De nederlandske NH90-helikoptrene er stasjoner på Marine Vliegkamp de Kooy i Den Helder, fem-seks mil nord for Amsterdam. De første flyene ble deployert på marinefartøy i fjor, og nå er det avdekket uventede problemer. (Bilde: Den nederlandske marinen)

NH90

Nederlandske NH90-helikoptre korroderer etter sjøoperasjoner

Frankrike sliter også. – Ikke et problem hos oss så langt, sier norsk NH90-sjef.

NH90

  • Produsent: NHIndustries, et konsortium eid av Eurocopter (62,5 prosent), AgustaWestland (32 prosent) og Stork Fokker (5,5 prosent)
  • Første flyging: 18.12.1995
  • Rekkevidde: 486 nautiske mil med 2 500 kg nyttevekt
  • Motorer: 2x RTM322-01/9, 1,662 kW
  • Maks cruisehastighet: 162 knop
  • Maks bruttovekt: 10,6 tonn
  • Leveranser: 184 NH90 til 12 land; Tyskland, Frankrike, Belgia, Italia, Nederland, Sverige, Finland, Norge, Hellas, Oman, Australia og New Zealand (per mars 2014)

Norsk variant

  • Alle de 14 helikoptrene Norge har bestilt tilhører fregattversjonen (NFH) med norsk tilpasning. Men Norge skiller samtidig mellom kystvaktkonfigurasjon (8 stk.) og fregattkonfigurasjon (6 stk.), der de sistnevnte blir utrustet med sensorer og våpen til bruk i antiubåtkrigføring.
  • Alle 14 NH90 vil ha identisk grunnkonfigurasjon. For best mulig å kunne tilpasse helikoptrene for ulike roller og oppdrag, som søk og redning (SAR), kystvakt, anti-ubåtkrigføring, overflateovervåking med mer, kan helikoptrene i løpet av fire timer av- eller påmontere ulike sensor- og våpenpakker
  • Den norske NH90-anskaffelsen har en budsjettramme på 6,3 milliarder kroner. Bestillingen ble gjort i 2001
  • Det utvikles i alt 22 forskjellige varianter av NH90. I konfigurasjonen vil de norske maskinene ligne mest på sjøvariantene til Nederland, Frankrike og Italia
  • De norske NH90 vil ha enkelte løsninger som avviker fra ”standarden” for den maritime NH90 versjonen: digital kartløsning, eksterne redningsflåter, forbedret ESM-system, ekstra interne drivstofftanker, mission recorder, hjelmmontert sikt og display (HMSD) mm

Nederland og Frankrike som har avdekket problemer med sine NH90-helikoptre.

Dette er NH90 NFH (fregattversjon) som tilsvarer dem Norge så langt har tre av.

Etter å ha vært tatt i bruk i maritime operasjoner, er helikoptrene langt mer utsatt for slitasje og korrosjon enn forutsett, skriver Flightglobal.

Feil i design og produksjon

Den nederlandske 860-skvadronen var først med å ta i bruk NH90 NFH med full operativ kapasitet (FOC) høsten 2012.

Problemene er avdekket på et NH90 som i fjor deltok i piratjakt i Aden-bukta og et annet NH90 som har vært deployert i Karibia.

Det nederlandske luftforsvaret med assistanse fra det nasjonale luft- og romfartslaboratoret har foreløpig pekt på design- og fabrikasjonsfeil, samt mangelfulle vedlikeholdsinstrukser.

Også Frankrike har rapportert om to tilsvarende korrosjonstilfeller.

Ifølge Flightglobal har produsenten, NHIndustries, erkjent problemene og startet arbeidet med å ta fram midlertidige og permanente løsninger på problemene.

Les også: Kjeller slår kloa i et lukrativt helikoptermarked

Ikke på de tre norske

– Så langt er ikke dette en svakhet vi har avdekket på våre helikoptre. Det kan selvsagt skyldes at de nederlandske og franske maskinene har vært ute på fartøy i en lengre periode enn våre, sier Knut Erik Oulie som er totalprosjektkoordinator NH90 i Luftforsvarstaben.

Norge har så langt tatt levering av tre NH90. Mottakskontrollen på det fjerde helikopteret ble startet i september i fjor.

Som Teknisk Ukeblad har omtalt flere ganger tidligere, har den norske mottakskontrollen avslørt kvalitetsavvik og avvik fra flyindustriens produksjonsstandarder med potensial til å gi driftsproblemer senere.

Og nok en gann har mottakskontrollen vist seg å være en tidkrevende prosess. I fjor høst ble TU fortalt at leveranse var forventet før jul. Nå ligger det an til at Norge tar leveranse i månedsskiftet mars/april.

Planen er å ta leveranse av de to siste helikoptrene med såkalt initiell operativ kapasitet (IOC) i løpet av 2014.

Kystvaktens Lynx-helikoptre er levetidsforlenget til å kunne operere ut dette året.

Det begynner visstnok å hope seg opp med ferdigstilte norske NH90-helikoptre i Italia som nå skal gjennomgå etterkvalitetskontroll.
I løpet av 1-2 uker ligger det an til at Norge tar levering av det fjerde NH90-helikopteret. Agusta Westland

Les også:

Sikorsky-eksperiment blir til kamphelikopter

NH90-konkurrent med rekordrask helikopterleveranse

Nå blir «tjukkaser» nektet å fly offshore