INDUSTRI

Norsk kjetting skal heve Costa Concordia

Hver meter av kjettingen veier 400 kilo.

Her er kjettingen som skal heve Costa Concordia.
Her er kjettingen som skal heve Costa Concordia. Bilde: Sotra Anchor & Chain
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
9. apr. 2013 - 20:32

Selskapet Sotra Anchor & Chain har fått i oppdrag å levere sertifiserte kjettinger til å heve cruiseskipet Costa Concordia utenfor kysten av Italia.

32 passasjerer omkom i forliset i januar i fjor.

Omkamp

I fjor deltok Sotra Anchor & Chain i anbudskonkurransen om å få kjettingjobben, men et utenlandsk firma ble valgt i stedet. Senere viste det seg at dette selskapet ikke klarte å levere i henhold til kontrakten, og Sotra-selskapet har derfor nå fått jobben, skriver Vestnytt.

Hver meter av kjettingen veier 400 kilo og selskapet skal levere rundt 1.000 meter med en samlet vekt på om lag 400 tonn.

Sendes snart

For Sotra-bedriften er det en ganske vanlig leveranse, men det uvanlige er at leveransen har fått offentlighetens interesse.

– Dette er grov kjetting, men vi har levert større kjetting enn dette, forteller Jan Vindenes, daglig leder i Sotra Anchor & Chain til Teknisk Ukeblad.

Kjettingen er heller ikke ny.

– Dette er en brukt kjetting som er sertifisert av oss, forteller Vindenes.

Grundig kjettingsjekk

Vindenes kjøpte 2500 meter av den grove kjettingen på Shetland i fjor, etter at den hadde vært brukt av Bluewater. Siden fraktet vestlandsbedriften kjettingen til Sotra for resertifisering.

Opprinnelig ble kjettingen produsert av Ramnäs i Sverige i 1996. Etter sjekken fikk kjettingen fornyet Veritas-sertifikat for offshorekjetting, såkalt Periodic Survey Certificate.

Resertifiseringen var en omfattende jobb som tok flere uker.

– Vi sjekker mål og dimensjoner på kjettingen og måler slitasje, forteller Vindenes.

En av årsakene til sjekken, er at kjettingen kan få løse stolper og sprekkdannelser.

Magnetpulverprøving

Hvert femte løkke av kjettingen blir undersøkt med magnetpulverprøving (MPI, magnetic particle inspection) for å finne eventuelle sprekkdannelser.

– Dersom vi finner feil, sjekker vi flere løkker, forteller han.

Løkker med eventuelle sprekker blir skiftet ut.

For de spesielt interesserte: Kjettingen har kvalitet R3S og er produsert i stål, bruddlast er 14760 kilonewton. Dimensjonen er 133 mm, hver løkke veier 205 kilo og hver meter veier 400 kilo. Den har ingen overflatebehandling.

COSTA CONCORDIA: Ligger forlist ved Giglio i Italia.
COSTA CONCORDIA: Ligger forlist ved Giglio i Italia. MAX ROSSI

Les også:

– Costa Concordia hadde feil kart og åpne dører

Berger hele Costa Concordia

Bygger Titanic II i Kina

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.