INDUSTRI

Nederlandske NH90-helikoptre korroderer etter sjøoperasjoner

Frankrike sliter også. – Ikke et problem hos oss så langt, sier norsk NH90-sjef.

De nederlandske NH90-helikoptrene er stasjoner på Marine Vliegkamp de Kooy i Den Helder, fem-seks mil nord for Amsterdam. De første flyene ble deployert på marinefartøy i fjor, og nå er det avdekket uventede problemer.
De nederlandske NH90-helikoptrene er stasjoner på Marine Vliegkamp de Kooy i Den Helder, fem-seks mil nord for Amsterdam. De første flyene ble deployert på marinefartøy i fjor, og nå er det avdekket uventede problemer. Bilde: Den nederlandske marinen
20. mars 2014 - 12:20
Vis mer

Nederland og Frankrike som har avdekket problemer med sine NH90-helikoptre.

Dette er NH90 NFH (fregattversjon) som tilsvarer dem Norge så langt har tre av.

Etter å ha vært tatt i bruk i maritime operasjoner, er helikoptrene langt mer utsatt for slitasje og korrosjon enn forutsett, skriver Flightglobal.

Feil i design og produksjon

Den nederlandske 860-skvadronen var først med å ta i bruk NH90 NFH med full operativ kapasitet (FOC) høsten 2012.

Problemene er avdekket på et NH90 som i fjor deltok i piratjakt i Aden-bukta og et annet NH90 som har vært deployert i Karibia.

Det nederlandske luftforsvaret med assistanse fra det nasjonale luft- og romfartslaboratoret har foreløpig pekt på design- og fabrikasjonsfeil, samt mangelfulle vedlikeholdsinstrukser.

Også Frankrike har rapportert om to tilsvarende korrosjonstilfeller.

Ifølge Flightglobal har produsenten, NHIndustries, erkjent problemene og startet arbeidet med å ta fram midlertidige og permanente løsninger på problemene.

Les også: Kjeller slår kloa i et lukrativt helikoptermarked

Ikke på de tre norske

– Så langt er ikke dette en svakhet vi har avdekket på våre helikoptre. Det kan selvsagt skyldes at de nederlandske og franske maskinene har vært ute på fartøy i en lengre periode enn våre, sier Knut Erik Oulie som er totalprosjektkoordinator NH90 i Luftforsvarstaben.

Norge har så langt tatt levering av tre NH90. Mottakskontrollen på det fjerde helikopteret ble startet i september i fjor.

Som Teknisk Ukeblad har omtalt flere ganger tidligere, har den norske mottakskontrollen avslørt kvalitetsavvik og avvik fra flyindustriens produksjonsstandarder med potensial til å gi driftsproblemer senere.

Og nok en gann har mottakskontrollen vist seg å være en tidkrevende prosess. I fjor høst ble TU fortalt at leveranse var forventet før jul. Nå ligger det an til at Norge tar leveranse i månedsskiftet mars/april.

Planen er å ta leveranse av de to siste helikoptrene med såkalt initiell operativ kapasitet (IOC) i løpet av 2014.

Kystvaktens Lynx-helikoptre er levetidsforlenget til å kunne operere ut dette året.

Det begynner visstnok å hope seg opp med ferdigstilte norske NH90-helikoptre i Italia som nå skal gjennomgå etterkvalitetskontroll.
I løpet av 1-2 uker ligger det an til at Norge tar levering av det fjerde NH90-helikopteret. Agusta Westland

Les også:

Sikorsky-eksperiment blir til kamphelikopter

NH90-konkurrent med rekordrask helikopterleveranse

Nå blir «tjukkaser» nektet å fly offshore  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.