(Bilde: NIDS/NATO Media Library)
Den operative starten av HAW ble markert på Pápa-basen i Ungarn 27. juli. I løpet av sensommeren skal de to siste C-17-flyene også leveres fra Boeing. (Bilde: NIDS/NATO Media Library)

Nå kommer det norske gigantflyet

Boeing C-17 Globemaster III

Lengde: 53,04 meter

Høyde ved halen: 16,79 meter

Vingespenn: 51,74 meter

Motorer: Fire Pratt & Whitney PW2040 (mil. betegnelse: F117-PW-100), hver med 40 440 pund skyvkraft

Maks lastevekt: 74,797 tonn

Rekkevidde med fullastet fly: 2 420 kilometer

Rekkevidde med tropper (18 tonn): 10 390 kilometer

Nødvendig rullebanelengde ved avgang: 2 359 meter med maks avgangsvekt (265 tonn)

Rullebanelengde ved landing: 914,4 meter med 72,5 tonn last

Under testflyging ved flybasen Edwards i California på tidlig 1990-tall, satte C-17 i alt 33 verdensrekorder, blant annet i short-takeoff-and-landing. Der klarte et C-17 med 20 tonn last å ta av på under 1 400 fot (426,72 meter) og lande på tilsvarende lengde.

Motorene kan reversere skyvkraften slik at flyet er i stand til å rygge i opp til to prosent helling, samt deployere fra lufta

Kilde: Boeing

Ikke alle er klar over det, men Norge er faktisk deleier i dette gigantiske transportflyet.

Til Rygge

C-17-flyet er til vanlig stasjonert på Pápa-basen i Ungarn. Men helga 22-23. august kan flyinteresserte nordmenn endelig ta en nærmere titt på luftforsvarets nye stolthet. Da er det æresgjest på Rygge Air Show .

– Så vidt jeg vet er dette første gang at flyet kommer hit med norsk besetning, sier Hans Magnus Lie som er operativ leder for flystevnet.

Tolv land spleiser

Det første av i alt tre slike C-17 Globemaster III-fly er nylig levert til Heavy Airlift Wing (HAW) i Ungarn som er vertsnasjonen for Strategic Airlift Command (SAC)

Dette er et gedigent spleiselag der Norge har gått sammen med ni andre Nato-land i tillegg Finland og Sverige om å skaffe seg tilgang til lufttransport av den virkelig tunge typen.

Mens for eksempel de nyanskaffede C-130J Herculesene til Norge kan frakte knappe 20 tonn, er det firemotors bredbuksflyet C-17 i stand til å ta med 75 tonn.

Kjøper flytimer

Hvert land har gått inn i en avtale om ett fastsatt antall flytimer i året. Norge har gått inn med over en milliard kroner i prosjektet og er fjerde største i brukstid med sine 400 timer av totalt 3.500.

Norge har 15 personell stasjonert på Pápa-basen. Deriblant piloter og lastemestere som nylig har gjennomført typekurs på C-17 ved Altus Air Force Base i Oklahoma, USA.

Les mer om Heavy Airlift Wing på Luftforsvarets nettsider

Trener lufttanking

– Flyet kommer til Rygge fredag og blir stående på utstilling lørdag og søndag før det flyr tilbake til basen igjen, forteller Lie.

På vei til Norge skal den tre mann store besetningen trene på lufttanking.

Det "norske" C-17-flyet skal trene på lufttanking underveis til Rygge TSgt Shane A. Cuomo
– De skal få påfyll av drivstoff fra en amerikansk KC-135 Stratotanker et eller annet sted ute i verden. Det er synd vi ikke får se akkurat det, sier stevnelederen.

F-5-acro

Forrige flyshow på Rygge, for to år siden, var preget av kampen mellom Eurofighter, Gripen og JSF om å bli Norges neste jagerfly. Både Eurofighter Typhoon og Jas-39 Gripen fløy oppvisning.

Se også: Forrykende flyshow på Rygge

I år er det eneste jagerflyet som flyr oppvisning et belgisk F-16. Publikum må nøye seg med en modell av Norges nye kampfly, F-35.

Les også: JSF på norsk jord - på lastebil

Til gjengjeld er det mye luftakrobatikk å se fram til. The Aeorostars kommer tilbake med sine Yak-fly. Dessuten kommer for første gang legendariske Patrouille Suisse. De flyr i dag Northrop F-5E Tiger II.

I lufta kan også legendariske Catalina ses sammen med blant annet P-51D Mustang, Spitfire Mk. XVI og et Fokker Dr.I.

I tillegg er det mange godbiter på utstilling, for eksempel: F-15E Strike Eagle, fire Eurofightere, Dassault Mirage 2000 og Tornado GR.4.

F-15 med billigstealth

De sveitsiske luftakrobatene Patrouille Suisse kommer til Rygge med sine F-5-jagere