T2

Lettere og spenstigere langrennski

Både langrennsski og skisko har blitt vesentlig utviklet de siste årene. Skiene er blitt lettere og spenstigere, og skiskoene gir bedre stabilitet, spesielt kombiskoene som flere og flere velger.
Både langrennsski og skisko har blitt vesentlig utviklet de siste årene. Skiene er blitt lettere og spenstigere, og skiskoene gir bedre stabilitet, spesielt kombiskoene som flere og flere velger. Bilde: Truls Tunmo
Truls Tunmo
31. mars 2010 - 12:24
Vis mer

Trenden har vært tydelig i noen år allerede. Spesielt er det markaskiløpere som velger kortere ski enn tidligere. Hos skifabrikken Fischer har de kalt denne langrennsskien for ShortCut.

– Skiene er ca åtte cm kortere enn tradisjonelle skilengder, og det vil si at de er 15-20 cm lenger enn kroppshøyden. Festesmøresonen er likevel opprettholdt, og med et lengre langspenn blir skiene lettere å trå ned. Samtidig gir ny spennkurve enda bedre gli enn det tradisjonelle langrennski har, sier Ole Henrik Robarth hos Fischer-importøren Finor.



Stødigere 80 PROSENT LUFT: - Fischer-modellen Superlight har en kjerne som består av 80 prosent luft for å gjøre skien så lett som mulig, sier Ole Henrik Robarth hos Finor.
Stødigere 80 PROSENT LUFT: - Fischer-modellen Superlight har en kjerne som består av 80 prosent luft for å gjøre skien så lett som mulig, sier Ole Henrik Robarth hos Finor.

Stødigere

ShortCut-skiene er lettere enn lengre ski, og de blir stødigere å håndtere i utforbakker og svinger på grunn av redusert lengde.

– Tuppen er lavere enn på ”vanlige” langrennski, og spennkurven som er opprettholdt selv om skiene er kortere, gir en ny skifølelse, sier Robarth.

Materialvalget i skiene utgjør forskjellene i egenskaper og pris. Modellen Superlight er den de fleste markatravere kjøper, ifølge Finor.



Smørefri

Den finnes også i en smørefri utgave - Superlight Cero. Den norske skifabrikken Madshus har en tilsvarende modell - Birkebeiner Cero.

– En slik smørefri ski kan egne seg godt i påsken dersom føret er skiftende. I temperaturområdet minus en til pluss en grad på nyfallen, fuktig snø, er denne skien et godt alternativ til ski som må smøres for å få feste. Men på grovkornet, fuktig snø fungerer den ikke. Da er det best med de vanlige smørefrie skiene med skjellag i festesonen hvis man ikke vil bruke klister, sier Robarth.

Madshus-fabrikken merker også at flere og flere velger racingski fremfor en turlangrennsski.

– Trenden går helt klart i den retningen. Racingskiene er mer lettsvingte og er mer håndterlige nå enn tidligere, sier salgssjef Tommy Evenrud hos Madshus Norge.



Riktig trykkfordeling

Skienes stivhetskarakter og spenn har utviklet seg med årene.

– Dette er viktig for at skiene skal ha en riktig trykkfordeling mot snøen, noe som er avgjørende for at skiene skal gli godt og beholde festesmøringen. De turskiene som produseres ved vår fabrikk i Norge er alle basert på materialer som er godt definerte, det vil si materialer med egenskaper som er stabile, sier teknisk direktør hos Madshus, Gunnar Bjertnæs.



Sko er viktig

Som i alpint er det viktig å velge en langrenssko som passer behov og ferdigheter.

– Flere og flere velger en såkalt kombisko som gir bedre ankelstøtte. Dermed gir denne skoen bedre stabilitet i utforkjøringer enn en vanlig turlangrennsko, men den fungerer også fint i diagonalgang fordi skoen har en klassisk fleksjon i sålen, sier Robarth.

Madshus opplyser også at deres kombisko selger godt.

– Den støtter godt rundt ankelen, noe som gir løperen trygghet i utforbakker. Ellers er tendensen lettere skisko og skisko som puster, takket være Membran Softshell teknologi. Da holdes føttene tørre og det skal mer til før man fryser, sier Bjertnæs.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.