til flytere og subsea, sier han.

Med dyre løsninger tenker han spesielt på arbeidstidsordninger og lønn.

– Det er særlig 2-4-ordningen jeg tenker på, men også lønningene som er høye, sier han.

Les også: – Halvparten av lønna offshore er overtidsbetaling

Større effekt å redusere offshore

Reve sier at man ved forrige oljeprisfall så investeringskostnader som falt voldsomt fordi man fikk løsninger som hadde helt andre tekniske funksjoner.

– Den gjorde mye av den samme jobben, men enklere. Det neste trinnet er å kunne automatisere så mange av prosessene offshore at det nesten ikke trengs folk som arbeider offshore.

– Enkelte er kommet ganske langt med robotboring og etter hvert med robotproduksjon. Det er svært avanserte tekniske løsninger, men det er ikke lenger utenkelig og teknologisk umulig. Til slutt vil en kanskje lykkes med helt ubemannede oljeinstallasjoner, sier han.

Han understreker at det ikke er sikkert at man kommer helt i null med antall personell offshore, blant annet av sikkerhetsgrunner.

–Men det å få en skikkelig reduksjon av antall personer offshore har mye større effekt enn om man sparer en eller to mann på land. Det dreier seg om både logistikk og arbeidstidsordning, som er dyrt.

Mistet oljejobben: Mistet oljejobben, fikk langt høyere lønn i kommunen

Fagforening: Ikke noe likhetstegn

Hilde-Marit Rysst, forbundsleder i fagforeningen Safe sier at hun ikke er enig med Torger Reves utspill om at det har vært altfor dyre løsninger for oljearbeiderne offshore.

– Et vesentlig poeng er at arbeideren representerer under én prosent av hele utgiftsgrunnlaget. Det er ikke der det blir for dyrt, sier Rysst.

– Det som kan bli dyrt, er om man ikke er på plass i løpet av en time for å reparere den ene ventilen som må repareres. Om man produserer for 80 millioner kroner om dagen, kan det blir svært dyrt å ha en halv dags nedetid, sier hun.

Rysst mener for øvrig at det er helt naturlig at man på sikt får en reduksjon av antall offshorearbeidere.

– Poenget er at det ikke er noe likhetstegn mellom «få arbeidere offshore» og «rimeligere løsning». Det kommer an på hva slags kompetanse som er der ute, ikke antall hjerter og hjerner.

– Man vil alltid ha en utvikling, og med bedre utstyr som er enklere å vedlikeholde, vil det være en slik utvikling der færre oljearbeidere kunne være et resultat, sier hun.

Les om 2-4-arbeidernes fritid: Arnhild bestiger fjelltopper, Bjørn maler og Knut kjører rally i Russland