Et av de første flyene som har fått plass i Aeroscopia er Super Guppy. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Denne Super Caravellen (SE-210 10B3) står parkert og klar til å pryde Aeroscopia. (Bilde: Aeroscopia)
Concorde MSN-1 ble tauet inn i museumshangaren i mars i år. I bakgrunnen er A380-fabrikken. (Bilde: Fabrice Lepissier)

AEROSCOPIA

Nå får flyinteresserte et nytt reisemål

Omsider får luftfartshovedstaden et nytt flymuseum.

Frankrike har hatt et luftfartsmuseum i Paris i snart 100 år. De siste 30 årene er det jobbet med å etablere et tilsvarende museum i luft- og romfartshovedstaden Toulouse.

Nå er Aeroscopia omsider i ferd med å åpne dørene, og Teknisk Ukeblad har vært så heldige å få en sniktitt.

Hittil er det plassert fem fly i den nybygde hallen ved Toulouse-Blagnac lufthavn: En Super Guppy, en A300B, en Concorde, en Corvette og en Falcon.

Les også: Honda flyr med motorer over vingene

Kino og gjennomsiktige deler

Aero Spacelines 377 SGT Super Guppy Turbine ble brukt til å frakte komponenter inn til Airbus-anlegget i Toulouse fra 1970-tallet og fram til oppgaven ble overtatt av Airbus Beluga for 20 år siden.

Super Guppy, som i sin tid som fraktfly hadde en lastekapasitet på 1 100 m3, er innredet innvendig med en kino som gir besøkende en introduksjon til museet.

Concorde MSN-1 på vei inn i Aeroscopia i mars. Museet har offisiell åpning på slutten av året.
Concorde MSN-1 på vei inn i Aeroscopia i mars. Museet har offisiell åpning på slutten av året. Fabrice Lepissier

A300 var den første flytypen Airbus produserte og var dessuten verdens første bredbuksfly (widebody) med to motorer.

Det utstilte eksemplaret er en A300B4 fra 1983 som er malt om til å ligne prototyp A300B2-en fra 1973.

Flyet er bygget om innvendig med transparente strukturdeler slik at det for eksempel er mulig å stå i passasjerkabinen og se gjennom gulvet ned i cargorommet.

Concorden som er utstilt er franskbygde MSN1 som ble benyttet til testing. Den fløy siste gang i april 1985.

De siste to flyene som per i dag befinner seg i hangaren er en Aérospatiale SN 610 Corvette og en Dassault Falcon 10 - begge eksempler på forretningsjet/privatfly.

Les også: Her lander verdens største fly på Gardermoen

Flere utstillingsobjekter

Det ligger an til å bli en offisiell åpning av luftfartsmuseet i desember. Da skal det være flere restaurerte sivilie og militære fly på plass:

Blant annet det første flygende A400M-testflyet, Fouga Magister, Aérospatiale Gazelle, Dassault Mirage IIIC, Nord 1100 og dessuten et av de vakreste passasjerflyene som er laget, nemlig Sud Aviation Caravelle.

Fire av de fem flyene som hittil er plassert i den nybygde Aeroscopia-hangaren: Corvette (f.v), Falcon, Concorde og A300.
Fire av de fem flyene som hittil er plassert i den nybygde Aeroscopia-hangaren: Corvette (f.v), Falcon, Concorde og A300. Per Erlien Dalløkken

Det er ikke bare franskbygde fly og helikoptre som får plass. Aeroscopia skal også stille ut Lockheed F-104 Starfighter, MiG-25 og Saab 35 Draken.

Ytterligere utstillingsobjekter kan selvsagt også komme til.

Les også: De første A350-passasjerene fikk se Norge

Kombineres med fabrikkbesøk

Byggingen av Aeroscopia ble startet 16. juni 2011. Museet ligger vegg-i-vegg med A380-fabrikken oppkalt etter ingeniøren og forretningsmannen Jean-Luc Lagardère.

Nærheten til dette anlegget gjør det mulig for besøkende til museet å kombinere dette med en en omvisning på sluttmonteringen av verdens største passasjerfly.

Ved siden av flyutstilling skal museet dekke luftfartsrelatert vitenskap og teknologi, samt utstyr og verktøy.

Ikke bare suksesshistoriene skal fortelles: Fiaskoene som gjerne er nødvendig for teknologiutvikling blir også behørig dekket, lover museet.

Frankrike har altså fra før et av verdens eldste luftfartsmuseer ved Le Bourget utenfor Paris. Det ble åpnet så tidlig som 1919.

Byggingen av Aeroscopia startet for tre år siden. Planen var å åpne luftfartsmuseet i sommer, men prosjektet er blitt ytterligere forsinket.
Frankrike har altså fra før et av verdens eldste luftfartsmuseer ved Le Bourget utenfor Paris. Det ble åpnet så tidlig som 1919.Byggingen av Aeroscopia startet for tre år siden. Planen var å åpne luftfartsmuseet i sommer, men prosjektet er blitt ytterligere forsinket. Aeroscopia

Les også:

SAS får verdens lengste 737-rute

Bli med inn i «verdens mest avanserte offshoresimulator»

Her bygges flytypen Norwegian har bestilt 100 av