Yme skal snart skyves fra lekteren Iron Lady og over på den spesialbygde kaien på Lutelandet. (Bilde: Tor Gjertsen)

YME

Nå er Yme klar til å skyves på land for skroting

Se de unike bildene.

For drøye to uker siden ble hele den 13.000 tonn tunge Yme-plattformen løftet opp på 60 sekunder i Nordsjøen.

Nå ligger plattformen på lekter rett ved den spesialbygde tungløftskaien på Lutelandet. Den venter bare på å bli skjøvet på land for å bli demontert.

– Forflyttingen vil skje om kort tid, men er væravhengig, skriver Paula Farquharson-Blengino, pressekontakt i SBM, som eier plattformen.

- Et eventyr

Plattformens ankomst markerer starten på det flere håper skal bli et industrieventyr på Lutelandet i Fjaler i Sogn og Fjordane.

Yme er den første plattformen som skal hugges opp på anlegget.

– For oss er dette et eventyr som går i oppfyllelse. Det er en vanvittig milepæl, forteller Tor Gjertsen.

Han er daglig leder og medeier i Lutelandet Offshore, som eier og utvikler området der plattformen skal hugges opp av partneren Veolia. Selskapet leverer også støtte til prosjektet ved hjelp av sine samarbeidspartnere.

Omtrent 100 mann er sysselsatt på prosjektet.

Her står Yme ombord på lekteren Iron Lady, lastet av fra tungløftskipet Pioneering Spirit.
Her står Yme ombord på lekteren Iron Lady, lastet av fra tungløftskipet Pioneering Spirit. Foto: Jim Heldal

Borten Moe om Yme: - Vi vil snu en industriskandale. Det burde bejubles av Oljedirektoratet

Spesialbygd tungløftskai

Plattformen ankom Lutelandet for rett over to uker siden ombord på tungløftfartøyet Pioneering Spirit. Der ble plattformen lastet over på lekteren Iron Lady i forrige uke. 

– Dette har vi jobbet med i syv år. Vi har jobbet målrettet mot Allseas for å tilpasse infrastrukturen på anlegget til Pioneering Spirit, sier han.

Kaien som Yme skal skyves inn på har en bæreevne på hele 200 tonn pr kvadratmeter.

 Selv var han ute i havgapet i lettbåt for å se kjempeskipet komme inn med lasten for drøye to uker siden.

– Det var en kanonopplevelse, sier han.

– Vi har bare fått positive tilbakemeldinger på inn seilingsled og havnebassenget fra kaptein, los og de andre som bistod. Alt ser foreløpig ut til å gå som det skal, sier han.

Yme skal snart skyves fra lekteren Iron Lady og over på den spesialbygde kaien på Lutelandet.
Yme skal snart skyves fra lekteren Iron Lady og over på den spesialbygde kaien på Lutelandet. Foto: Jim Heldal

 

Fingerpir

Lutelandet offshore har også en såkalt fingerpir på tegneblokken.

Det blir en kai som Pioneering Spirit, som har to skrog, kan seile inn over og sette plattformer rett ned på. Da slipper de å bruke lekteren Iron Lady.

– Det er vår satsing fremover, sier han.

Selskapet satser på at Yme er den første i en lang rekke innretninger som skal hugges opp på området.

På nettsidene deres kan man følge prosjektet, hvert femte minutt legges det ut nye bilder av plattformen.

Verdifulle materialer

Veolia opplyser at mye av Yme skal gjenbrukes. Når demonteringen starter, kan de ikke svare på. 

- Den 14.000 tonn tunge offshorestrukturen og utstyret vil bli demontert og resirkulert, skriver Caroline Cole, kommunikasjonssjef i Veolia i Storbritannia.

- YME inneholder en rekke verdifulle materialer, inkludert edle metaller, jern, stål og elektriske artikler. I alt vi gjør ser vi alltid etter å finne nye bruksområder for de materialene vi håndterer, denne plattformen er intet unntak. Der det er mulig, forsøker vi å gjenbruke mange komponenter, forteller hun.

Kommentarer (7)

Kommentarer (7)