Det har vært store forsinkelser på Østre linje etter innføringen av det digitale signalsystemet ERTMS. (Foto: Per-Ivar Nikolaisen)

NYTT SIGNALSYSTEM PÅ JERNBANE

Nytt milliardsystem skulle få slutt på forsinkelsene. Nå er pendlerne møkk lei

På Østfoldbanen.

ERTMS

  • European Rail Traffic Management System er et signalsystem for jernbaner i Europa.
  • Det gir informasjon om kjøretillatelse og hastighet direkte i togets førerpanel.
  • ERTMS er designet for toghastigheter opp til 500 km/t.
  • Systemet ble først testet ut på en pilotstrekning på Østfoldbanens Østre linje, mellom Rakkestad og Sarpsborg, og er nå innført på linjen mellom Ski og Sarpsborg.

Kilde: Jernbaneverket

På sensommeren innførte Jernbaneverket det nye signalsystemet ERTMS på Østfoldsbanens linje mellom Ski og Sarpsborg.

Oppgraderingen kostet 1,28 milliarder kroner og skal gi bedre regularitet og færre forsinkelser. Med tiden skal systemet installeres over hele jernbanenettet, men Østfoldbanen er altså først ut.

Ting tyder på at det ikke går så bra.

Jernbaneverket melder nemlig om et ustabilt anlegg og opp mot en halvtimes forsinkelse per togsett på sine hjemmesider.

Se oversikt: Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge

– Jeg er kjempelei

Arnhild Knutsen har pendlet den timelange togturen fra Askim til Oslo i 15 år. Hun sier det var mye forsinkelser i starten av pendlerkarrieren, før det ble bedre i mange år. Nå er det tilbake til start igjen, mener hun.

– Vi merker hver dag at togene ikke kommer i tide, og det er stor frustrasjon blant alle pendlerne. Forsinkelsene er alt fra ti minutter til en halvtime, og noen ganger er togene innstilt. Det er helt håpløst. Det er kjempefint at man prøver å oppgradere linjen, men det er ikke så greit når løsningene ikke fungerer, sier hun til Teknisk Ukeblad.

– Hvordan påvirker forsinkelsene arbeidsdagen din?

– Jeg har fleksitid, så det går greit. For mange andre baller det seg til, blant annet for dem som skal hente barn i barnehagen. Dette handler jo om at NSB og Jernbaneverket tar av fritiden vår. Jeg er kjempelei av dette, sier hun.

Det tok 16 år: Det har tatt 16 år. Nå er verdens lengste jernbanetunnel ferdig

Jobber med å løse problemet

Problemene stammer fra Mysen stasjon, der det oppstår tekniske problemer med de doble togsettene.

Når togsettene snur, havner det bakre togsettet i såkalt «ukjent posisjon», som betyr at signalanlegget ikke klarer å registrere togets posisjon. Dermed må både lokomotivfører og togleder fastsette togets posisjon manuelt.

Det er en tidkrevende prosess.

– Vi har brukt opp til en halvtime for å få togene avgårde fra Mysen. Disse dobbeltsettene kommer inn til stasjonen tre ganger i døgnet. Resten er enkeltsett, og de går det fint med, men det er jo veldig beklagelig for de reisende at dette skjer, sier prosjektleder Erik Mæhlum i Jernbaneverket.

Les også: Dette toget bygger en kilometer spor i døgnet

Signalkart ERTMS
Jernbaneverkets plan for ERTMS i Norge. Jernbaneverket

Kan ikke oppgradere før neste høst

Han forteller at det vil ta tid å rette opp i feilen.

– De tekniske problemene skyldes en feil i en dataprogramvare. Dessverre klarer ikke leverandørene å rette opp denne programvarefeilen før høsten neste år, når en oppgradert versjon skal være klar. Derfor jobber vi primært med å endre rutinene for togenes oppstartsfunksjon slik at det ikke blir flere forsinkelser, sier han.

– Hvorfor tar det så lang tid å få fikse problemet?

– Det er fordi jernbanens signalanlegg er underlagt SIL 4, en standard som sikrer at systemene holder seg blant de høyeste sikkerhetsnivåene. I motsetning til en app på mobiltelefonen, som man kan starte på nytt eller oppdatere – er kravene til et signalsystem mye strengere. Det er det som skiller det fra andre typer systemer, forklarer Mæhlum.

Les også: Vil bygge motorvei fra London til New York

Må regne med forsinkelser en god stund til

Prosjektlederen forsikrer imidlertid de reisende om at det snart vil bli bedre.

– Vi jobber hele tiden med forskjellige løsninger og regner med betydelig bedring fra uke til uke fremover. Det kommer til å bli en betydelig bedring i forhold til dagens situasjon, kanskje allerede denne uken her. Dette er et nytt system med mange delsystemer som ble innført samtidig, og denne type erfaringer må vi dessverre også gjøre oss, sier han.

Ber leverandør om hjelp

Den andre utfordringen som forsinker togene med det nye signalanlegget er at bomanlegget på spor to i Askim ikke fungerer som det skal.

– Det er en fare for at bomanlegget fanger biler. Sånn som det er nå går bommen ned rett etter at den har gått opp, uten normal varslingstid eller ringing, sier prosjektleder for implementeringen av ERTMS, Eivind Skorstad.

Jernbaneverket har tatt kontakt med leverandøren av systemer i et forsøk på å løse problemet.

– Leverandøren jobber hardt med å finne en løsning, men vi kan dessverre ikke si når det blir, sier Skorstad.

Vegvesenet skulle spare og valgte spansk: Vegvesenet skulle spare og valgte spansk. Prosjektet ble et mareritt

Det skal være stor frustrasjon blant pendlerne i forbindelse med innføringen av det nye signalsystemet. Espen Zachariassen

Forventet feil

Skorstad er ikke overrasket over at det oppstår feil i systemet i startfasen.

– Innføringen av ERTMS er en voldsomt stor endring, så det at det var så lite problemer i starten var litt overraskende. At det er noe problemer må man bare regne med. Det er jo en enorm forandring av konsept, sier han.

Han legger til at problemene på Østre linje er gode erfaringer når digitale signaler skal bygges ut i resten av landet.

– At vi har utfordringer nå gir oss muligheten til å luke ut dem ut når vi bygger videre. Vi skal bruke den samme interne ekspertisen som har brukt til utbyggingen av det første systemet, og får dermed med oss dyrebar erfaring videre, sier han.

Mener Barcode har skylda: Krever millionerstatning etter omfattende skader på Oslo S

Et kritisk skifte

Selv om ikke alt går etter planen, er det ikke aktuelt å utsette utbyggingen av det nye signalanlegget.

I 2019 har 150 norske signalanlegg passert 50 år.

– Dagens signalanlegg består av gamle deler det til dels er umulig å erstatte. Det er kun leverandørsupport på to av ti anleggstyper nå. I tillegg til det er det et problem at det ikke lenger undervises i den gamle reléteknologien, sier Skorstad.

Om anleggene ikke byttes ut, vil det få store konsekvenser for hele Jernbane-Norge.

– Hovedmålsettingen er at vi skal kunne kjøre tog om noen år også. Om vi ikke gjør noe med dagens signalanlegg vil vi måtte legge ned strekninger i løpet av kort tid, sier han.

Les også: Verdens første rørbru kan stå ferdig i 2050