Ottomansk-inspirert terminalbygg: Innvendig kan Istanbuls tredje flyplass minne om moskéanleggene til den store ottomanske 1500-talls-arkitekten Mimar Sinan. (Bilde: Mir)

RECEP TAYYIP ERDOGAN

Ny «norsk» megaflyplass i Istanbul får miljøslakt

  • Bygg

Istanbuls tredje flyplass

  • Bygges mellom Svartehavslandsbyene Yenikoy og Akpinar, 40 km nordvest for Istanbuls historiske sentrum.
  • Tegnet av Nordic Office of Architecture i samarbeid med Grimshaw og Haptic. Masterplan av Arup. Første fase skal etter­ planen stå klar i 2018.
  • Får verdens største terminalbygg på en million m2, seks rullebaner og en årlig kapasitet på 150 millioner passasjerer.
  • Forventet å generere 200.000 arbeidsplasser, hvorav 80.000 i selve byggingen. P-huset skal romme 25.000 biler.
  • Tomten er på 7650 hektar. Heathrow flyplass dekker 1227 hektar.
  • Konsortiet IGA (Cengiz, Kolin, Limak, Mapa, Kalyon) bød 22,5 milliarder euro for konsesjonen til å bygge og drifte flyplassen i 25 år. Byggekostnadene ligger på 10 milliarder euro.

Kilder: IGA og TMMOB

ISTANBUL/ANKARA: – Den nye flyplassen i Istanbul er en miljøkatastrofe som innebærer ødeleggelse av våtmarker, innsjøer og 6172 hektar­ skog. Istanbul mister en viktig drikkevannskilde, og mange dyrearter mister sitt habitat, sier miljøingeniør Baran Bozoglu, leder for de 13.000 medlemmene i CMO, tyrkiske miljøingeniørers kammer.

Ikke utredet godt nok

Vi møter Bozoglu i et Ankara tapetsert med bannere av president Erdogan. Bozoglu har kjempet i over to år for å stanse byggingen av Istanbuls nye megaflyplass

I august ble det kjent at flyplassen skal hete RTE, eller Recep Tayyip Erdogan. I valgkamptaler kalte han flyplassen «nasjonens seiersmonument.»

– Vi har tre søksmål gående. To av dem handler om at konsesjonen til å bygge og drifte flyplassen ble delt ut før miljøkonsekvensene var godt nok utredet, sier Bozoglu.

Med på søksmålene er også paraplyorganisasjonen TMMOB, en NGO med 445.000 medlemmer fra 24 ingeniør- og arkitektorganisasjoner.

Les også: På denne lufthavnen ble det satt verdensrekord sist helg

Lederen for tyrkiske miljøingeniørers kammer (CMO), Baran Bozoglu, som er frontfigur i kampen mot Istanbuls tredje flyplass Fredrik Drevon

Dårlige grunnforhold

Landskapet der flyplassen bygges består av åser, hogstfelt, innsjøer og groper etter nedlagte kullminer.

Dette må jevnes ut før byggearbeidene kan starte på det én million kvadratmeter store terminal­bygget og de seks rullebanene.

For å få jevnet ut området skal 2,5 milli­arder kubikkmeter masse fraktes til byggeplassen fra et annet megaprosjekt, Kanal Istanbul, den planlagte 45 kilometer lange og 150 meter­ brede kanalen mellom Marmarahavet og Svarte­havet.

– Kjemikalier fra grunnarbeidene vil sige ned i grunnen og forurense grunnvannet. Grunn­målingene som gjengis i miljøkonsekvensrapporten er ikke adekvate og ble gjort med tanke på en toglinje og ikke en flyplass, advarer Bozoglo­. Nå oppfordrer han de norske arkitektene til å trekke seg fra prosjektet.

– Norge fører en god miljøpolitikk på hjemmebane, men så kommer dere hit og deltar i et byggeprosjekt med kriminelle aktører. Kanskje soldater og politi kan handle uten å tenke selv, men ingeniører og arkitekter har et ansvar for å beskytte mennesker og naturen, sier Bozoglu.

Les også: Rullende takke

Ny flyplass i Istanbul: Området ved Svartehavet markert med rødt viser hvor den nye flyplassen bygges. IGA

Korrupsjonsskandale

Referansen til «kriminelle aktører» går på at sjefene hos de fem entreprenørselskapene som utgjør IGA, konsortiet som bygger flyplassen, ifølge tyrkiske og internasjonale medier skal ha hjulpet Erdogan med å sikre seg kontroll over en avis og en tv-stasjon i bytte mot løfter om statlige byggekontrakter.

Lydopptak av telefonsamtalen som dokumenterer avtalen ble lagt ut på Youtube sist vinter. Etter press fra Erdogan ble senere Youtube og Twitter i en periode blokkert i Tyrkia.

Etter intervjuet med Bozoglu har vi forsøkt å få en kommentar fra Gudmund Stokke, partner og daglig leder i arkitektselskapet Nordic Office of Architecture, som har fått i oppdrag å tegne flyplassen, men han har ikke besvart våre henvendelser.

Da vi intervjuet Stokke i forbindelse med Erdog­ans valgkampsirkus på flyplassbygge­plassen i Istanbul 7. juni, benektet han å ha noen som helst rolle i Erdogans nasjonsbygging.

– Jeg har ikke noe befatning med det i det hele tatt. Jeg jobber for et konsortium som skal bygge en flypass.

– Hva med sjefene i IGA som er implisert i en korrupsjonsskandale?

– Det har jeg ingen kommentar til. Jeg vet ingenting om det, sier Stokke.

Les også: Flyplassen til en av verdens største byer får én terminal

FLYPLASSTOMTEN: 2,5 mrd kubikkmeter masse må flyttes hit for å jevne ut landskapet. Fredrik Drevon

– Må gjøres noen inngrep

Ifølge Stokke er det uproblematisk å hugge 2,5 millioner trær i Istanbul.

– Da vi bygget Gardermoen, tok vi ned flere kvadratkilometer med skog og fjernet 230 eneboliger. Når du skal bygge stor infrastruktur som er viktig for samfunnsutviklingen, må det gjøres noen inngrep.

– Istanbul er kanskje ikke helt sammenlignbart med Norge?

– Jo, svarer Stokke kontant.

Stokke hevdet også i intervjuet at miljø­kravene fra både IGA og tyrkiske myndigheter er høye.

– Miljøsiden blir det mye fokus på, sa han, og la til at det var for tidlig å utdype dette nærmere.

Les også: Slik kan de bygge ny pir samtidig som flyplassen går for fullt

STJØRDALING PÅ BYGGEPLASS I ISTANBUL: Gudmund Stokke var eneste norske arkitekt tilstede da Tyrkias sterke mann, Recep Tayyip Erdogan, 7. juni 2014 holdt valgkampsirkus på byggeplassen. Fredrik Drevon

Ikke teknisk mulig

Imidlertid er det lite sannsynlig at de norske arkitektene er kjent med innholdet i miljø­konsekvensutredningen, da denne foreløpig bare foreligger på tyrkisk.

Bozoglu kaller byggeprosjektet komplett galskap. Han vedgår samtidig at det tyrkiske rettssystemet med sine sterke politiske føringer kanskje ikke klarer å behandle søksmålene før flyplassen er ferdig.

– Uansett er det neppe teknisk mulig å bygge flyplassen ettersom grunnen ikke egner seg for et så stort byggeprosjekt. Etter 5–10 år vil det oppstå alvorlige problemer med grunn­forholdene. I søksmålene belyser geologer denne problematikken. I stedet for en ny flyplass kan man utvide flyplassene Atatürk og Sabiha Gökcen, sier Bozoglu.

Sentral i teamet som designer den nye flyplassen er også arkitekt Tomas Stokke, leder for London-kontoret til Haptic Architects og sønn av Gudmund Stokke.

Les også:

Her lander verdens største fly på Gardermoen

Gardermoen varmes med kloakk

Nå får flyinteresserte et nytt reisemål