Elbysyklene på Forus og i Stavanger er de første elsyklene i en bysykkelordning i Norge. Syklene er levert av Gobike, som brukes i elbysykkelordningen i København. (Bilde: Ina Steen Andersen)

ELSYKKEL

«Kjøp månedskort på bussen, få tilgang til elsykkel»

Slik vil Forus Næringspark og Stavanger kommune gjøre kollektivtransport mer attraktivt.

SLIK FUNGERER ELBYSYKKELEN

Elsykkelen er utviklet av Gobike, og er den samme som brukes i den langt større elbysykkel-ordningen i København. Den er laget med en aluminiumsramme og justerbart sete.. Den elektriske motoren er festet i framhjulet, og kan stilles inn på ulike nivåer, alt etter hvor mye hjelp du vil ha. Batteriet er festet bak på sykkelen.

Sykkelen har et integrert nettbrett med GPS og flere ulike funksjoner, deriblant et digitalt låsesystem.

Per i dag er det 13 ladestasjoner rundt om på Forus og ellers i Stavanger. For å leie en sykkel må du først registrere deg på nettet, eller direkte på skjermen på selve sykkelen. Her legger du inn kontaktinformasjon, kredittkortinformasjon og lager et brukernavn og passord. Så er du klar til å sykle avgårde. Hvis du allerede har en bruker kan du logge deg på med brukernavnet ditt eller ved hjelp av et RFID-kort, som du har registrert på nettet.

På nettet eller via smartmobilen kan du også finne nærmeste ledige sykkel, booke sykkel som du skal bruke innen 45 minutter tid, eller reservere sykkel til senere. Her finner du også en oversikt over sykkelturene dine.

Når du er ferdig med sykkelen leverer du den inn til nærmeste ladestasjon. Du kan også sette den fra deg andre steder, men da vil du få en regning for hentekostnadene. Dersom noe er galt med sykkelen er det også mulig å melde fra om dette via skjermen på sykkelen.

Sykkelen har innebygd navigasjonssystem, med kartvisning på skjermen som kan hjelpe deg å finne veien. I tillegg vet systemet hele tiden hvor sykkelen befinner seg. Slik kan de finne igjen sykler som ikke leveres til ladestasjonen etter bruk.

Systemet får også beskjed hvilke sykler som har lavt batteri, og hva som er den trolige årsaken. Det kan være at det er noe galt med sykkelen eller at noen er ute på langtur. Sykkelen tappes for batteri så lenge den ikke står i ladestasjonen, selv om den ikke er i bruk. Da har de mulighet til å ta kontakt med den som har leid sykkelen, for å forsikre seg om at de er klar over problemet.

Forus Næringspark har testet rekkeveidden på syklene, og har kommet fram til at de går omtrent to mil med litt motbakker og motvind uten å tømme batteriet. De har også eksempler på brukere som har hatt syklene med på enda lenger turer.

Elbysykkel-prosjektet er et pilotprosjket med støtte fra Transnova på 1,6 millioner kroner. Totalbudsjettet er på 12 millioner, og så langt er det brukt 4,5 millioner kroner på elbysyklene.

STAVANGER: I fjor høst lanserte Forus Næringspark og Stavanger kommune det som trolig er den første bysykkelordningen i Norge med elsykler.

Nesten et halvt år senere er de mange erfaringer rikere, og klare for å rulle ut prosjektet med full kraft i tide til sykkelsesongen.

Flere elsykler er på vei, skikkelig profilering skal på plass i nærmeste framtid, og de jobber med et samarbeid med det lokale busselskapet.

I tillegg kan de få solcelledrevne ladestasjoner og dynamisk turistinformasjon og reklame.

Les også: Slik skal Stavanger skape smarte byer i Europa

80 prosent bruker bil

I tussmørke, regn og vind er det få syklister ute på veiene på Forus, like etter klokken 08.00 en januarmorgen. Trafikken på motorveien fra Stavanger er derimot tett og går sakte, og bussene står fast i den samme køen som bilistene.

Dette er kjernen i elbysykkelsatsingen til Forus Næringspark. Den skal ikke være løsningen for trafikkproblemene inn og ut av næringsområdet på Forus, men et lite bidrag, som forhåpentligvis kan føre til at kollektivtransporten oppleves mer fleksibel.

I dag har 60 prosent av de 45.000 menneskene som arbeider på Forus et kollektivtilbud. 80 prosent av dem velger likevel bilen.

Tanken bak elbysyklene er at de skal kunne brukes i forbindelse med buss eller tog, slik at det skal bli enklere å ta i bruk kollektivtransport, selv om det ikke er en holdeplass like utenfor inngangsdøren til arbeidsplassen. I tillegg kan de brukes til transport mellom møter på Forus.

Les også: Hjulet gjør sykkelen elektrisk og snakker med telefonen

Prosjektleder for elbysykkelen, Randi Markvardsen og administrerende direktør, Stein Racin Grødem, på terrassen utenfor lokalene til Forus Næringspark, midt i næringsområdet. De viser fram årsaken til at de nå har bremsespor i teppet på kontoret. Ina Steen Andersen

Oppstartsvansker

På parkeringsplassen utenfor lokalene til Forus Næringspark står et knippe hvite og anonyme elsykler trygt plassert i en ladestasjon. Inne på kontoret er det bremsemerker i teppet.

Administrerende direktør Stein Racin Grødem og prosjektleder for elbysykkelprosjektet, Randi Markvardsen, er sprekkeferdige med planer som snart skal settes ut i livet for elbysykkelen.

De har brukt høsten til å bli kjent med systemet, som de har hentet fra Gobike i København.

– Vi lanserte prosjektet i forbindelse med ONS i fjor, og jeg var da litt irritert over at vi ikke fikk lansert tidligere i sykkelsesongen. Sett i ettertid er jeg glad for at vi fikk testet systemet før bruken tar seg skikkelig opp, sier Grødem til Teknisk Ukeblad.

Han forklarer at de har fått noen lærepenger i løpet av den første tiden. Deriblant har de måttet takle tyverier og dumping av syklene, i tillegg til misbruk av gratistilbud i forbindelse med lanseringen.

– Vi har også oppdaget at vi kan fikse mange problemer med syklene ved hjelp av en enkel omstart. I begynnelsen brukte vi mye tid og penger på feilsøking og reparasjoner. Driftskostnadene de første månedene var på 1200 kroner per sykkel. Nå har vi lært at vi kan fikse mye via systemet, og har fått ned kostnadene til 400 kroner. Det er nesten på det nivået de ligger på i København, sier Grødem.

Les også: 100 liter hydrogen gir elsykkelen 125 km rekkevidde

Bussavtale

I dag har de 50 elsykler i poolen. Samme dag som Teknisk Ukeblad var på besøk ble bestillingen på rundt 120 nye sykler og 190 nye ladepunkter sendt. De er ventet å være på plass i Stavanger i løpet av første halvår i år.

Og nå skal også elsyklene bli mer tilgjengelige for offentligheten. Dette skal blant annet gjøres ved å profilere ordningen mer tydelig, slik at det er klart at dette er sykler som kan brukes av alle.

Til nå har de vært mest rettet mot bedrifter, som har leieavtaler på elsykler og ladestasjoner til bruk for de ansatte. Omkring halvparten av syklene er bundet opp i slike avtaler.

Første punkt på planen er å få en samarbeidsavtale med Kolumbus, det fylkeskommunale busselskapet.

– Vi prøver å få til en avtale hvor periodepass på bussen gir tilgang til og rabatt på leie av syklene. Vi håper det blant annet kan gjøre det mer interessant for bedrifter å betale busskort for de ansatte, sier Grødem.

Les også: Denne elsykkelen kan kjøre 45 km/t lovlig i Norge

Sykkelen er utstyrt med skjerm, hvor brukere blant annet kan logge seg på, låse opp og igjen sykkelen, velge hvor mye hjelp de vil ha fra sykkelen og mye mer. Etter hvert skal den også kunne brukes til turistinformasjon og reklame. Ina Steen Andersen

– Bare å sveipe busskortet

Elsyklene kan låses opp med RFID-kort (radiofrekvensidentifikasjon), som busskortene til Kolumbus er. Kortene har et eget identifikasjonsnummer, som kan registreres på bysykkelbrukeren på nettet.

– I praksis vil en slik ordning fungere ved at vi laster ned informasjon fra Kolumbus om aktive kortnumre. Den som har et aktivt busskort kan bare sveipe det over kortleseren på sykkelen, og så kan vedkommende låse ut en sykkel. Alt som trengs er et busskort med periodepass, forklarer Grødem.

Foreløpig mangler de siste godkjenningene fra Kolumbus, for at samarbeidet skal være i boks.

Dersom alt går i orden er planen også at det skal være mulig å hente informasjon om bussruter på skjermen på sykkelen, i tillegg til informasjon fra sanntidssystemet til bussene.

Potensialet for økt bruk gjennom RFID-kort er dessuten større enn bare bussbrukerne. Mange bedrifter har inngangskort med RFID, som kan brukes på syklene.

Grødem og Markvardsen ser for seg at for eksempel hoteller kan tilby gjester dagskort på elbysykkelen, og bilverksteder kan gi kunder et alternativt transportmiddel mens de venter på bilen.

Les også: Unngå denne blemmen når du kjøper elsykkel

Den elektriske motoren er festet i framhjulet. Her står sykkelen i dockingstasjonen til lading. Ina Steen Andersen

Bygger infrastruktur

Det skal også plasseres ut langt flere ladestasjoner for elsyklene rundt omkring på Forus og ellers i Stavanger.

I dag er det 13 ladestasjoner, ni på Forus, to i Stavanger sentrum, én på Mariero, omtrent på halvveien mellom Forus og sentrum og én i Forum-området, hvor blant annet ONS arrangeres.

– Vi bygger opp en infrastruktur med ladestasjoner. Og ladestasjonene har to funksjoner. De låser fast syklene og lader dem. Det er det ikke bare bysyklene som har behov for. Vi vil åpne opp for at alle som har en elsykkel skal kunne registrere sykkelen i systemet og bruke dockingstasjonene, forklarer Grødem.

Dermed kan bedrifter som ønsker å kjøpe egne elsykler likevel bruke ladestasjonene.

Det åpner også for at kommunens ansatte kan bruke systemet, for eksempel hjemmesykepleien. De har allerede noen egne elsykler, som da vil kunne kobles opp mot dockingstasjonene.

Energi- og kommunikasjonskonsernet Lyse har også fattet interesse for elsykler. De jobber for å utvikle ladestasjoner drevet av solcellepanel, som skal plasseres på et tak over dockingen.

Lyse har blant annet elbysyklene i tankene for dette prosjektet, i tillegg til andre elsykler.

Les også: Disse elsyklene er best i test

Turistinformasjon og reklame

Elsykkelen som brukes er ustyrt med en skjerm, som blant annet brukes til å logge seg på sykkelen, låse den opp og igjen og bestemme hvor mye drahjelp du ønsker fra motoren.

Også her ser Forus Næringspark mange bruksmuligheter. Blant annet ser de for seg å kunne legge inn såkalte points of interest, stedmarkeringer knyttet til GPS.

Dermed kommer det opp en melding på skjermen når sykkelen passerer dette punktet, gjerne med tekst eller bilde, som forteller hva du ser.

– Dette kan for eksempel brukes til turistinformasjon eller reklame, forklarer Grødem, som ser for seg at de kan legge inn egne sightseeingruter.

GoBike jobber dessuten med å utvikle et mer dynamisk system. Her kan reklame tilpasses i større grad, for eksempel med spesialtilbud for dagen, eller sponsorplass.

– Dette kan gi et inntektspotensial, selv om 170 sykler ikke gir det største grunnlaget. Det blir noe annet for København med 1800 elbysykler, poengterer han.

Les også: Denne lille kofferten gjør sykkelen din elektrisk

Selve batteriet sitter bakpå sykkelen. Ina Steen Andersen

– Rask effekt

Forus Næringspark ser på elsyklene som den enkleste frukten å høste, for å folk til å velge alternativer til bilen.

Det er store planer for Forus-området i årene framover, med nye arbeidsplasser og boliger. Allerede i dag er det store trafikale problemer i rushtiden, noe som gjør at økningen må tas i kollektivtransport og ved at flere sykler eller går.

– Elsyklene kan gi en rask effekt og innebærer lave investeringer, så det er et naturlig sted å starte, poengterer Grødem.

Grødem og Markvardsen påpeker dessuten at elsykler har stor fordeler framfor vanlige sykler. Blant annet viser erfaringer at det er stort svinn i vanlige bysykler, i tillegg til at det ses på som et mindre attraktivt tilbud.

Med en elsykkel kan du dessuten la motoren gjøre store deler av arbeidet om du ønsker, og du slipper å møte svett på jobb.

– Forus er et høyteknologisk område, da må vi ligge i front med de mest avanserte løsningene som finnes. Elsykkelen fra København er nettopp det, framhever Grødem.

Fra 2017 kommer dessuten nye bomringer i Stavanger og Sandnes, og Forus blir gjerdet inne av bomstasjoner. Allerede i dag finnes bomstasjoner på kommunegrensen.

– Når bomstasjonene kommer blir dette enda mer aktuelt. Men det må en holdningsendring til. Kan vi få folk til å sykle bare én eller to ganger i uken er mye av de trafikale problemene løst. Og markedet vårt er de vanlige folkene som aldri hadde tenkt at de skulle gidde å sykle til jobb, sier Markvardsen.

Les også:

Seks av syv som mistet livet på elsykkel var over 80 år

Oslo har fått sin første «sykkelpleier»

Slik skal Stavanger skape smarte byer i Europa