Rolls-Royce Marine hevdet at Kongsberg Evotec ikke ville vunnet kontraktene for leveranser til ni seismikkskip dersom de hadde fulgt loven, blant annet til PGS' Ramform Titan. (Bilde: PGS)

ROLLS-ROYCE MARINE

Kongsberg-selskap har «drevet illojal konkurranse over lang tid»

Må betale 95 millioner i erstatning til Rolls-Royce.

Disse produktene likner

Retten slår fast at disse Kongsberg Evotec-produktene likner produkter fra konkurenten Rolls-Royce på grunn av misbruk av tegninger:

  • Brake Cylinder (Bremsesylinder)
  • Brake Band (Bremsebånd)
  • Transversal Multipurpose Winch
  • Transvers Boom eller Transvers Towing Point (TB/TTP)
  • Wide Tow Winch
  • Streamer Winch (SW)
  • Gun Winch
  • Fairled
  • Goose Neck
  • Towing Point - Heavy Duty
  • Gun Handling Boom
  • HPU
  • Launch and Recovery System for ROV (LARS)

Sunnmøre tingrett har torsdag avsagt dom i rettsaken mellom Rolls-Royce Marine og Kongsberg Evotec.

Rolls-Royce Marine saksøkte Kongsberg Evotec 7. mars 2014.

Stridens kjerne var Kongsberg Evotecs leveranser av utstyr til totalt ni seismikkskip - blant annet PGS’ Ramform Titan og Ramform Atlas. Rolls-Royce hevdet de tapte disse kontraktene fordi konkurrenten misbrukte tegninger og kunnskapen til tidligere Rolls-Royce-ansatte.

Retten har pålagt Kongsberg Evotec å betale Rolls-Royce Marine en erstatning på 95 millioner kroner.

Les også: Påstår de tapte kontrakter til dette og åtte andre skip fordi Kongsberg-selskap brøt loven

Tok med seg tegninger

I dommen kommer det frem at flere ingeniører fylte opp minnepinner og hjemmepcer med tegninger fra selskapet Hydrakraft før de startet sitt eget selskap Evomec.

Hydrakraft ble kjøpt av Odim, som i 2010 ble kjøpt opp av Rolls-Royce Marine, mens Evomec ble kjøpt opp av Kongsberg Gruppen i 2011.

Tegningene ingeniørene hadde tatt med seg ble senere funnet på datasystemet til Kongsberg Evotec, og dommen slår fast at disse ble flittig brukt.

«Slik retten ser det, har saken avdekket at KE (Kongberg Evotec red.anm.) har hatt tilgang til det alt vesentlige av RRMs (Rolls-Royce Marine red.anm) tegningsmateriale utarbeidet for de aktuelle produktene.

Dommen slår fast at Kongsberg-selskapet utnyttet tegningsmaterialet i stort omfang i egen produktutvikling, og at selskapet på denne måten spart seg betydelig med tid og ressurser.

Telte ingeniørtimer

Retten gikk også gjennom antall ingeniørtimer Kongsberg-selskapet hadde brukt på utvikling av de omstridte produktene. «For de fleste produktene er det åpenbart at KE ikke har utført konseptuell design», heter det i dommen.

Retten mener også at det var påfallende at 85 prosent av underleverandørene som Kongsberg Evotec brukte da de blant annet skulle levere produkter til PGS’ Ramform Titan og Ramform Atlas, var en del av Rolls-Royces underleverandørnettverk.

Det er særlig utnyttelsen av konkurrentens tegninger og underleverandørnettverk som gjør at retten mener at Kongsberg Evotec har handlet i strid med god forretningsskikk.

Ifølge dommen ville trolig Rolls-Royce fått Ramform-kontraktene med PGS, dersom ikke Kongsberg-selskapet «hadde kommet i posisjon gjennom sine illojale konkurransehandlinger».

– Viktig prinsipiell avklaring

«I stevningen har Rolls-Royce argumentert for at motparten har urettmessig utnyttet know-how og forretningshemmeligheter i utviklingen av sin produktportefølje for akterdekksoperasjoner og seismiske fartøy, og i utvikling av enkeltprodukter», skriver Rolls-Royce i en melding

– Dette er en viktig prinsipiell avklaring for Rolls-Royce, og vi er fornøyd med at retten ved å tilkjenne oss erstatning også har gjort en viktig markering i spørsmålet om rettigheter til vår intellektuelle kapital. Vi ønsker selvfølgelig velkommen all konkurranse på like premisser, men aksepterer ikke at våre ansattes innsats og våre investeringer i innovasjon og produktutvikling skal bli urettmessig utnyttet av andre, sier konserndirektør John Knudsen i Rolls-Royce i en melding.

Les også: Wärtsilä setter verdensrekord med splitter ny firetaktsmotor

– Skuffet

Rolls-Royce hadde opprinnelig også lagt ned påstand om at Kongsberg Evotec skulle forbys å selge en rekke produkter til seismikkskip, men de vant ikke gjennom med dette kravet.

– Vi har ikke fått tid til å vurdere dommen i detalj, men registrerer at retten ikke har hensyntatt våre argumenter og er skuffet og uenige i bevisvurderingen. Vi vil i løpet av de nærmeste dagene gjennomgå domsgrunnlaget og vurdere ankespørsmålet, sier Ronny Lie, kommunikasjonsdirektør i Kongsberg Gruppen.

Les også:

Kongsberg Gruppen: – Offshoreindustrien er ikke død

Norges største ingeniørbragd: Disse to fikk desidert flest stemmer