¿ Det Statnett gjør, er å bygge en motorvei for elkraft ut av regionen, sier Industri Energi-leder Sande. (Bilde: Kjetil Malkenes Hovland)

– Mastene bygges for å selge strøm

Leder Leif Sande i fagforbundet Industri Energi hevder at ønsket om å eksportere strøm er hovedmotivet for utbyggingen av kraftlinjen i Hardanger.

– Motorvei for elkraft

– Det Statnett gjør, er å bygge en motorvei for elkraft ut av regionen, sier Industri Energi-leder Sande til Bergens Tidende.

Industri Energi er det største fagforbundet i blant annet Statoil og Hydro.

Sande peker på at i tillegg til kraftledningen mellom Simadal og Samnanger skal linjene fra Sauda og sørover rustes opp. Dessuten fikk Statnett konsesjon for en fjerde sjøkabel fra Sørlandet til Danmark, samme dag som konsesjonsvedtaket for Simadal-Samnanger kom.

– Dette dreier seg like mye om å få kraft ut av Bergen, hevder Sande.

VONDT VERRE: Kommunikasjonsdirektør Tor Inge Akselsen i Statnett mener de upålitelige meldingene fra svensk kjernekraft forsterket problemene i Norge.
SPEKULASJON: Tor Inge Akselsen kaller Sandes utspill grunnløse spekulasjoner. Jannicke Nilsen

– Ingen kraftkrise

Han argumenterer også med at det ikke er noen reell kraftkrise på Vestlandet, og at det kun trengs beredskap på de verste vinterdagene dersom en av linjene ryker. Og for det behovet er mobile kraftverk langt bedre egnet, mener fagforeningslederen.

Han legger til at økt eksport av strøm vil gi dyrere priser i Norge, både for private husholdninger og for industrien.

Kommunikasjonsdirektør Tor Inge Akselsen i Statnett avviser på sin side at eksport er hovedmotivet for kraftlinjen i Hardanger.

– Det har overhodet ingenting med behovet for krafteksport å gjøre. Leif Sandes påstander om dette er grunnløse spekulasjoner. Dette har med sikker strømlevering til forbrukerne i Hordaland å gjøre, sier han. (©NTB)