HELIKOPTER

Norsk luftambulanse er først i verden med dette helikopteret

Kan fly lengre, tyngre og i dårligere vær.

Dette er Norsk Luftambulanses første H135T3 som ble fløyet til Norge torsdag.
Dette er Norsk Luftambulanses første H135T3 som ble fløyet til Norge torsdag. Foto: Airbus Helicopters
6. sep. 2017 - 19:00

For et utrent øye ser det nok helt likt ut som mange av dagens ambulansehelikoptre. Men bak et kjent ytre skjuler det seg ny og potensielt livreddende teknologi.

Airbus Helicopters H135T3 har aerodynamiske forbedringer, oppgraderte motorer og ny avionikk - autopiloten Helionix - som Norsk Luftambulanse er første sivile bruker til å ta i bruk i denne flytypen.

Sist torsdag ble det første av sju bestilte H135T3 fløyet hjem fra Airbus Helicopters-fabrikken i Tyskland til teknisk base på Gardermoen.

Ny automatikk

– I krevende miljø og ved nesten alle typer værutfordringer, er det fantastisk å få støtte av de nye teknologiske løsningene som Helionix kan tilby. Det øker sikkerheten og evnen til å nå frem til pasienter som trenger vår type medisinsk støtte, sier Rune Midtgaard, administrerende direktør i Norsk luftambulanse i en pressemelding.

Airbus Helicopters har levert mer enn 1.250 H135-helikoptre som til sammen har loggført over fire millioner flytimer.  <i>Foto:  Christian D. Keller</i>
Airbus Helicopters har levert mer enn 1.250 H135-helikoptre som til sammen har loggført over fire millioner flytimer.  Foto:  Christian D. Keller

Helionix-avionikken inkluderer blant annet en fireaksial-­autopilot basert på den som finnes i storesøster H225 Super Puma og i H175 og H145. Denne typen automatisering bidrar til å redusere flygernes arbeidsbelastning, særlig i situasjoner der de flyr med dårlige referanser, altså i dårlig vær.

For eksempel kan de dobbeltklikke på stikka, så stabiliserer helikopteret seg i «hover» av seg selv.

Produsenten trekker fram at den nyutviklede cockpitlayouten bidrar til økt situasjonsforståelse. Cockpiten i H135 som er designet med tre store elektroniske skjermer, er gjort klart for bruk av nattoptikk og inkluderer et system ved navn «First Limit Indicator» (FLI) som framhever de mest relevante dataene fra motorinstrumentene i de forskjellige fasene av flygningen.

Skal drive alle basene

– Vi er stolte av at NOLAS stoler på våre helikoptre og Helionix-avionikken til sine utfordrende oppdrag, sier Martin Schneider, leder for H135-programmet hos Airbus, i pressemeldingen.

Fra 1.juni 2018 blir Norsk Luftambulanse AS operatør på alle landets 12 legehelikopterbaser.  I den nye kontrakten ligger derfor blant annet avtale om innføring av nye helikoptre, flere reservehelikoptre og at det skal opprettes bakvakt for personellet.  

Et av dagens H135P2+ som nå skal erstattes. <i>Bilde: Norsk luftambulanse</i>
Et av dagens H135P2+ som nå skal erstattes. Bilde: Norsk luftambulanse

Det første helikopteret, LN-OUC, var også gjennom en testflight som siste ledd i en lang produksjons- og sertifiseringsprosess. Flere piloter deltok på typekurs, før helikoptret ble fløyet hjem til Gardermoen torsdag, skriver Norsk luftambulanse på sine nettsider.

Maskinen skal senere til Sveits for montering av medisinsk innredning, og vil være i drift på en av basene ved årsskiftet. 

Vis mer

De første tre helikoptrene ble bestilt på Heli-Expo i mars 2015, mens Turbomeca Arrius 2B2 «Plus»-motorene ble bestilt i Paris samme sommer.

I utgangspunktet var dette en flåtefornyelse, ikke -forøkelse. Det vil si at helikoptrene skal erstatte eldre helikoptre som skal fases ut. Dette var over et år før Norsk Luftambulanse AS tok storeslem i anbudskonkurransen i juni i fjor og vant operatørkontraktene på samtlige Norges tolv legehelikopterbaser fra 2018. 

Bedre ytelser og marginer

Sommeren 2015 ble det gjennomført testflygninger i Jotunheimen der det også ble anledning til direkte sammenligninger med dagens H135 P2+. Tanken var å høste erfaring med ytelsesforbedringen som du ikke får bare ved å lese manualen, og Teknisk Ukeblad gjennomgikk i denne artikkelen noe av det NLA hadde merket seg:

Maksimal avgangsvekt er økt fra 2.910 kg på P2+ til 2.980 kg på T3. Dette tilsvarer omtrent en ekstra passasjer eller tjue minutter ekstra flytid. Dessuten vil økt ytelse gi bedre sikkerhetsmarginer, samt at ytelsesforbedringen reelt er mer enn 70 kg når det er varmt og høyt til fjells. Den ene testdagen var det 40-50 knop vindstyrke og T3-versjonen ble lastet 180 kg tyngre enn P2+. Likevel hadde førstnevnte like gode eller bedre marginer.

Norsk luftambulanse har tidligere fløyet H135 med Pratt & Whitney Canada-motorer, men går nå over til Turbomeca.. <i>Foto:   Per Julius Helweg/Norsk luftambulanse</i>
Norsk luftambulanse har tidligere fløyet H135 med Pratt & Whitney Canada-motorer, men går nå over til Turbomeca.. Foto:   Per Julius Helweg/Norsk luftambulanse

Luftambulansen flyr stort sett i moderate høyder og temperaturer, slik at det er girboksen som setter begrensninger, ikke motorene. På T3 er hovedrotoren mer aerodynamisk effektiv og gir mer løft. Diameteren er økt fra 10,2 til 10,4 meter.

På den nye versjonen er vertikalstabilisatorene på halebommen fjernet, noe som gir mer effekt og det som kalles «halerotor-autoritet», slik at de slåss mindre mot vinden. Samtidig lever halen litt mer, den er mindre stabil, men dette korrigeres av mer avansert elektronikk.

Airbus Helicopters har levert de to norske politihelikoptrene, men tapte nylig konkurransen om å levere de nye tre. De tilbød H145T2, men Politiet foretrakk AW169 fra Leonardo Helicopters.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.