T2

Norsk analyse avslører hva folk er opptatt av

Kårer vinnere og tapere på Mobile World Congress.

Nokia Lumia 520 var en av de store snakkisene under Mobile World Congress.
Nokia Lumia 520 var en av de store snakkisene under Mobile World Congress. Bilde: mobili
4. mars 2013 - 10:14

Det norske analyseselskapet Integrasco har kåret snakkisvinnerne på Mobile World Congress i Barcelona.

Selskapet, med 15 ansatte i Grimstad, fem i Storbritannia og ti i Kina, hvor de vokser kraftig, har spesialisert seg på å analysere sosiale medier og blogger for å se hva folk egentlig sier om alt som lanseres av produkter.

Selskapet har analysert mer enn 150 000 innlegg i dagene før og under messen og hele 95 prosent av dem kommer fra Twitter.

Les også: Apple kan få fart på norsk sensorteknologi

Tjener på no show

Integrasco peker på at flere av de store kanonene har valgt ikke å lansere sine beste modeller på MWC. De velger heller egne lanseringer etter modell fra Apple, for å tiltrekke seg oppmerksomhet.

Det tjener de som er igjen på. Spesielt Nokia kom godt ut av det med sine nye mellomsegmenter. I to dager fikk de masse oppmerksomhet på grunn av nye Lumia 720 og 520.

Vinnere

I tillegg til å måle hvor mye av det Integrasco kaller «buzz», altså omtale på nettet, måler de også hvordan innleggene fordeler seg med positiv og negativ omtale.  

Sony skåret også stort på messen hvor det nye nettbrettet Xperia Tablet Z fikk mye omtale. Sony kom dessuten spesielt godt ut i form av måten folk omtaler merket på i positive ordelag.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Analysesystemene som Integrasco har utviklet går gjennom alt materialet og veier innleggene etter om innholdet er positivt eller negativt.

Kildene Integrasco bruker er naturlig nok påvirket av det om skje i nuet. Derfor var det ZTE, med den første telefonen basert på Firefox operativsystem, Huaweis nye Ascend P2 og Samsung Galaxy Note 8.0, som alle ble lansert på søndag som tiltrakk seg oppmerksomheten.

Også HTC, med sin nye One-modell kom godt ut av MWC selv om de hadde valgt å lansere den uka før i London. Taiwanerne fikk god hjelp fra TechRadar som tildelte HTC One prisen Best in Show at MWC 2013, foran Sony Xperia Tablet Z, som fikk prisen for beste nettbrett.

Selv om Samsung ikke lanserte noen ny topptelefon på messen har likevel de sosiale mediene og bloggene vært svært opptatt at det er like før. Under hele arrangementet i Barcelona summet  det av innlegg rundt den kommende lanseringen 14. mars i New York.

Les også: Opera kommer med ny nettleser til mobilen

Taperne

Hvis skal kalles taperen, må det bli det BlackBerry.

Ikke bare fikk de en fattig prosent av omtalen på tross av et nytt operativsystem, det de fikk var også mer negativt enn positivt.

Apple kom også dårlig ut, selv om de ikke var til stede på messen. De fikk fem prosent av omtalen og bare 0,1 prosent mer positiv enn negativ omtale.

Les også: Lover 25 ganger raskere trådløst nett

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.