LITEN: Den norske AIS-satellitten er liten nok til å plasseres på skrivebordet, men stor nok til å overvåke skipsfarten i nordområdene. (Bilde: FFI)

Norsk minisatellitt skal overvåke nordområdene

  • Romfart

Satellitten, som skal skytes opp fra India i mai, er utviklet av Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) i og blir den første norskutviklede observasjonssatellitten.

Oppsynsmann

Den skal inneholde en såkalt AIS-sender, og overvåke skipsfarten i nordområdene.

– Det som er unikt med denne er at den vil gi norske myndigheter bedre oversikt over maritim aktivitet i nord. Det blir på en måte en oppsynsmann i rommet som holder øye med hva som foregår i nordområdene, sier sjefforsker Bjørn T. Narheim ved FFI til Teknisk Ukeblad.

AISsat-1 måler bare 20x20x20 cm og har kostet 30 millioner kroner å utvikle.
Utvider rekkevidden NANOSAT: Canadiske forskere (bildet) har bygget satellitten, men innmaten er utviklet av FFI og Kongsberg Seatex. FFI

Utvider rekkevidden

Automatisk skipskontroll(AIS) er et rapporteringssystem som er påbudt om bord i alle fartøy over 300 bruttotonn, som brukes til å spore og organisere skipstrafikken og å forhindre kollisjoner.

Det er i dag rundt 50 stasjoner rundt norskekysten, men disse har en begrenset rekkevidde.

– Kystverket har en lang kjede med AIS basestasjoner langs kysten og på noen oljerigger. Problemet er at rekkevidden fra land ikke er mer enn 40 til 50 nautiske mil. Det vi nå gjør er at vi utvider rekkevidden med en node i rommet som ser de havområdene vi ikke ser, sier Narheim.

Satellitten måler bare 20 x 20 x 20 centimeter.

Kan komme flere

Satellitten er utviklet som en demonstrasjonssatellitt, som skal teste disse beregningene. Levetiden er tre år, men norske myndigheter har bevilget midler til å vurdere en etterfølger dersom AISSat-1 er en suksess.

– Det blir et interessant spørsmål hva man skal gjøre, skal man bygge mange av den billige typen, eller satse alle pengene på en stor, kvalitetssikret satellitt? Men det blir opp til myndighetene, sier han.

Satellitten har kostet 30 millioner og er et samarbeidsprosjekt mellom FFI, Kongsberg Seatex, Kystverket og Norsk Romsenter.

– Veldig interessant

Satellitten vil passere over havområdene nær Norge hvert 90. minutt og informasjonen fra den vil inngå i Kystverkets AIS-tjeneste og benyttes i den sivile trafikkovervåkingen av havområdene utenfor Norge og i nordområdene.

– For oss er dette et veldig interessant prøveprosjekt og vi vil se på nytteverdien av dette og hvordan vi kan være i stand til å utnytte disse ressursene. Vi ser at det er stor interesse for dette internasjonalt, sier Kystverkets Arve Dimmen til Teknisk Ukeblad.