(Bilde: Stein Jarle Olsen)

EL-SYKKEL

Nå kan du leie el-bysykler i Oslo

For 40 kroner dagen.

I ny Nasjonal transportplan (NTP) har regjeringen et mål om at all vekst i passasjertrafikken skal skje med kollektivt, gange og sykkel. 

Dette håper OBOS på å kunne hjelpe til med, når de fredag 15. april åpner sin første utleiestasjon for elsykler i Kværnerbyen i Oslo. 

Ønsker å utvide

Ordningen er et pilotprosjekt for å teste ut konseptet og interessen for elsykler.

Den består av 15 elsykler med en radius på mellom fire og seks mil. 

– Om dette blir populært, som vi ser for oss at det gjør, vil vi utvide tilbudet, sier Even Jermstad i OBOS Nye Hjem, som har vært sjef for OBOS´ utbygging av Kværnerbyen de siste årene.

Og legger til at OBOS vil følge prosjektet nøye for blant annet å se hva elsykler kan bety for folk som bor i byen. 

– Samtidig som dette kan bli vårt bidrag til en redusert bilbruk i våre nye boligområder, sier han. 

Billigere enn kollektivt

Syklene leies ut på samme måte som vanlige bysykler, via en abonnementsordning

Abonnementer må betale 300 kroner per år, pluss 40 kroner per hele dag de ønsker å leie elsyklene. For kortere perioder koster syklene 15 kroner i timen.

– Den lave prisen gjør at dette er et godt alternativ til buss, trikk og bane. Leie av elsykkel en hel dag koster mindre enn tur-retur-billett med kollektivt, sier Jermstad.

Som er opptatt av at ordningen skal være en lavkostnadsordning. 

Elsykkelstativene blir omtrent som vanlige bysykkelstativer, med unntak av at de også lader syklene.
Elsykkelstativene blir omtrent som vanlige bysykkelstativer, med unntak av at de også lader syklene. Foto: Stein Jarle Olsen

– Det skal være et tilbud for alle, også de som kanskje ikke kjøper seg elsykkel fordi de mener det er for dyrt. Ved å kunne leie syklene tror vi terskelen for å gå fra kollektivt til elsykkel blir mye lavere, sier han. 

Syklene kan leies uavhengig av OBOS-medlemskap, og er enkle å låne. Stativene inneholder også lader, og et lys indikerer ladestatus. 

Økende interesse

OBOS er ikke de eneste som leier ut elsykler i Norge. 

Allerede i 2014 lanserte Forus Næringspark og Stavanger kommune landets første bysykkelordning i Norge med elsykler.

Randi Markvardsen, prosjektleder for bysyklene i Stavanger, forteller at det tok litt tid før folk begynte å bruke syklene, men at interessen er økende. 

– Vi ser at det tar tid å endre folks holdninger, men vi er på vei, sier hun. 

For et drøyt år siden hadde bysykkelordningen 50 elsykler, nå er de oppe i 170. 

– Vi har i dag drøyt 8300 brukere og ser at andelen har tatt seg opp over vinteren, sier hun. 

Erstatter taxi

Markvardsen forteller at elsyklene i utgangspunktet har to bruksområder. 

– Den vanligste bruken er til og fra kollektivknutepunkt. Ved å ha tilgang til en elsykkel i nærheten av boligen er det en del som tidligere har kjørt som nå heller tar elsykkel til bussen, eller fra bussen til arbeidsplassen dersom dette er et stykke unna, forteller hun. 

Det andre bruksområdet er på strekninger der folk tidligere ville tatt taxi, om de for eksempel skal på konserter eller teater. 

– På denne måten sparer de en god del penger, sier Markvardsen.

Reduserer prisene

Elsykkelordningen i Stavanger har tidligere blitt kritisert for å være for dyr.

Fram til nå har elbysykkelen kostet 210 kroner per dag, men Markvardsen forteller at prisene er i endring. 

– Dagens priser kan bli kostbare for de som ønsker å bruke syklene hver dag. Så fra 1. mai har vi nye priser, sier hun. 

Et halvårsabonnement vil fra mai av koste 399 kroner, og et helårsabonnement vil koste 699 kroner. 

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)