Kravspek: Maersk Support Service har 60 skip i flåten, men er i gang med fornyelse. Maersk er sett på som en god, men krevende kunde som vet hva de vil ha. (Bilde: Salt)
Maersk-fartøyene skal ha en vinsj på 500 tonn og er designet for dypvannsoperasjoner. (Bilde: Salt)
Opsjon: Maersk får overlevert de seks AHTS-ene med SALT 200-design i perioden fjerde kvartal 2016 og tredje kvartal 2017. Rederiet har opsjon på fire skip til. (Bilde: Salt)

SALT SHIP DESIGN

Maersk bestilte seks ankerhåndteringsskip fra Salt Ship Design

Doblet ordrelisten til det to år gamle selskapet.

Referanselisten til Salt Ship Design ble brått nesten dobbelt så lang da Maersk Supply Service bestilte seks ankerhåndteringsskip (AHTS) med deres design fra Kleven i forrige uke.

Salt ble opprettet i 2012 og har hittil kun ett fartøy på listen over ferdig designet og levert. Listen over skip under bygging var på sju – inntil sist uke.

– Dette var en strategisk veldig viktig kontrakt for oss. Nå har vi i løpet av to år fått et stort produktspekter av offshore spesialfartøy, sier administrerende direktør Arne Stenersen i Salt Ship Design.

Personkjemi

Selskapet ble kontaktet direkte av Maersk da det danske rederiet med 60 offshorefartøy skulle begynne flåtefornyelse. Personlige kontakter kan ha spilt en rolle.

– Maersk kjente nok til en del av våre ansatte fra tidligere, sier Stenersen.

Maersk opplyser til TU at de hadde dialog med mange designselskap, men at de gjennom en vurderingsrunde endte opp med at Salt Ship Design var riktig for dem på dette prosjektet.

Salt Ship Design ble opprettet i 2012 av blant annet tidligere Vik-Sandvik-ansatte. Sommeren 2008 kjøpte Wärtsilä det velkjente designselskapet Vik-Sandvik.

En av Vik-Sandvik-grunnleggerne, Egil Sandvik, hoppet av etter noen år. I 2012 ble han med på å danne Salt Ship Design, og er nå styreleder og med på eiersiden sammen med sine søsken.

Les også: Skifergassrevolusjonen skaper et helt nytt skipssegment

Solid: Salt 200 er designselskapets første AHTS-design. Da er det en fjær i hatten for Salt at en global aktør med lang erfaring fra globale operasjoner velger dem.
Solid: Salt 200 er designselskapets første AHTS-design. Da er det en fjær i hatten for Salt at en global aktør med lang erfaring fra globale operasjoner velger dem. Salt

Produktspekter

– Vi har fra før design for PSV, konstruksjonsskip, brønnintervensjon, seismikk-support og boligfartøy. Med ankerhåndteringsfartøy har vi nå enda en viktig byggestein på plass. Det er i tråd med våre planer og ambisjoner, sier Stenersen.

Han setter stor pris på at Maersk med sine globale operasjoner og langsiktige strategi ville utvikle en ny generasjon AHTS med dem.

Maersk hadde klare krav til ytelser og andre spesifikasjoner. Fartøyene kan blant annet brukes til dypvannsoperasjoner og konstruksjonsarbeider.

– Vi har jobbet tett med dem for å utvikle konseptet som var grunnlag for anbud fra verftene. Nå er vi gang med basic design som senere går over til detail design med 3D-modeller og arbeidstegninger når Kleven begynner produksjonen, sier Stenersen.

Evaluering

Kleven danket ut verft fra hele verden i konkurransen om prestisjekontrakten.

-Et antall verft fra hele verden ble vurdert og fikk by på kontrakten. Etter vår evaluering kom Kleven ut som det beste basert på sikkerhet, kvalitet, leveringstid og pris, sier konsernsjef i Maersk Supply Service, Carsten Plougmann Andersen, til TU.

Han opplsyer at skipene ikke skal bygges for en spesiell charterkontrakt eller ett spesielt geografisk marked. De er derfor spesifisert slik at de er fleksible og kan brukes over hele kloden.

Relasjoner

Salt og Kleven har jobbet sammen på flere prosjekter siden 2012. 

Det første skipet med SALT-design, forsyningsskipet «Juanita» for Ugland Supplier, ble levert i april i år fra Kleven. Samme verft er i gang med bygging av et avansert konstruksjonsskip av typen SALT 301 for Eidesvik.

Kleven bygger også et konstruksjonsfartøy for Østensjø rederi, av typen SALT 304.

Nå blir kontakten enda tettere i og med at Kleven skal bygge de seks ankerhåndteringsfartøyene med SALT 200-design.

Kleven vil bruke våde verftet i Ulsteinvik og Myklebust Verft i Gursken for å fullføre ordren.

Les også: Cruiseskip? Nei, det er PGS' nye seismikkskip

Konkurransedyktig i Norge

Konsernsjef Ståle Rasmussen i Kleven sier at han er stolt og glad over at Maersk, som er ett av verdens største rederier, velger Norge og Kleven når de skal fornye ankerhåndteringsflåten.

– Det viser klart og tydelig at vi er konkurransedyktige internasjonalt når det gjelder pris, leveringstid og, ikke minst, kvalitet. Dette er en stor anerkjennelse av våre ansatte og det arbeidet de nedlegger hver dag, sier Rasmussen i en pressemelding.

Maersk Supply Service har sikret seg opsjon på ytterligere fire fartøy. Verken Kleven, Salt eller Maersk vil gå ut med kontraktssummer.

Ambisiøs Maersk-plan

Maersk har valgt verft i andre land, men flere med norsk design, for fornyelse av andre skip i flåten.

Konsernsjef i Maersk Supply Service, Plougmann Andersen, sier at kontrakten til Norge og Kleven er et viktig, nytt skritt i selskapets omfattende nybyggingsprogram.

– Kontrakten med Kleven er en viktig del av gjennomføringen av vår ambisiøse vekststrategi, sier han.

Opsjon: Maersk får overlevert de seks AHTS-ene med SALT 200_design i perioden fjerde kvartal 2016 og tredje kvartal 2017. Rederiet har opsjon på fire skip til.
Opsjon: Maersk får overlevert de seks AHTS-ene med SALT 200-design i perioden fjerde kvartal 2016 og tredje kvartal 2017. Rederiet har opsjon på fire skip til. Salt

Sterke

Ankerhåndteringsfartøyene blir 95 meter lange, 25 meter brede og blir på cirka 4.500 dødvekttonn.

Skipene skal ha en trekkraft (bollard pull) på minst 230 tonn. Det skal et hybrid diesel-elektrisk framdriftssystem med 23.000 hestekrefter sørge for.

Første fartøy leveres i fjerde kvartal 2016 og det sjette i tredje kvartal 2017. Dersom Maersk benytter opsjonen, vil verftet har nok å gjøre et godt stykke ut i 2018.

Ringvirkninger

Kleven opplyser at det blir mange norske underleverandører på prosjektet, som dermed får store ringvirkninger.

Maersk-kontrakten kommer godt med for mange utstyrsleverandører i en periode da ordreinngangen ved norske verft har vist nedgang.

Kontrakten er også kjærkommen for Salt Ship Design med 72 ansatte, derav 25 i Norge og 47 i Polen.

– Vi skal ikke ut og rekruttere, men kontrakten sikrer oss en god beskjeftigelse og et godt fundament framover, sier Stenersen.

Les også:

Det går så det gviner for maritim næring på Mørekysten

Denne tanken har æren for noen av verdens beste skip

Verftet bommet - nå må fergene slankes med 2.500 tonn