Kongsberg deltar i utviklingen av Ocean Farming sitt offshorebaserte havoppdrettsanlegg. (Foto: Salmar/Ocean Farming)

KONGSBERG GRUPPEN

Kongsberg Gruppen: – Offshoreindustrien er ikke død

Offentliggjorde to nye kontrakter i dag.

– Offshoreindustrien er ikke død. Ryktet er sterkt overdrevet, sa konsernsjef i Kongsberg Gruppen, Walter Qvam under en pressebriefing tirsdag.

– Vi får fortsatt kontrakter både på maritim og fra offshoresegmentet. Vi har flere bein å stå på og levere til ulike segmenter og områder. Det er ikke nedgang i alle samtidig, sa Qvam.

Gode nyheter

Samme dag offentliggjorde selskapet to kontrakter: En på 200 millioner kroner for sikkerhet- og automatiseringssystem (SAS), livssyklussimulator og SAS Information Management System til feltsenteret for Johan Sverdrups fire plattformer.

Den andre kontrakten er på 125 millioner kroner for en komplett løsning for elektro-, instrument- og telekommunikasjonsløsning (EIT), fremdriftssystem, sikkerhetssystemer, automasjonsløsning og dynamisk posisjonering til to nye Gusto NG-2500X DP II offshore Jack-up konstruksjonsfartøy.

Les også: Talisman-søknad kan være den endelige spikeren i kista for Yme

Walter Qvam, konsernsjef Kongsberg Gruppen ser ikke mørkt på utsiktene, selv om nedgangen i offshore merkes. Konsernet har flere bein å stå på. FoU-aktiviteten holdes oppe, sier Qvam.
Walter Qvam, konsernsjef Kongsberg Gruppen ser ikke mørkt på utsiktene, selv om nedgangen i offshore merkes. Konsernet har flere bein å stå på. FoU-aktiviteten holdes oppe, sier Qvam. Tore Stensvold

Nytt og gammelt

Innenfor Maritim er Qvam er spesielt fornøyd med at konsernet ikke er avhengig av nybyggingsmarkedet.

– Av en ordreinngang på tre milliarder kroner i første kvartal, er halvparten til nybygg, resten er service og oppgradering, sa han.

Administrerende direktør Geir Håøy i Kongsberg Maritime sier til Teknisk Ukeblad at aktiviteten er høy og vil være det en god stund framover.

Selskapet har en solid ordrereserve å tære på, og en del områder har bedre utsikter.

– Nye områder peker seg ut, deriblant undervanns-overvåking. Vi ser også at flytende produksjon, FPSO, FLNG og gassegmentet er i vekst. Det er en del steder vi ser utfordringer, men det er også mye å gjøre innen oppgradering og forbedringer på eksisterende skip og systemer, sier Håøy.

Les også: På åtte år steg kostnadene med 300 prosent. Nå kan de halveres

Geir Håøy, administrerende direktør Kongsberg Maritime.
HavoppdrettGeir Håøy, administrerende direktør i Kongsberg Maritime. Tore Stensvold

Havoppdrett

Han er også opptatt av utviklingen av nye oppdrettsanlegg for dypvann. Kongsberg er med på et prosjekt med Salmar-selskapet Ocean Farming om utviklingen av merder som kan ligge langt ute i havet hvor problemer med lakselus og forurensning er mindre.

Et havbasert oppdrettsanlegg er underutvikling med offshoreteknologi som en viktig faktor.

– Vi har mye av teknologien og kunnskapen som er vesentlig for at et slikt anlegg skal fungere, med alt fra automatisering og drift til overvåking og spyling av nett, sier Håøy.

Les også: Midt i oljekrisen sa de opp trygge jobber i FMC for å starte for seg selv

To på vakt: Trafikklederne Fredrik Olsen-Sund (foran, sør) og Torgeir Lund (lengst bak, nord) har ansvar for å følge skipstrafikken i hver sin del av Kvitsøy VTS sitt ansvarsområde. De bytter om på å ha ansvar for nord-sør annenhver dag.
Kongsberg har utviklet trafikkovervåkingssystemer som tas i bruk på de fem VTS-ene i Norge og er i bruk i Singapore. Her fra Kvitsøy VTS, som ble oppgradert i fjor høst. Tore Stensvold

Internett og Big Data

Kongsberg Gruppen er vel så mye et IT-selskap som hardwareselskap. Qvam mener det ligger enorme muligheter i å sy sammen og utnytte alle sensorer og data som genereres i alle typer utstyr.

Kongsberg Maritimes mener at deres informasjonshåndteringssystem K-IMS (Kongsberg Information Management System) er et godt eksempel på hvordan store datamengder prosesseres og gir beslutningsstøtte til redere og andre brukere.

– Kjernekompetansen vår er produkter med digital innmat. I framtida vil mange flere gjenstander ha sensorer og digitale komponenter. Med åpne standarder kan vi samle inn og analysere digital informasjon og hjelpe kunder med driftsovervåking og optimalisering på en helt annen måte, sier Qvam.

Han ser en klar trussel med Internet of Things (IoT):

– Du kan tenke deg risikoen dersom noen klarer å hacke seg inn og ta kontroll over utstyret ditt. Vår fordel er at vi kan mye om kryptering og sikkerhet fra forsvarsdivisjonen, sier Qvam.

Les også: Statoil: – Nå gjør våre ingeniører mye av jobben vi tidligere satte ut

Sensorpakker: Kongsberg skal levere to slike havbunnsobservatorier spekket med sensorer på havbunnen ved Svalbard.
Havbunnsobservatorier spekket med sensorer skal plasseres på havbunnen ved Svalbard. Kongsberg Maritime

Norge 6.0

Kongsberg mener Norge må satse hardt på å bygge opp den digitale kompetansen. Det må skje i nært samarbeid mellom det offentlige skole- og universitetssystem og det private næringsliv.

Norge 6.0 er et begrep som brukes for å beskrive framtida. Det betyr ikke færre arbeidsplasser, men andre enn dem vi har i dag.

Utdanningen må endres og legges opp etter framtidas behov. Det betyr mer digital kompetanse.

– Vi har ikke noen å miste, men de får nye arbeidsoppgaver. Vi har operatører allerede i dag som styrer produksjon via datamaskiner, sier Qvam.

Les også: Denne «norske» oljegrafikken har blitt et tema i valgkampen i Alberta