Elkem vil produsere trekull på Follum i samarbeid med Treklyngen, Avinor og Vardar Varme. Målet er å delvis erstatte fossilt kull i for å nå målet om karbonnøytral silisiumproduksjon. (Bilde: Linda Camilla Strømsod, Viken Skog)

NORWEGIAN WOOD - TREKULL PÅ FOLLUM

Ny, norsk industrisatsing: Vil lage trekull til metallproduksjon og bioolje til flybensin

På Follum.

Trekull til silisiumproduksjon, bioolje til luftfarten, overskuddsvarme til fjernvarmeproduksjon og ny virksomhet i Treklyngens arealer på det gamle industriområdet på Follum i Hønefoss. 

Dette er målene når Elkem, Treklyngen, Avinor og energiselskapet Vardar nå går sammen om å utvikle en helt ny verdikjede for industriell produksjon av trekull og bioolje, hvor alle bestanddelene av trestokken blir tatt i bruk.

I dag offentliggjør de planene, etter at selskapene har fått støtte fra Innovasjon Norge til å utrede et industrielt pilotanlegg for pyrolyseproduksjon av trekull og bioolje.

Målet er å bygge et produksjonsanlegg på Follum i løpet av to til fire år.

Erstatte fossilt kull

Elkem produserer flere hundre tusen tonn silisium og ferrosilisium i året, som forårsaker utslipp av over 900.000 tonn CO2 i året i Norge.

Nå ønsker Elkem å produsere trekull selv og bruke dette i stedet for fossilt kull - som brukes for å fjerne oksygen under metallproduksjonen.

– Elkem trenger store mengder trekull for mer miljøvennlig fremstilling av silisium. Per i dag finnes det ikke produksjon av trekull fra norsk skog til metallurgisk industri, og vi er avhengig av import, sier teknologidirektør i Elkem, Håvard Moe og utdyper:

– Hvis vi kan bytte ut ti prosent av det fossile karbonet med biobasert karbon, fjerner vi ti prosent av utslippene, sier Moe til Teknisk Ukeblad.

Elkem bruker allerede store mengder trevirke i form av treflis i sin produksjon. Her fra Elkem Salten
Elkem bruker allerede store mengder trevirke i form av treflis i sin produksjon. Her fra Elkem Salten Foto: Elkem

Ny industriklynge

Elkems mål er å erstatte 20 prosent av det fossile kullet som brukes i silisium-produksjonen med trekull.

På sikt er målet å erstatte enda mer. Forutsetningen er tilgang på trekull med riktig kvalitet til riktig pris.

– Det er ennå ikke besluttet å bygge anlegget, men vi skal nå utrede om det er økonomisk grunnlag for å gjøre det. Vi har gjort innledende studier som ser lovende ut. Nå skal vi totalt bruke 2000 timer på å utrede anlegget skikkelig, sier Moe til Teknisk Ukeblad.

Moe mener det kan skapes en ny industriklynge i Norge, om de lykkes med prosjektet.

Fjernvarme og flybensin

I månedene som kommer skal de lage design av en fabrikk som tar trevirket, fjerner kvist og bark og hugger trestokken opp i passende biter, før de varmebehandles på 4-500 grader.

Den brennbare gassen som oppstår kan brukes til blant annet fjernvarmeproduksjon, og Energiselskapet Vardar Varme, som leverer fjernvarme, skal blant annet se på mulighetene for strømproduksjon av avgassene.

 – Vi ønsker aktivitet på Follum som sørger for effektiv utnyttelse av varme- og dampanleggene våre, sier Kjetil Bockmann, daglig leder i Vardar Varme, i en melding. 

Avinor ønsker å undersøke om kondensen eller oljen/væsken som dannes i prosessen kan prosesseres videre til flybensin.

Tror på suksess

Utgangspunktet for hele prosjektet er den eksisterende infrastrukturen til Treklyngen som reiser ny treindustri på den gamle tomten til Norske Skog Follum.

Daglig leder i Treklyngen tror prosjektet kan skape nytt liv for skognæringen på Follum.

– Vi har gått sammen med store, seriøse aktører som anser dette som viktig, og vi har stor tro på å lykkes. Viken Skog er glad for at stadig flere ser industripotensiale på Follum, sier daglig leder i Treklyngen, Rolf Jarle Aaberge i en melding.

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (13)

Kommentarer (13)