Valemon er på vei til Norge med Dockwise Triumph. (Bilde: Statoil)
Her ligger Valemon til kai ved verftet, like før avgang fra Sør-Korea. (Bilde: Statoil)
Turen til Norge er ventet å ta om lag 45 dager. Da når man første del av løftevinduet med Saipem 7000. (Bilde: Ben Weller)

VALEMON

Nå har Valemon forlatt Samsung-verftet

Skal bruke 45 dager på turen til Norge.

Valemon

  • Inneholder rundt 26 milliarder kubikkmeter gass og fem millioner kubikkmeter kondensat.
  • Blir bygget ut med en ubemannet, bunnfast stålplattform med separasjonsanlegg for gass, kondensat og vann.
  • Gassen vil bli transportert via den eksisterende rørledningen fra Huldra til Heimdal, kondensatet i rørledning til Kvitebjørn for stabilisering og videre transport til Mongstad-raffineriet i Hordaland.
  • Feltet knyttes til eksisterende infrastruktur gjennom rørledninger langs havbunnen. Planlagt produksjonsstart er i løpet av høsten 2014.
  • Statoil er operatør for feltet, mens Petoro har en eierandel på 30 prosent, Centrica 13 prosent og Enterprise Oil Norge 3 prosent.

Prosjektet har blitt kalt «Statoils store Korea-test», heter Valemon og skal etter planen starte produksjonen i Nordsjøen i løpet av høsten 2014.

Det nye med Valemon-kontrakten på Samsung-verftet er at både prosjektering, innkjøp og bygging har blitt tildelt det koreanske verftet.

Nå har plattformen dratt fra verftet om bord på «Dockwise Triumph», og skal etter planen bruke 45 dager på veien til Norge.

Skulle dratt i mars

Opprinnelig var planen at Valemon skulle dra mot Norge ved det første vinduet de hadde sikret seg med tungløftefartøyet Saipem 7000. Dette skulle ha skjedd i mars, men det gikk av forskjellige årsaker ikke.

Til Teknisk Ukeblad fortalte Statoils informasjonssjef Ørjan Heradstveit tidligere i år at planen hele tiden har vært å seile i løpet av våren.

– Nå blir det i slutten av våren i stedet for i starten. Vi har hatt utfordringer med noen av rundetidene, men produksjonsstarten fjerde kvartal i år står fortsatt fast, sa han i midten av mars.

Les også: Kjempeskipet Dockwise Vanguard kan løfte 117.000 tonn. Nå vil eieren bygge enda større

Her ligger Valemon til kai ved verftet, like før avgang fra Sør-Korea. Statoil

Kan gå til kai i Norge

I løpet av helgen har altså Valemon forlatt verftet, og nå håper selskapet at planen på 45 dager holder.

– Vi regner med at den vil bruke om lag 45 dager på turen hjem til Norge. Da når den første del av løftevinduet vi har med Saipem 7000. Dersom det skulle bli sånn at Valemon må vente på tungløftefartøyet, kan det være vi går til en kai i Norge og begynner å fjerne noe av sjøsikringen fra den lange turen, forteller Eva Sleire i Statoil.

Les også:

Derfor sprekker Goliat med minst 15 milliarder

Her kommer verdens største jackup-rigg til Norge

Hun skal kunne ligge 30 år permanent i et av verdens mest værharde områder