Sjette generasjon Mercedes-Benz SL ble vist fram i Detroit. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Magiske viskere på ny SL

DETROIT: Det høres kanskje snodig ut, men nye vindusviskere og frontmonterte høyttalere var faktisk de to teknologiske nyvinningene Mercedes-Benz skrøt av da sjette generasjon SL ble vist fram for første gang på bilmessen i Detroit.

Rett på ruta

Magic Vision Control kaller Mercedes-Benz de nye vindusviskerne.

Magi er det vel ikke, men unektelig ganske smart: Spylevæskeslangene er integrert i viskerne, der dysene påfører væsken direkte på ruta rett foran viskerbladet i begge retninger.

Det er altså slutt på å sprute spylevæske på frontruta, som er en fordel ikke minst på en takløs bil.

Og for eventuelle kjøpere i Norge eller andre steder med tilsvarende klima, er det sikkert betryggende å høre at viskerne kan leveres oppvarmede.

Nyvinning nummer to kalles Frontbass system. Det går rett og slett ut på at hulrom i aluminiumstrukturen foran fotbrønnene utnyttes som resonanskasser for basshøyttalerne. Dermed frigjøres også plass i dørene.

– Her får du et rullende konserthus også med taket nede, skrøt Daimler-sjef Dieter Zetsche på pressekonferansen.

SL sparer vekt med aluminium og får frontmonterte basshøyttalere. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Slankekur

Den alltid småvittige Zetsche la det fram som at SL allerede tidlig i januar har lyktes med nyttårsforsettet med å slanke seg.

Den nye SL (R231) veier 140 kilo mindre enn forgjengeren med samme motor (SL350, den nye veier 1 685 kilo).

Karosseriet på nye SL er konstruert nesten utelukkende i aluminium og lever dermed opp til navnet sitt (Super Leicht – superlett).

Det spares inn på vekta over alt. For eksempel spares seks kilo inn på at rammen rundt glasstaket er laget i magnesium.

For øvrig hadde MB med seg første generasjon på scenen også, ur-SL (W194) fra 1952.

Les også: Verdens råeste hydrogenbil

Heller ikke en 60 år gammel SL er direkte ubehagelig å se på. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

E-klassehybrider

Som så godt som alle andre utstillere i Detroit, hadde Mercedes-Benz selvsagt med seg nye hybrider:

E300 bluetec hybrid for det europeiske markedet og E400 hybrid for det amerikanske, japanske og kinesiske.

Begge supplerer forbrenningsmotorene med en elmotor som yter 20 kW/250 Nm og får strøm fra et litiumionebatteri med 0,8 kWh kapasitet.

E300-hybriden har dieselmotoren fra E250 CDI som yter 150 kW/500 Nm. Den kan akselerere fra 0–100 km/t på 7,5 s med et forbruk på 0,42 l/mil og utslipp på 109 g CO2/km (NEDC).

Les også: Tesla-rekkevidde i elektrisk E-klasse

Mercedes-Benz hadde med seg to nye E-klassehybrider med forbedret hybriddrivlinje. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Ny hybriddrivlinje

Selskapet opplyste også at den hybride drivlinja nå er betraktelig redusert i størrelse og vekt sammenlignet med den som kom i S-klassehybridene for drøyt to år siden.

Momentomformeren er kastet ut og i stedet benytter de nye hybridene en sjutrinns dobbeltkløtsj automatgirkasse (7G tronic) med integrert elmotor. Slik åpnes også muligheten for kun elektrisk framdrift, dog kun en stakket stund.

Les alle våre nyheter fra North American International Auto Show (NAIAS) i Detroit på www.tu.no/motor.