Sjeldnere og sjeldnere: Selvportretter, eller selfies, tas stort sett med mobilen i dag. Det får store konsekvenser for produsentene. (Bilde: Colourbox)

KAMERAMARKEDET

Nå sliter også de speilløse systemkameraene

«Selfie»-bølgen holder på å ta livet av kameraprodusentene.

Det er ikke greit å være kameraprodusent. I hvert fall ikke hvis du ikke er på toppen, som Canon, Nikon og Sony.

De andre under sliter med mobilen. Etter hvert som mobilene får stadig bedre kameraer er det færre som er interessert i å bære rundt på to dingser.

Selfiebølgen

Spesielt tøft har det vært å selge konseptet kompaktkamera til ungdommen, som er hekta på «selfie», eller selvportrett for de uinnvidde.

For hvordan skal man ta et skikkelig selvportrett om man ikke har et kamera over skjermen? Med dagens mobiler som har 2 megapiksler og oppover på forsiden er ikke det noe problem.

For kameraprodusentene er det ikke plass til en skjerm ved siden av objektivet. Det hjelper ikke å lokke med mye bedre bildekvalitet.

Den er god nok, mener de fleste.

Les også: Er dette framtidens systemkamera?

Tapsprosjekt

Ifølge analyseselskapet IDC har de mindre kameraprodusentene som Panasonic, Olympus og andre tapt penger siden mobilene fikk kameraer med god kvalitet. Og det begynner å bli noen år.

I fjor falt salget av kompaktkameraer med 40 prosent, til under 59 millioner enheter. Selv speilløse systemkameraer, segmentet mellom kompaktkameraer og speilreflekser som lenge har vist god vekst, har begynt å hakke.

Det kan bety tøffe tak for Panasonic, som har gjort det bra i dette markedet. Fra april til september mistet de 40 prosent av kamerasalget, noe som gav et kraftig fall i markedsandel i et synkende marked.

I perioden fra juli til september falt den fra 3,8 til 3,1 prosent sammenliknet med samme periode året før. De tre store står for 60 prosent av omsetningen i kameramarkedet.

Les også: TV-ene blir større og billigere i 2014

Omorganiserer

Panasonic har en stor omorganisering på gang, og alle divisjoner må være lønnsomme innen mars 2016.

Det spørs om kameradivisjonen kommer helskinnet gjennom en slik prosess slik som markedet utvikler seg.

– Når vi tar i betraktning hvor mye de små produsentene taper av salg og ser hva som kan skje fremover kan mye tyde på at kameramarkedet vil utvikle seg til et oligopol kontrollert av de tre store, sier Credit Suisse-kameraanalytiker Yu Yoshida.

Hybridene slite

Såkalte speilløse hybridkameraer med utskiftbar optikk skulle bli redningen for de mindre fabrikkene.

Spesielt Nikon og Canon har slept bena på dette segmentet, som er blitt veldig stort i Østen.

I USA og Europa har ikke fremgangen vært så stor, og ligger på rundt 11 prosent. Slik blir det lite penger av.

I USA har hybridmarkedet faktisk gått litt tilbake, mens salg av speilreflekser har økt én prosent.

Les også:

10 tips som gjør deg til en bedre fotograf

Årets innovative kameraer