I dag er små motoriserte kjøretøy, som disse RocketSkates, forbudt å bruke i Norge. Nå skal flere enmanns-kjøretøy bli tillatt. (Bilde: Acton R)

NYTT REGELVERK FOR SMÅ ELEKTRISKE KJØRETØY

Nå kan dette bli tillatt i Norge

Og aldersgrensen for Segway kan bli senket.

I dag letter stadig færre på øyenbrynet når folk på ulike Segway-varianter kjører rundt i bybildet. I halvannet år har det vært tillatt med motordrevne "ståhjulinger", etter at regjeringen innfridde det berømte Segway-valgkampløftet fra 1. juli 2014.

Men det finnes langt flere varianter av små, elektriske kjøretøy for en person, enn den etterhvert så tradisjonelle Segwayen. Disse er imidlertid ikke tillatt i Norge. Enn så lenge. Nå har Veidirektoratet startet arbeidet med et generelt regelverk som vil favne over ulike typer små, elektriske kjøretøy.

Det nye regelverket vil kunne åpne for å gjøre en rekke nye doninger, som for eksempel elektriske sparkesykler, enhjulinger, skateboard og motoriserte rullesko, lovlig i Norge.

I skuffen

I dag er er det bare kjøretøy basert på selvbalanserende teknologi, såkalt gyroteknikk, som er tillatt. Bakgrunnen er at dagens regelverk ble laget i hui og hast for å innfri valgkampløfte fra 2013 om å tillate Segway.

Etter at ståhjul-regelverket ble innført, ba regjeringen Vegdirektoratet utarbeide et regelverk for alle typer elektriske kjøretøy beregnet for en person - for ikke å forskjellsbehandle lignende kjøretøy med samme bruksområde.

Oppdraget har imidlertid ligget på vent - til nå - fordi Vegdirektoratet har måttet prioritere andre oppgaver. 

"Motor i hva som helst"

– Vi tar sikte på å lage et helhetlig regelverk som vil gjelde for alle typer små elektriske kjøretøy for én person, som for eksempel sparkesykkel med motor, rullebrett og de kjøretøyene som i dag er lovlige.

- Du kan ha motor i hva som helst, enten det er joggesko eller kontorstolen. Det er bare fantasien som setter grenser, derfor er det viktig med et regelverk som står seg i tiden, sier Kurt Ottesen i Vegdirektoratet.

Målet er et felles regelverk for kjøretøy som ser like ut, både i fysisk størrelse, lengde og vekt. 

– Det var dette vi ønsket i utgangspunktet, men vi måtte innfri Segway-løftet først. Vi har fått mange spørsmål om bruk av andre typer kjøretøy, som ikke har vært lovlige fordi de har hatt en annen type teknologi, sier Ottesen. 

Senke aldersgrensen

Ettersom regelverket ikke er klart, kan Ottesen ikke forskuttere akkurat hvilke nye kjøretøy som blir tillatt. 

– Vi har ikke konkludert. Vi utreder hva som skal bli tillatt, hvor det skal tillates og hva slags regler som skal gjelde, sier Ottesen.

I dag er tillatt topphastighet for ståhjulinger 20 kilometer i timen. Selv om alle detaljer i eksisterende regelverk skal gjennomgås på nytt, tyder ting på at fartsgrensen blir den samme. Aldersgrensen kan derimot bli senket. I dag er det 16 års aldersgrense for å bruke ståhjuling.

–Topphastigheten til elsykler er 25 km/t. Er det aktuelt å samkjøre disse fartsgrensene?

– Ja, det er en forskjell. Vi utelukker ingenting. Men det er mer aktuelt å se om vi skal endre aldersgrensen nedover, sier Ottesen.

Tekniske krav

Vegdirektoratet skal blant annet vurdere tekniske krav til front- og baklys, bremser, reflekser og signalhorn eller ringeklokke.  

I dag må selvbalanserende kjøretøy ha bare ett eller to hjul, en maksbredde på 85 centimeter og maksvekt på 70 kilo. Alt dette skal nå gjennomgås.

 Det nye regelverket blir tidligst sendt på høring denne våren.

– Vi hadde litt dårlig tid sist. Nå ønsker vi å snu alle steiner. Det kan hende det dukker opp noe underveis som krever grundigere utredning, sier Ottesen.

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)