Torbjørn Mork Oftedal fakturerte for millioner, men hadde ikke stort å gjøre da han var leid inn for Statoil. (Foto: Privat)

STATOIL

Konsulent tvinnet tommeltotter for Statoil – skrev regninger for millioner

Det har blitt stilt for få spørsmål om pengebruk, mener konsulenten.

Tidligere innleid Statoil-konsulent Torbjørn Mork Oftedal sier at mens han fakturerte for et par millioner kroner i året, hadde han ofte ingen arbeidsoppgaver, selv om han ga beskjed om at han ikke hadde nok å gjøre.

Det var bransjenettstedet Enerwe som først skrev om saken, etter at redaktøren for nettstedet i en lederartikkel hevdet at de som har jobbet i oljebransjen har tjent for mye for lenge.

Mork Oftedal ønsket å bekrefte redaktørens påstander, og fortalte om sine egne opplevelser. Dette bekrefter han for Teknisk Ukeblad.

1 uke overtid i Nordsjøen: 1 uke overtid i Nordsjøen: 82.362 kroner

Tvinnet tomler

– Jeg står inne for det som kommer frem i intervjuet der, sier han.

– Hvordan var de trausteste dagene?

– Når du har lite å gjøre, så sitter du og tvinner fingrene og lurer på hva du skal finne på.

Mork Oftedal forklarer at han hadde sitt eget selskap, som igjen fikk kontrakter med større konsulentselskaper som formidler tjenester til oljebransjen.

Han anslår at han var konsulent i om lag 10 år. Ett av disse årene var for Statoil.

– Det var nok for Statoil jeg følte at jeg gjorde minst nytte for meg. Det er ikke noe hyggelig å føle på at man ikke gjør nytte for seg når man tar en jobb, sier han til Teknisk Ukeblad.

Les også: – Oljenæringen pælmer penger etter folk

To millioner kroner

Han mener at det aktuelle året for Statoil var fra 2008 til 2009, uten at han har det helt klart for seg for øyeblikket.

– Jeg fakturerte nok i underkant av to millioner, men når en legger til påslaget til konsulentselskapet blir den totale summen for operatøren, Statoil, vel to millioner, sier han.

– Det kan fremstå som at du har cashet inn mye penger uten at du har tilført noe særlig av verdi. Er ikke det litt underlig?

– Jo, jeg undres også på dette, og på hvordan sånt kan skje. Jeg tror at det skjer med flere enn bare meg, men jeg kan ikke svare for andre. Jeg ga beskjed både til Statoil og til det aktuelle konsulentselskapet. Jeg sa at jeg godt kunne gjøre andre ting, fordi jeg hadde mye tid, sier han.

– Hva med de andre selskapene du var leid inn for?

– I Statoil jobbet jeg i ren operasjonsfase. I de andre tilfellene har det vært i prosjektfase, med for eksempel ferdigstilling av prosjekter. Da skjer det mye mer.

– Jeg har også jobbet mye mot boring. Der er det også litt annerledes, i hvert fall på HMS som jeg har stelt med. Der har også vært overforbruk, i den forstand at det er for mange folk som har vært involvert. Det sitter mange der man kunne redusert for å gjøre den samme jobben med samme sikkerhetsnivå, sier han.

I dag har de åtte måneder fri i året: I dag har de åtte måneder fri i året. Det kan det bli slutt på

– Har hevdet dette i mange år

Han mener at det i gode tider har vært stilt for få spørsmål om man har rett organisasjon i oljeselskapene eller ikke.

– Det jeg nå har sagt er: Hva er forskjellen på en full sjømann og en direktør i oljebransjen? Forskjellen er at sjømannen bruker sine egne penger. Det gjør ikke oljedirektøren.

Mork Oftedal forteller videre at han nå i utgangspunktet er pensjonist, men at han fremdeles tar jobber. Han understreker at disse meningene han nå kommer med, har han hatt i mange år.

– Mange sier nok at dette nå er noe jeg gulper opp. Men dette har jeg hevdet i mange år, også da jeg selv jobbet i oljebransjen.

Storinvestor: Storinvestor: – Oljeingeniørene har vært overbetalt

Statoil kjenner seg ikke igjen

Statoil sier i en kommentar til Teknisk Ukeblad at det er beklagelig dersom innleide har opplevd at de ikke har hatt nok å gjøre.

– Men samtidig er det vanskelig å kommentere denne enkeltpersonens opplevelser, ettersom det ligger 7-8 år tilbake i tid. For øvrig er dette en virkelighet vi ikke kjenner oss igjen i, sier pressetalsmann i Statoil, Knut Rostad.

– Industrien og Statoil jobber aktivt for å øke effektiviteten, redusere kostnadene og kompleksiteten i organisasjonen og måten vi jobber på, samtidig som antall ansatte reduseres. I juni orienterte vi at vi innen utgangen av 2016 vil redusere bemanningen med 1100-1500 fast ansatte og i overkant av 500 konsulenter, sier han.

Les også: Da Yme allerede var tre år forsinket, manglet over tre MILLIONER timers jobb