STERK: Kjøllsæterbrua på Rena leir er verdens sterkeste trebro. Den tåler det meste. (Bilde: Joachim Seehusen)

Norske rekordbroer

  • Bygg

– Ja, vi er nå litt opptatt av verdensrekorder, humrer Børre Stensvold, direktør for bruseksjonen i Statens vegvesen.

Norge har fire verdensrekorder for trebroer, på tre forskjellige broer. Flisa bru krysser Glomma ved Flisa sentrum og er verdens største moderne trebru med to rekorder. Den har verdens lengste spenn på 70,5 meter og den har verdens største totallengde med sine 196 meter. Flisa bru ble åpnet i 2003.

Verdens sterkeste trebro

På Rena leir har Forsvaret det som er verdens sterkeste trebro, Kjøllsæterbrua. Den er dimensjonert for å tåle vekten av 715 tonn trafikklast, i tillegg til betongdekket på 970 tonn. Egenlasten til trekonstruksjonen er 135 tonn, dette bærer en totalt last på 1820 tonn. Den har en totallengde på 158 meter og spenn på 45 meter. Kjøllsæterbrua åpnet i 2006.

Måsørbrua på E6 i Steinkjer er verdens mest trafikkerte trebro. Den har en årsdøgntrafikk på godt og vel 10 000 kjøretøyer. Broen er konstruert med to overliggende buer og krummet dekke, noe som er uvanlig i Norge. Broen er 82 meter lang med et buespenn på 52 meter. Den åpnet i 2005 og fremstår som en portal inn mot Steinkjer og er flombelyst om natten.

TRAFIKK: Selv om det er tomt på bildet er Måsørbrua i Steinkjer verdens mest trafikkerte trebro med 10 000 kjøretøyer per døgn. FOTO: Statens vegvesen Pål Sætrum, Statens Vegvesen

Skråstagbro

Skarnsundbrua i Nord-Trøndelag var lenge verdens lengste skråstagsbro med et hovedspenn på 530 meter, den er nå slått av en bro i Kina som er 1088 meter. Skarnsundbrua har en totallengde på 1010 meter. Den åpnet i 1991 og har mottatt en rekke priser.

I 1998 ble Solmasundet bru åpnet i Austevoll, den er verdens lengste fritt frambygg bro med 301 meter.

– Det er en i Kina med 330 meter, men det er ingen ekte fritt frambygg bro, den har understøttelse, sier Stensvold.

Norges eldste bro som fortsatt er åpen for biltrafikk er Snebrua på riksvei 72 i Øver Eiker. Det er noe usikkerhet knyttet til hvor gammel den er, noen hevder den ble bygget så tidlig som i 1630 mens andre holder på 1750.

– Den ble bygget for sølvtransport fra gruvene på Kongsberg, forteller Stensvold.