Kreisel Energy har lansert et hjemmebatteri med stor kapasitet og høy effekt. (Bilde: Kreisel Energy)

ENERGILAGRING

Mer enn tre ganger Teslas kapasitet

Kreisel lanserer «Powerwall» med over tre ganger høyere kapasitet enn Teslas.

I vår ble det kjent at østerrikske Kreisel Electric er i ferd med å bygge sin egen batterifabrikk, og målet er å selge hurtigladbare batteripakker med høy ytelse til bilmarkedet.

Batteriteknologien er etter brødretrioen bak selskapets egne utsagn bedre enn den Tesla tilbyr.

Nå har de lansert sin egen «Powerwall». Altså en batteripakke som kan forsyne huset ditt med strøm, noe flere enn Tesla sysler med om dagen.

Systemet har fått navnet Kreisel Mavero, er lansert av det nye datterselskapet Kreisel Energy, og kommer i fire utgaver:

8, 11, 16 og 22 kilowattimer utnyttbar kapasitet.

De to minste har en oppgitt makseffekt på 4,8 kilowatt, og de to største 9,6 kilowatt.

Det gir løsningen større kapasitet enn Tesla Powerwall, som har en oppgitt kapasitet på 6,4 kilowattimer, og effekt på 3,3 kilowatt. Nissans nylig lanserte løsning har en kapasitet på 4,2 kilowattimer. 

Kreisel Electric oppgir en forventet levetid på 20 år, men garanterer bare halvparten.

Stor kapasitet og høy effekt

Fordelen med stor kapasitet er at du kan produsere mer strøm ved hjelp av egne solcelle, eller kjøpe mer strøm i periodene hvor strømprisen er lav i de markedene det er prisdifferensiering. Eller du kan beholde strømmen du produserer selv, dersom kraftselskapet gir det lite betalt for strømmen du leverer.

Høy effekt betyr også at elbileiere kan lade bilen raskere, dersom de har en bil som kan utnytte muligheten.

Kan utvides

Systemet er også modulært, som vil si at kapasiteten kan utvides ved å bygge ut batteripakken i Mavero om behovet melder seg, skriver Kreisel i pressemeldingen.

Batteriet har utskiftabare moduler, og kan bygges ut om behovet for mer kapasitet melder seg. (Foto: Kreisel Energy)
Batteriet har utskiftabare moduler, og kan bygges ut om behovet for mer kapasitet melder seg. (Foto: Kreisel Energy)

Direkte billig blir det imidletid ikke å få systemet installert når det kommer på markedet neste år.

8 kilowattimer koster 5590 euro, mens 22 kilowattimer koster 14740 euro. Eller mellom 52 000 og 138 000 norske kroner. Det er før installasjon.

Kreisel hevder imidlertid at de ønsker å pløye ny mark med prisingen, men med en pris per kilowattime på rett under 700 euro, er løsningen en del dyrere enn Tesla Powerwall, som går for omtrent 430 euro per kilowattime.

Som Tesla, garanterer Kreisel 5000 batterisykler.

Tesla kuttet sin største Powerwall

Så spørs det hvor stort markedet er for slike store batteripakker. Tesla kuttet tidligere i år ut sin 10 kilowattimers Powerwall, og oppgav lav interesse som årsak.

Mavero kan forhåndsbestilles nå, og leveres til sluttkunder i første kvartal 2017.

Få med deg «Nordic EV Summit 2017» den 7. februar 2017.

Kommentarer (16)

Kommentarer (16)