Thomas Peter Golding har en mastergrad i astrofysikk, men har valgt Statoil og Utdanningsetatens utviklingsprogram Teach First. Derfor jobber han fulltid som lærer på Gran skole de neste to årene.

Ny runde med superlærere

  • Karriere

Teach First

  • Teach First Norway bygger på Teach First-programmet i England, og er et toårig ledelsesutviklingsprogram for nyutdannede med master- eller doktorgrad innen realfag.
  • Målet med programmet er å møte utfordringene innenfor utdanning og realfag ved å videreutvikle dyktige nyutdannede til gode lærere og ledere.
  • Programmet starter med Summer Institute i England, fulgt av to år fulltidsjobb som lærer på en osloskole. Ved siden av lærervirksomheten følger kandidatene det første året et spesialdesignet PPU-program for å gi dem formell pedagogikk-kompetanse, og det andre året Statoil-akademiet, som skal gi dem lederkompetanse.
  • Etter to år venter garantert fast jobb på en skole i Oslo, samt tilbud om intervju i Statoil.
  • Teach First er et samarbeid mellom Statoil, Utdanningsetaten i Oslo og Universitetet i Oslo.

– Både i Norge og internasjonalt handler det om å adressere utfordringene som er på utdanningsfeltet. I Norge har vi fokus på realfag, og misjonen til programmet er å utvikle dyktige nyutdannede til effektive og inspirerende lærere og ledere, sier prosjektleder Vibeke Strøm i Teach First Norge til Teknisk Ukeblad.

Teach First er i Norge et samarbeid mellom Utdanningsetaten i Oslo, Universitetet i Oslo, Statoil og Teach First.

Fulltidsjobb

Opptil 20 kandidater skal plukkes ut til programmet, med oppstart sommeren 2011. Først blir de sendt på Summer Institute i England, deretter venter to år med fulltidsjobb i Osloskolen, samtidig som de tar praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) og gjennomgår det såkalte Statoilakademiet.

I andre enden skal det spyttes ut dyktige lærere og ledere. Gulroten er garantert fast jobb i Osloskolen og tilbud om intervju i Statoil. Søknadsfristen for runde to gikk ut søndag.

– De fleste søknadene kommer gjerne inn like før fristen, så det er helt umulig å spå hvordan søkingen blir. Vi håper selvfølgelig på så mange relevante og gode søkere som vi ønsker, sa Strøm til Teknisk Ukeblad fredag.

Behov

Hun forteller at tilbakemeldingene fra det første kullet er at hverdagen er utfordrende.

– Vi sender dem jo ut til de skolene som har størst behov for gode lærere, og så langt har vi sett at de takler rollen og utfordringene veldig bra. Det første kullet har imponert oss, og de viser at de har egenskapene som skal til for å bli nettopp en effektiv og inspirerende lærer og leder, sier Strøm.

Ilddåp

En av dem som gjennomgår Teach First-utviklingen i dag, er Thomas Peter Golding. Han underviser i matematikk og naturfag ved Gran skole i Oslo.

– Jeg valgte det fordi jeg tidligere hadde vurdert læreryrket, og jeg syntes dette var en fin måte å få prøvd ut det på. Det er rimelig godt dokumentert at beboere i Oslo øst har litt lavere gjennomsnittlig levealder enn på vestkanten. Mange av dem som dropper ut av videregående, har mangler i ungdomsskoleutdanningen sin, noe som også er mest signifikant på Oslo øst. Om jeg kan være med på å snu denne trenden, og bidra til den oppvoksende slekt, synes jeg det er fint, sier han til Teknisk Ukeblad.

Golding beskriver erfaringen som en reise.

– Det var litt vanskelig i starten, men jeg har blitt veldig godt tatt imot av skolen og de ansatte. Det som har skjedd i klasserommet, vil jeg nesten beskrive som en ilddåp. Det er mye å gjøre, men jeg trives godt i dag, sier han.

Uviss fremtid

Golding har en mastergrad i astrofysikk fra Universitetet i Oslo. Men hva som frister mest av Statoil og skoleverket, det kan han ikke svare på.

– Det kan godt tenkes at jeg har lyst til å bli i skolen, men også at jeg har lyst til å prøve noe annet, for så eventuelt å komme tilbake til skolen senere. Jeg vet rett og slett ikke.