IT

Kommunene vil ha Altinn

Meldingsboksen bør bli obligatorisk, mener kommunenes it-sjef.

INN: Landets kommuner vil ha tilgang til disse skapene, som rommer tjenesteplattformen Altinn og muligheter for digital post.
INN: Landets kommuner vil ha tilgang til disse skapene, som rommer tjenesteplattformen Altinn og muligheter for digital post. Bilde: Espen Zachariassen
29. jan. 2013 - 08:43

Den utskjelte tjenesteplattformen Altinn får støtte fra et samlet Kommune-Norge:

Interesseorganisasjon KS mener at meldingsboksen i Altinn bør være obligatorisk både for næringsliv og privatpersoner.

Saken dreier seg om digitale posttjenester for offentlig sektor. Altinn har en løsning som fungerer, mens staten har valgt å slippe til private aktører. Anbudskonkurransen er like om hjørnet.

Feil start

– Fornyingsdepartementet begynner på feil sted når de ikke vil gjenbruke Altinn, men kun slippe til private leverandører her. Digital post kan komme i gang mye raskere ved å bruke løsningen meldingsboks i Altinn, sier it-sjefen for Kommune-Norge, Kirsti Kierulf.

Kierulf leder Komm IT, som er KS' felles prosjekt for å samle landets kommuner om it-oppgavene.

Hensikten er å bli proffere på innkjøp og redusere avhengigheten av it-leverandørene.

Og samarbeidet med staten skal bli bedre med en felles it-enhet i stedet for mer enn 400 ulike aktører.

Les mer: Kommunene tar it-kontroll

SJEF: Kirsti Kierulf er it-sjef for alle landets kommuner.
SJEF: Kirsti Kierulf er it-sjef for alle landets kommuner.

Altinn-tvang

Bakgrunnen for saken er at du neste år må benytte internett og ikke konvensjonell brevpost for å kommunisere med det offentlige. Dette er en del av Digitaliseringsprogrammet, hvor alle offentlige tjenester skal på nett i løpet av et par år.

Ifølge regjeringens egne retningslinjer skal digitale offentlige tjenester bygges på Altinn.

Du skal ha en sterk og god begrunnelse for å finne på noe annet, ifølge et rundskriv fra FAD i fjor høst.

Hensikten er å unngå flere it-fiaskoer.

Og i en rapport til Næringsdepartementet, som eier Altinn, advarer Capgemini mot å bygge ny infrastruktur ved siden av. Det kan bli dyrt og dårlig.

Les mer: Altinn har ferdig løsning, men regjeringen vil kjøpe nytt

Slagside

I arbeidet med digital postkasse har Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) gjort forarbeidet for Fornyingsdepartementet (FAD) og konkluderer i sin rapport med at det lønner seg å kjøpe tjenesten fra eksterne fremfor å kjøpe den internt i form av meldingsboksen i Altinn.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Her mener KS at konklusjonen er trukket på sviktende grunnlag.

– De økonomiske beregningene gir et ukorrekt kostnadsbilde. Rapporten har en slagside med hensyn til vurdering av sikkerhet og tidsbruk, skriver KS i sin høringsuttalelse til Fornyingsdepartementets (FAD) forslag om å innføre digital kommunikasjon som kanal nummer én til det offentlige.

Organisasjonen mener også at Altinn er blitt gransket mer kritisk enn andre løsninger.

– Altinn er en kjent løsning som er i drift, og som er evaluert av eksterne. Derfor er svakhetene ved Altinn kjent, og det samme er vurderingene med hensyn til kostnad og tidsbruk for videre utvikling. KS kan ikke se at kjøp tjenesten fra en eller flere leverandører er underlagt samme kritiske analyse som det Altinn har vært gjennom, heter det i KS’ svar.

Forsinkelser

Nå forbereder staten et anbud, og private aktører som Digipost og E-boks (lenker) gjør seg klare til å kaste seg inn i konkurransen om å levere løsningene.

Dette kan bli kostbart og kan forsinke digitaliseringen av offentlig sektor, ifølge Kommune-Norges nye it-sjef.

– Statens analyser viser at Altinns meldingsboks er dyrere, men det kan ligge mange ukjente kostnadsøkninger når vi skal ha på plass nye leverandører. Det gjelder spesielt sikkerhetsspørsmål, advarer Kirsti Kierulf.

Vil inn

Kommunenes motiv er en felles inngangsbillett til Altinn. I dag har kun et knippe kommuner fått adgang til plattformen.

Inngangsbilletten er funksjonen «Svar ut», som er under utprøving med lovende resultater. Dette er en sentralisert løsning for utsending av vanlig brevpost fra kommunene i et elektronisk format. Den loggfører, overvåker og kontrollerer selve utsendelsen av den digitale posten. Og den benytter Altinns meldingsboks.

– Man kan komme i gang raskere med digital post ved at kommunene får tilgang til Altinns løsning ved å benytte Svar ut for alle kommuner, sier Kierulf.

Altinn har over tid hatt ord på seg for å ha grunnleggende svakheter, men Komm IT-sjefen støtter seg til Capgemini-rapporten som konkluderer med at tjenesteplattformen er robust nok.

Private aktører skal få slippe til, men ikke før senere i prosessen.

– Med mye digital dialog kommer alle til å få behov for et sted å oppbevare alt sammen. Da trenger vi et personlig digitalt arkiv, og her kan staten med fordel kjøre et anbud på kreative løsninger, mener Kierulf.

Jobbet hos leverandøren

Kierulfs forrige arbeidsgiver var Accenture, som har utviklingskontrakten på Altinn.

Hun avviser at hun er ute etter å skaffe selskapet flere oppdrag.

– Det er absolutt ikke min tanke å gi Accenture noen som helst fordeler ved dette. Det er mitt oppriktige engasjement raskest mulig å få på plass løsninger som kommunene kan ta i bruk, sier hun.

Les også:

Vil ha Altinn-kildekoden  

Er dette en ulovlig kopi?

Nordmenn gjør trygghetsalarmen tryggere

Ingenting hadde større prisfall i fjor  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.