Passasjerflyet Sukhoi Superjet 100 flankeres av to kampfly fra samme produsent - Su-35 Super Flanker. (Bilde: Sukhoi)
(Bilde: Ñàâåëüåâñêèõ Àíàñòàñèÿ)

Nå kan superjeten ta passasjerer

Sukhoi Superjet 100 nærmer seg ordinær kommersiell trafikk etter at passasjerflyet i forrige uke ble sertifisert av russiske luftfartsmyndigheter, IAC AR, melder Sukhoi på sine hjemmesider .

Det russiske passasjerflyet med den forkortelsen SSJ 100 kan trolig begynne flyginger for sine lanseringskunder Aeroflot og armenske Armavia i løpet av våren.

Ifølge Sukhoi skal selskapene ta levering av de første flyene i løpet av dette kvartalet.

Venter på EASA

Før typesertifiseringen, har Sukhoi hatt seks prototyper i testprogrammet. Fire av dem i lufta. De har samlet fløyet 2 594 timer fordelt på 1 087 flyginger. Og skrog på bakken blant annet har gjennomgått utmattingsfasthetstesting.

Flyet bruker nye SaM146-motorer fra PowerJet, et samarbeidsselskap mellom franske Snecma og russiske NPO Saturn.

Men mens motorene er sertifisert av det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået EASA, mangler denne for selve SSJ 100-flyet. EASAs validering av den russiske sertifiseringen er ventet i løpet av året.

Ifølge Aviation Week vil SSJ 100 har operasjonelle begrensninger i hvert fall ut dette året.

Sukhoi Superjet 100 i med Sukhois egen logo på halen. Lanseringskundene Aeroflot og Armavia har hatt hvert sitt fly i testing siden i fjor høst. Leveringen skal skje om kort tid. Foto: Sukhoi Ñàâåëüåâñêèõ Àíàñòàñèÿ

Konkurrentene

SSJ 100 går inn i konkurranse først og fremst med brasilianske Embraers E-jet-familie og kanadiske Bombardiers CRJ-serie.

Embraer E190/170 kan flys til og fra Norge med for eksempel Finnair, Lufthansa og Air France-KLM, mens Bombardier CRJ-900 benyttes av blant andre SAS.

Men i likhet med stort sett alle andre større flyutviklingsprogram i nyere tid, er også SSJ 100 en smule forsinket.

Les også disse Sukhoi-sakene:

Her flyr russernes superjager

– India vil ha Eurofighter

To Su-30 i bakken på et halvår

170 ordrer

Opprinnelig var planen å levere flyet fra slutten av 2008. Men ikke så lenge etter at den første prototypen rullet ut fra Sukhoi-fabrikken i Komsomolsk-on-Amur helt sørøst i Russland 26. september 2007, ble lanseringsdatoen utsatt et år. Og fasiten ser ut til å bli halvannet år etter det igjen.

Sukhoi Civil Aircraft, som det italienske Finmeccanica-datterselskapet Alenia Aeronautica eier en fjerdedel av, har per i dag 170 bestillinger på SSJ 100.

Den siste ordren kom i januar, da mexicanske Interjet bestilte 15 maskiner med levering neste år.

Her mottar Sukhoi formelt typesertifiseringen av SSJ 100, på IAC ARs hovedkontor i Moskva torsdag. Foto: Sukhoi