Foreløpig er Mercedes-Benz S500 plug-in hybrid kun en konseptbil. Men et ladbart alternativ skal finnes på neste generasjons S-klasse, sier MB. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
I MB S400 hybrid får den lille litiumionebatteripakken plass i motorrommet. I S500 plug-in hybrid er den plassert bak baksetene. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Ladbar luksussedan

FRANKFURT: Mercedes-Benz S500 plug-in hybrid ble vist fram for første gang på årets Frankfurtmesse.

Neste generasjon

Konseptbilen er for tiden under uttesting og skal ikke være langt fra butikkene, lovte Mercedes-direktør, dr. Dieter Zetsche:

– Selve hybridsystemet er ute på veien i dag, i S400 hybrid som kom i juni og også har litiumionebatterier. Den har allerede er andel på 90 prosent av alle nye S-klassebestillinger. Når vi lanserer neste generasjon S-klasse, vil det være mulig å kjøpe den som ladbar hybrid, sa Zetsche under presentasjonen.

Dagens S-klasse (W221) ble vist fram for første gang på Frankfurtmessen i 2005 og kom i butikkene tidlig året etter. Nå har den gjennomgått en midtlivsansiktsløftning. Når neste generasjon kommer, har ikke produsenten sagt. Men det ligger åpenbart minst et par år fram i tid.

0-100 km/t: 5,5 s

– Med denne bilen har vi funnet opp trelitersbilen på nytt. Bare google «treliters V6», og du vil se at det ikke finnes noen tilsvarende bil på markedet i dag. Her kombinerer vi luksus, kraft og sikkerhet med et forbruk på bare 0,32 liter per mil og et utslipp på 74 gram CO2 per kilometer, uttalte MB-sjefen.

S500 plug-in er en parallellhybrid som kombinerer en 3,5-liters bensinmotor med en elektromotor som yter 44 kW. Størrelsen på litiumionebatteriene oppgis kun til å være «mer enn 10 kWh». Til sammenligning kan dagens S400 hybrid kun lagre 0,9 kWh og har en elmotor på 15 kW.

Elkomponentene i plug-in-hybriden veier 215 kilo, hvorav batteripakken utgjør det meste; 130 kilo.

Likevel skal den store hybriden ifølge Mercedes-Benz klare 0-100 km/t på 5,5 sekunder og kunne kjøre 30 kilometer på kun elektrisitet.