Norsk teknologi: Seven Viking er et av verdens mest avanserte spesialskip og ble i 2013 kåret til Årets skip. Statoil var pådriver for utviklingen. (Bilde: Ulstein Group/Per Eide Studio)

MØREFORSKNING

Det går så det gviner for maritim næring på Mørekysten

Men mørke skyer hoper seg opp i horisonten.

Den årlige klyngeanalysen til Møreforskning er hyggelig lesning.

– Det står ikke dårlig til. Det er en sterk og tett industri som er inne i en god trend. Men det er en viss spenning til framtida. Oljeselskapenes reduserte investeringer vil ramme næringen, sier forskningsleder Oddmund Oterhals ved Møreforskning til Teknisk Ukeblad.

Presset

I dag la han og professor Arild Hervik fram klyngeanalysen som har tittelen «Økonomisk Press- men fortsatt lyse utsikter»  under GCE BLUE Maritimes årskonferanse i Ålesund.

I arbeidet med Klyngeanalysen har Møreforskning intervjuet ledere for 200 bedrifter. De har imidlertid ikke blittt direkte spurt om tiltak for å takle eventuell nedgang i aktivitetene.

Økt omsetning

Ifølge Møreforskning hadde de maritime næringer i Møre og Romsdal en samlet omsetning på 55 milliarder kroner, en vekst på to prosent fra året før. Næringen sysselsetter 22.000 årsverk. Denne trenden har vært stabil de tre siste årene.

Det er rederiene, verftene og skipskonsulentene som står for veksten, mens spesielt utstyrleverandørene merker økende internasjonal konkurranse og press på lønnsomheten. Lønnsomheten for klyngen samlet har vært stabil omkring åtte prosent de siste årene.

 Verftene opprettholder sin samlede ordrereserve gjennom 2014, med en horisont på ca. 1,5 år i snitt.

Sprikende bilde

Rederiene ser på markedsutsiktene som fallende for de tradisjonelle supply- og ankerhåndteringstjenestene, mens det er mer positive utsikter for spesialiserte offshorefartøyer og andre fartøy.

Generelt er forventningene noe dempet i forhold til fjorårets undersøkelse. Skipskonsulentene er mer optimistiske, spesielt i forhold til oppdrag fra utlandet. Verftenes markedsforventninger har vært svakt fallende de siste tre årene. Leverandørbedriftene opprettholder en svak positiv markedsforventning inn i 2015.

Men, det svært mange var opptatt av, var hvordan oljeselskapenes innstramminger påvirker leverandørindustrien og den maritime klyngen på Møre. De lyse utsiktene er kanskje ikke riktig så lyse.

Vant med svingninger

Det er likevel langt fra krisestemning i industrien, men signalene tas på alvor.

Kommunikasjonssjef Lene Solheim i Ulstein Group sier at de er vant til å leve med konjunkturer og endringer i markedet.

– Vårt svar er innovasjon. Det stiller enda større krav til å være i forkant, sier Solheim.

Les også: Verftet bommet - nå må fergene slankes med 2.500 tonn

Laboratorium

Ulstein har siden begynnelsen av 2000-tallet møtt hardere konkurranse med å utvide forretningsområdet.

Eksisterende skipsbyggingskompetanse ble beholdt og i tillegg ble det satset på å utvikle og designe skip og utstyr og selge det til andre verft.

– Vårt verft er et laboratorium for å utvikle nye løsninger. Vi bygger mer og mer avanserte skip her først, sier Solheim, og viser blant annet til Seven Viking.

Les også: Dette skipet er utslippsfritt og har ingen mennesker ombord

Statoil-initiering

Det avanserte dykke- og subseaskipet for Eidesvik og Subsea7 ble bygget for å tilfredsstille Statoils ønsker og krav.

Dersom oljeselskapenes bråbrems også går ut over maritime utviklingsprosjekter, kan det få uheldige ringvirkninger på sikt.

Sjeføkonom Steinar Juel i Nordea Markets påpekte at det er noe motvind å skue når man analyserer de makroøkonomiske utsiktene.

Erik Reiso fra Rystad Energy kunne heler ikke bidra til bedre stemning da han viste hvordan hele verden nå preges av global nedkjøling av oljeinvesteringer.

Les også:

Motorprodusentene gasser på med LNG-motorer

Dette er «Ship of the year 2014»

Slik blir verdens første bil- og passasjerferge på batteri