Batterifergen Ampere kryssser Sognefjorden på E39 Lavik-Oppedal. I 2018 kan det bli en til i samme fylke. (Bilde: Tore Stensvold)
Ampere har plass til 120 biler og 360 passasjerer. (Bilde: Tore Stensvold)
Strekningen Anda-Lote trafikkeres av en ferge i dag. MF Lote ble bygget i 2006 og har plass til 120 biler og 438 passasjerer. (Bilde: Fjord1)
MF Fannefjord trafikkerer E39 mellom Molde og Vestnes. Den ble i år bygget om til LNG-hybrid ved Fiskerstrand Verft. (Bilde: Tore Stensvold)

Klart for AMPERE 2

Ny batteriferge på E39

Norge får sin andre batteriferge i drift.

Sambandet Lote-Anda over Nordfjord på E39 i Sogn og Fjordane legges ut på anbud om noen dager.

Da vil regjeringens nye krav om nullutslipps- eller lavutslippsferger bli avgjørende.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen slapp nyheten under et møte på Skei på sin tur på E39 gjennom Sogn og Fjordane, ifølge avisa Firda. Dermed er det åpent for en Ampere II i samme fylke og på samme riksvei.

Denne fergen er revolusjonerende: Denne fergen er revolusjonerende. Men passasjerene merker det knapt

Anbud neste uke

Fergekoordinator Helge Sæternes i Statens vegvesen bekrefter at Anda-Lote blir lagt ut på offentlig anbud om kort tid og at regjeringens nye krav ligger til grunn.

– Detaljene i anbudsinnbydelsen blir kjent når vi får lagt det ut på Doffin i løpet av noen dager, sier Sæternes til TU. Doffin (www.doffin.no) er en nasjonal kunngjøringsdatabase for offentlige anskaffelser.

Batteri på skip: Batteri på skip sparer miljøet for 10 ganger så mye CO2 som batteri i biler

Følger opp Stortingsvedtak

I forbindelse med revidert statsbudsjett i våres, ble det gjort ettertrykkelig klart at framtidige anbud skulle ha strengere miljøkrav.

I en pressemelding 23. april la samferdselsministeren opp til et tett samarbeid med den maritime klyngen for å utvikle lavutslipps- og nullutslippsferger.

Da lå det an til at fergesambandene i Boknafjorden og Bjørnefjorden, langs E39 i Rogaland og Hordaland, kom først ut med nye krav. Nå kommer imildertid Sogn og Fjordane dem i forkjøpet.

Målet: Målet: Norge skal være verdensledende på miljøvennlige skip

Verdens første

Miljøstiftelsen Zero er strålende fornøyd.

– Dette er gode nyheter fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Anda-Lote blir det første ordinære anbudet som setter krav til nullutslipp bilferge. Etter det vi kjenner til er det også første gang kravet stilles på verdensbasis. Dette er en svært viktig milepæl for det grønne skifte til en fornybar fergesektor, sier Marius Gjerset, teknologiansvarlig i Zero.

Venstre vil gjerne ha litt av æren. De mislikte at to fergeanbud i fjor trosset intensjoner og formuleringer i erklæringen for regjeringssamarbeidet. Venstre tok opp spørsmålet flere ganger og er nå glad for at Solvik-Olsen følger opp.

Norge har ledet an på LNG-skip: Norge har ledet an på LNG-skip. Nå kommer verden etter

Rutine

Ola Elvestuen, nestleder i Venstre og leder i Energi- og miljøkomiteen på Stortinget, sier at dette anbudet viser at Venstres press på regjeringen begynner å få effekt.

Venstre var pådriver for å få med miljøkrav i offentlige anbud da regjeringsplattformen ble forhandlet i 2013.

– Nå blir det rutine å sette nullutslippskrav, eller i det miste krav til lavutslipp i offentlige anbud, sier Elvestuen.

Les også: Batteri-tilhenger kan øke elbilens rekkevidde med 500 km

Teknologifront og grønt skifte

Han sier at dette anbudet kan ha mye større betydning enn bare på denne strekningen.

– Dette er en del av et grønt skifte. Ikke bare vil vi redusere utslipp, men vi vil også bidra til å holde norske maritime miljøer i front, sier Elvestuen til Teknisk Ukeblad.

Les også: Tabbe gjorde at batterifergen måtte tilbake på verftet

Kort og godt egnet

Også Zero påpeker at Anda-Lote-anbudet er en god og konkret oppfølging av Stortingsvedtaket fra desember om krav til nullutslipp (og lavutslipp) for alle kommende fergeanbud.

 Strekningen er kort, kun 10 minutters overfart, og egner seg derfor enda bedre til batteridrift enn Lavik-Oppedal der Ampere ble satt i drift i mars. Der er overfarten 20 minutter.

Les også: Carnival bestiller verdens første cruiseskip med LNG-motor

Utviklingskontrakt

– Dette vil både gi store utslippskutt på sikt, og løfte den verdensledende maritime kompetansen Norge har på batteriferger videre. Dette blir en viktig videreføring av det som er lært og oppnådd på fornybar fergedrift med verdens første helelektriske bilferge Ampere som ble satt i drift på Lavik-Opdal i år. Den kom som resultat av en utviklingskontrakt for miljøferger fra 2011, påpeker Gjerset. 

I dag er det Fjord1 som trafikkerer strekningen med en ferger Trafikken øker jevnt og i 2012 ble det fraktet 860.000 kjøretøy over Nordfjord. I 2012 fikk Anda ny ferge kai. Skal det brukes batteriferger, må den bygges om igjen.

Les også: Kranene på skipet skal generere strøm når lasten senkes

Dobler fergantall

Anda-Lote-sambandet skal ha to ferger i drift fra 1. januar 2018. Overfarten er på 10 minutter. Ifølge Solvik-Olsen blir det krav om 20-minuttersavganger.

Ifølge rutetabellen til Fjord1 er det MF Lote som trafikkerer strekningen. Fergen ble bygget i 2006 og har plass til 438 passasjerer og 120 biler. Til sammenlikning har batterifergen Ampere plass til samme antall biler og 360 passasjerer.

 Zero tror at kravet i anbudet blir nullutslipp for en ferge, og krav til lavutslipp på den andre, som vil bety enten strøm eller biodrivstoffløsning. 

– Da får vi Norges og verdens første helt fornybare bilfergesamband. Dersom resultatet av konkurransen de kommende måneden gir to batteriferger, så blir det også det første helelektriske nullutslipp bilferge-samband, sier Gjerset.

Venter på anbudsutlysing

Regionleder Tor Kristoffersen i Fjord1 sier at nye miljøkrav er viktig for utviklingen av nye fergekonsepter. Han venter nå på anbudsdokumentene.

-Vi har ikke valgt samarbeidspartnere ennå,, men begynt å se på hybridløsninger. Det blir mer konkret når vi får anbudspapirene og tidsfrister, sier Kristoffersen til TU.

LNG-hybrid

Fjord1 er allerede ledende med 12 LNG-ferger i Norge. De har nettopp bygget om den fem år gamle MF Fannefjord til gass-hybrid. Det er satt inn en batteripakke som bidrar til å redusere utslipp og senke driftskostnadene.

Den ene av to gassmotorer går kontinuerlig og mater overskuddskraft inn til batteripakken fra Corvus. Batteribanken er på 1050 V, og består av 63 Corvus Energy AT6500 litium-polymer-batterier. Det gir 410 kWh.

Konkrete tall for besparelser har ikke Fjord1 ennå, men viser til Scandlines som har dokumentert 30 prosent på hver av sine fire store Rødby-Puttgarden-ferger.

MF Fannefjord er 123 meter lang og plass til 390 passasjerer og 125 biler.

Kartlegging: DNV GL har kartlagt: Disse skipstypene slipper ut mest