PENGEDRYSS: Konsernsjef Helge Lund i StatoilHydro mener at norske leverandørbedrifter har mye hente i 2009. - Vi kommer til å investere for rundt regnet 40 milliarder i Norge i år, sier han. (Bilde: Anders J. Steensen)

Nekter å oppgi Sjtokman-kostnader

  • Olje og gass

– Jeg vil ikke si noen tall for Sjtokman nå. I denne fasen av prosjektet konsentrer vi oss på å modne prosjektet slik at det kan fremmes en investeringsbeslutning i 2010. Da vil vi komme med våre tall, sier Helge Lund til Teknisk Ukeblad.





1,4 milliarder

Under en pressekonferanse i Paris 12. februar opplyste Totals lete og utvinningsdirektør Yves-Louis Darricarrere at selskapet bruker 200 millioner dollar, eller 1,4 milliarder kroner i denne fasen av prosjektet for å få fram underlag til en investeringsbeslutning.

Beløpet er Totals andel på studier og undersøkelser i Shtokman Development Company, hvor Total har 25 prosent andel, StatoilHydro har 24 prosent av selskapet, mens russiske Gazprom har de resterende 51 prosent.

Selskapet opererer på vegne av operatøren Sevmorneftegaz, et heleid datterselskap av Gazprom.

Gazprom insisterer på at planen for Sjtokman-utbygging skal holdes, hvilket innebærer at klarsignal for endelig utbygging gis i løpet av første halvår neste år.

Planlagt produksjonsstart er 2013.

Les også:

Ingen nøye eksportrør

Russerne er interessert i at Norge legger et rør fra Barentshavet og ned til Midt-Norge fordi de ønsker tilgang til det norske gassrørsystemet som en alternativ vei til det europeiske gassmarkedet.

– Arbeider StatoilHydro noe med dette?

– Jeg vet at dette har vært sett på som et mulig idékonsept tidlig i prosjektfasen. Da som et alternativ når det en gang i framtiden blir ledig kapasitet i det norske rørsystemet. Inntil videre ligger denne ideen død. Vi arbeider ikke med dette, selv om det kan være et ønske fra mange dersom det finnes ekstra store gassforekomster i Barentshavet, svarer Lund.





Opprettholder rammeavtaler

Det har vært reist en gryende kritikk mot StatoilHydro fordi rammeavtalene på drift og vedlikehold begrenser mulighetene for at nye aktører skal få kontrakter med selskapet. En av årsakene er at dette hemmer lokal vekst og nyskaping mot oljeindustrien.

– Vil StatoilHydro endre sine rammeavtaler for å fremme konkurranse?

– Vi er avhengig av gode og langsiktige relasjoner til våre leverandører. Generelt kan jeg si at vi har et godt samarbeid og et godt forhold. Vi jobber knallhardt for å forbedre kvalitet og effektivitet både i egen organisasjon og hos våre leverandører.

– StatoilHydro er avhengig av et best mulig samarbeid med våre leverandører, både for å utvikle best mulig teknologi og for å sikre kvalitet og kontinuitet i det arbeid vi gjør på sokkelen.





Uvisst om Snøhvit

– Vil StatoilHydro fortsatt skifte ut store deler av kaldboksen på Snøhvit som planlagt, eller vil dere kjøre anlegget slik det er nå?

– Det jeg kan si er at det vil være langt vanskeligere å skifte ut kaldboksen nå. For tiden har vi god og stabil drift ved anlegget. Vi vil vurdere dette etter hvert, men per i dag går anlegget godt.





Linde bremser

Etter hva Teknisk Ukeblad erfarer, kjøres Snøhvit i dag på en kapasitet mellom 90 og 95 prosent.

StatoilHydros folk mener de kan øke kapasiteten, mens Linde som har konstruert og levert anlegget, ikke ønsker at anlegget skal kjøres på fullt.

Da vil de ikke garantere at kaldboksen fungerer som forutsatt.

Les også: