Slik vil AW101 se ut når den får Luftforsvarets farger. De første to maskinene skal trolig leveres om i overkant av tre år. (Bilde: Agusta Westland)
Rekkevidde, kraft/løfteevne og hastighet er noen av områdene AW101 overgår Sea King på. I tillegg kommer for eksempel avisingssystem, autopilot, nattsyn, tredoblet heishastighet og dobbelt så stor hovertrimhastighet, antivibrasjonssystem og antikollisjonssystem. (Bilde: AW)
Slik vil AW101 se ut når den får Luftforsvarets farger. De første to maskinene skal trolig leveres om i overkant av tre år. (Bilde: Agusta Westland)
To generasjoner sar-helikoptre: Et norsk Westland Mk43 Sea King og et dansk AW101 (EH101). (Bilde: Agusta Westland)

NAWSARH - AW101

Kjeller slår kloa i et lukrativt helikoptermarked

Blir nordisk helikoptersenter.

NAWSARH

  • Står for «Norwegian All Weather Search And Rescue Helicopter»
  • Stortinget har vedtatt å handle 16 nye redningshelikoptre innenfor en ramme på 16,8 milliarder kroner – en sum som inkluderer infrastruktur og statens gjennomføringskostnader
  • Det var opprinnelig fire tilbydere i anbudskonkurransen:
  • Agusta Westland AW101, Eurocopter EC725, NH Industries NH90 og Sikorsky S-92.
  • AW101 og EC725 (militær versjon av EC225) gikk videre i forhandlingene 8. juli 2013
  • Anbudsfrist var 18. desember 2012. Siste og endelige tilbud ble levert i oktober i år.
  • 8. november vedtok regjeringen å inngå sluttforhandling med Agusta Westland, med planlagt kontraktsignering 20. desember 2013
  • Første nye sar-helikopter skal leveres i 2017, og siste Westland Mk 43 Sea King skal fases ut i løpet av 2020

I forrige uke besluttet regjeringen å starte sluttforhandlinger med Agusta Westland.

Dermed blir det AW101 som etter all sannsynlighet erstatter Sea King og blir Norges nye redningshelikopter.

Mens 330-skvadronen kan glede seg over å få et sar-helikopter som flyr raskere og med bedre rekkevidde og løfteevne enn forgjengeren, kan statsforetaket AIM Norway på Kjeller juble over de industrielle mulighetene anskaffelsen gir.

Les også: Dette betyr redningshelikoptre for norsk industri

Depot for GE

AIM Norway (tidligere Luftforsvarets hovedverksted) er Agusta Westlands partner på tyngre vedlikehold av helikopteret. I tillegg ligger det et stort potensial for vedlikehold av motor og andre komponenter.

Men i tillegg: Når justisdepartementet inngår kontrakten med den italienske helikopterprodusenten, betyr det samtidig at AIM får muligheten til å bli amerikanske General Electrics nordiske partner på motorvedlikehold.

– Et slikt motordepot er en døråpner til et nytt marked for oss. Det gjør at betydningen for oss er mye større enn den norske flåten med redningshelikoptre, sier AIM-direktør Ove Haukåssveen til Teknisk Ukeblad.

AW tilbyr Norge AW101 med GE CT7-motorer. Disse gassturbinene vedlikeholdes i dag først og fremst i USA. Kjeller kan betjene ikke bare de 16 norske AW101-helikoptrene, som hver har tre motorer, men også et betydelig antall sivile og militære Sikorsky-helikoptre.

Les også: Skal fly med nattbriller i Arktis

Mye CT7 i Norden

De 31 S-92A-helikoptrene som transporterer oljearbeidere til og fra norsk sokkel, har også CT7-motorer. Det samme har flåten på 15 svenske UH-60M Black Hawk-helikoptre og 9 kommende danske MH-60R Seahawk-helikoptre.

– I tillegg jobber vi nå iherdig med å kunne etablere et testsenter for komponentvedlikehold som ligner den Agusta Westland selv har på sin fabrikk i Yeovil. Dette vil kunne betjene ikke bare AW101, men også andre helikoptertyper, opplyser Haukåssveen.

Kongsberg Defence Systems skal utføre girboksvedlikehold på AW101, og vil bygge en testrigg for den ekstremt kraftige hovedgirboksen (MGB) som sitter i AW101. Dette har også potensial til oppdrag utover norske maskiner.

Selv om AW101 er et gedigent helikopter, er ikke fotavtrykket større enn dagens Sea King. Det skyldes at den ble designet for å erstatte Sea King om bord på britenes skip.
Kongsberg Defence Systems skal utføre girboksvedlikehold på AW101, og vil bygge en testrigg for den ekstremt kraftige hovedgirboksen (MGB) som sitter i AW101. Dette har også potensial til oppdrag utover norske maskiner.Selv om AW101 er et gedigent helikopter, er ikke fotavtrykket større enn dagens Sea King. Det skyldes at den ble designet for å erstatte Sea King om bord på britenes skip. AW

Les også: Norge kan få europeisk motorsenter for F-35

Mulig forsering

Etter den siste planen vil de første to helikoptrene som skal brukes til test og evaluering leveres i løpet av første halvår 2017.

Første base skal settes i drift i 2018 og siste Sea King skal være faset ut i løpet av 2020.

Nawsarh har bedt om en alternativ leveringsplan som kan framskynde innfasingen noe. Men det står ikke bare på industrien. Det handler også om hvor fort Forsvaret kan ta imot helikoptrene i takt med at de utdanner tilstrekkelig med mannskap og teknikere. Som kjent skal også F-35 og NH90 fases inn samtidig.

Nawsarh understreker at en forsering av innfasingen ikke skal ramme den eksisterende redningstjeneste.

Det er også 330-skvadronens sjef Svein Tore Pettersen klar på. Han sier at han er glad for at det nå går mot avklaring av helikopteranskaffelsen, men at han primært konsentrerer seg om å drifte Sea King i ytterligere noen år. Åtte av dagens tolv Sea King-helikoptre ble anskaffet for 41 år siden, i 1972.

Pettersen påpeker at det fortsatt pågår forhandlinger, og vil ikke si så mye om kapasiteten til redningstjenesten med nye helikoptre før kontrakten faktisk er inngått.

Les også: Vil redde Sea King med sivile helikoptre

Korrupsjonsanklager

Det finnes ett element som kan forstyrre Nawsarh-prosessen på oppløpssida: Agusta Westland er beskyldt for bestikkelser i forbindelse med salget av 12 vip-konfigurerte AW101-helikoptre til Indias flyvåpen. Agusta Westland benekter all skyld.

Tvisten har ikke diskvalifisert den italienske helikopterprodusenten fra å konkurrere i Norge.

Prosjektledelsen har til Teknisk Ukeblad understreket at selv om det er soleklart at Norge kjøper ikke varer og tjenester fra korrupte selskaper, er det ikke nok med mistanker. En eventuell rettskraftig korrupsjonsdom gi Norge hevingsrett.

– Dette er en sak for den norske regjeringen, og deres uttalelser i forbindelse med budsjettet sist fredag bekrefter deres ståsted i saken. Vi vil fortsette å samarbeide med Justisdepartementet og sørge for å etablere den beste redningstjenesten i verden, er det Agusta Westlands nordeuropadirektør Steve Powell vil si om temaet.

Han beskriver den norske kontrakten som «ekstremt viktig», både AW101-programmet og selskapet som sådan.

– De norske kravene er veldig krevende å oppfylle, men vi mener oppriktig at vi har det beste helikopteret for tøffe norske forhold, sier Powell.

Les mer: Redningshelikopter-kontrakten kan bli kansellert etter signering

PS. Teknisk Ukeblad har besøkt den danske 722-skvadronen, som også opererer AW101, to ganger for å spørre om deres erfaring med flytypen. Første besøk skjedde våren 2009, og siste besøk i mars i år.

Disse sakene kan du lese her:

Helikopterkjøp på overtid

De fem kandidatene (på dette tidspunktet var også V-22 Osprey med i konkurransen)

Norge tjener på danskenes helikopterkrise