Samferdselsbyråd i Oslo, Jøran Kallmyr, innrømmer at Oslo-veiene ikke vil bli akseptable før en nasjonal kampanje med støtte fra Høyre i Stortinget er på plass. (Bilde: Truls Tunmo)

Må kapitulere for hullete Oslo-veier

  • Bygg

Under en befaringsrunde med Teknisk Ukeblad, sier Kallmyr at det må gjøres store grep for å få akseptable veier i hovedstaden. Fra Rådhuset kjører vi Drammensveien til Solli Plass, på småveier fra Frogner til Bislett og opp til Kirkeveien. Bilen rister oss gjennom bygatene til Carl Berners Plass. Kallmyr rister oppgitt på hodet.

– Dette holder ikke mål i det hele tatt, det er alt for mange hull og sprekker. Problemet er bare at det er fryktelig vanskelig for oss når vi blir tvunget til å prioritere pengebruken mellom skoler, sykehjem og veier. Vi vil ha en en nasjonal kampanje i samarbeid med Høyre på Stortinget for å få orden på infrastrukturen på veiene også i byen, sier Kallmyr.

KRATER: Dette hullet i Ullevålsveien har en diameter på ca 60-70 cm og en dybde på mellom fem og åtte centimeter.
KRATER: Dette hullet i Ullevålsveien har en diameter på ca 60-70 cm og en dybde på mellom fem og åtte centimeter. Truls Tunmo

Trikken ødelegger

Samtidig tar Frp-byråden selvkritikk for noe av elendigheten.

– Vi er nødt til å få byttet ut de tunge bytrikkene som Oslo-veiene ikke tåler vekten av. Dette skulle ha vært gjort for lenge siden. Nå skal det bestilles nye og mye lettere trikker som ikke ødelegger gatene.

Ifølge Kallmyr bør det hvert år asfalteres for mellom 120 og 180 millioner kroner i Oslo. Det er opp mot det tredoble av årets asfalteringsbudsjett.





Lappeteppe

– Så mye penger finnes dessverre ikke til veivedlikehold. Skulle vi bruke slike beløp, går det på bekostning av sykehjemsplasser til de eldre. Derfor er vi i en kinkig situasjon så lenge Stortinget ikke er villig til å ta skikkelig grep. Vi er fastlåst, sier Kallmyr.

Oslo blir i stedet et større og større lappeteppe. I løpet av sommeren skal det brukes ca 60 millioner kroner på å tette hull.

– Det blir en vei her og en vei der. Staten må inn med mer penger, det må en politisk holdningsendring til. Vi er ansvarlig for veistandarden i Oslo og skal ikke legge skjul på det. Men det hjelper ikke å ha ansvar så lenge vi må bruke det vi har av penger på sykehjem og skoler som vi ikke kan nedpriortere, sier Frp-politikeren.

GÅR OPP I LIMINGEN: Dype sår i asfaltdekket, som her i Østensjøveien, er symptomatisk for veistandarden i Oslo.
GÅR OPP I LIMINGEN: Dype sår i asfaltdekket, som her i Østensjøveien, er symptomatisk for veistandarden i Oslo. Truls Tunmo

Forlanger veipakke

Den eneste løsningen for å få skikk på Oslo-veiene, er ifølge Kallmyr en veipakke uten bompengefinansiering.

– Fra bomringen i Oslo går det jo uansett ikke en krone til vedlikeholdsarbeid verken her i byen eller andre steder i landet. På Stortinget må Høyre og Frp gå sammen om en betydelig veipakke uten bompenger for at veiene skal bli bra, også i hovedstaden. Det er det befolkningen venter på, sier Jøran Kallmyr.

Høyres talsmann i transportkomiteen på Stortinget, Øyvind Halleraker, svarer slik på utspillet til Kallmyr:

– Vi har et forslag om et vedlikeholdsfond til veier på 50 milliarder kroner. Dersom vi hadde fått støtte for dette forslaget i Stortinget, hadde vi hatt de pengene Kallmyr etterlyser.