FORSVAR

Nå er også Forsvaret utsatt for forsinkelser på et koreansk verft

Venter på sitt største skip noensinne.

Illustrasjon av det kommende logistikkfartøyet KNM Maud sammen med en fregatt i Fridtjof Nansen-klassen og et NH90-helikopter.
Illustrasjon av det kommende logistikkfartøyet KNM Maud sammen med en fregatt i Fridtjof Nansen-klassen og et NH90-helikopter. Bilde: Forsvaret
30. aug. 2016 - 06:00

Sammenlignet med sivile skip er hun ikke oppsiktsvekkende diger, men for Sjøforsvaret blir KNM Maud det største fartøyet de har hatt noensinne.

Det nye logistikkfartøyet skulle vært levert senest 30. september.

Men 15 måneder etter at byggingen startet på det koreanske verftet Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), er det klart at skipet er flere måneder forsinket.

– Styrer verftet strengt

– Grunnet forhold på leverandørens side har leverandøren nå varslet en forsinkelse i leveringen av fartøyet til begynnelsen av 2017, skriver forsvarsminister Ine M. Eriksen Søreide i et svar til Stortinget.

 <i>Bilde: Forsvaret</i>
Bilde: Forsvaret

Ifølge henne ble fartøyet overført til DSMEs såkalte «Offshore Unit» i juni som tiltak for å hindre ytterligere forsinkelser.

 <i>Bilde: Forsvaret</i>
Bilde: Forsvaret

Rapporter fra Forsvarsmateriell (FMA) skal tyde på at dette så langt har virket.

I en epost til Teknisk Ukeblad en måned etter den såkalte «steel cut»-seremonien i fjor, påpekte FMA-prosjektledelsen at det er utfordrende å følge opp både design- og byggeprosessen ved verdens neste største verft.

Nå rapporterer statsråden at «Forsvarsmateriell styrer verftet strengt med tilgjengelige virkemidler på alle parametere Forsvarsmateriell kan påvirke».

Sjøbasert støtte

Vis mer

Det 181 meter lange fartøyet skal bidra til at den norske marinen og Natos flåtestyrker kan operere over lang tid i hjemlige og internasjonale farvann.

Forsvarets evne til sjøbasert støtte har vært og er begrenset. Forgjengeren KNM Valkyrien ble faset ut allerede i juni i fjor etter 21 års tjeneste.  

Maud er konstruert for såkalt «Replenishment at Sea» (RAS), eller etterforsyning på åpent hav under fart.

Skipet skal øke utholdenheten til kampstyrkene ved å forsyne dem med drivstoff, reservedeler, ammunisjon, forbruksmateriell og sanitet, der de til enhver tid befinner seg. Støttefartøyet har dessuten hangarkapasitet til to NH90 kystvakt/fregatt-helikoptre.

Etter planen skulle Maud brukt denne høsten på innfasing. 

Med levering på nyåret, vil det nødvendigvis være et godt stykke ut i 2017 før skipet er operativt. I tillegg til trening av mannskap skal det monteres utstyr etter at skipet er ankommet Norge. 

Lite gjenkjøp så langt 

Arbeidet med å skaffe nytt logistikkfartøy har pågått siden 2002, mens daværende Flo startet planarbeidet i 2006 før «Prosjekt 2513» ble godkjent av Stortinget i 2009. 

DSME vant kontrakten etter en anbudskonkurranse i 2013.

I fjor sommer var Norsk Industri og Fellesforbundet kritiske til valget av verft, og påpekte overfor Klassekampen at logistikkfartøyet burde vært bygget i Norge.

Da DSME vant oppdraget, ble det samtidig inngått en gjenkjøpsavtale der selskapet forplikter seg til å inngå kontrakter med norsk industri for hundre prosent av kontraktverdien, det vil si 1,32 milliarder kroner.

Vis mer

Men ifølge ABC Nyheter har DSME så langt handlet for under ti prosent av dette. Selskapet har etter kontrakten ti år på seg til å oppfylle forpliktelsene.

Det kan bli flere koreanske avtaler for norsk forsvarsindustri de kommende årene:

Som Teknisk Ukeblad skrev tirsdag, er Hanwha Techwin en sannsynlig leverandør av nytt artilleri til den norske hæren.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.