Mobiltelefoni var det tjenestesegmentet som hadde aller størst prisfall i fjor, ifølge Statistisk sentralbyrå. (Bilde: Colourbox)

PRISFALL I MOBILMARKEDET

Ingenting hadde større prisfall i fjor

Enn mobiltelefoni.

Hvert år ser Statistisk sentralbyrå på hvordan det går med prisutviklingen i ulike bransjer. Hvordan går det med matvarene, fyringsutgiftene, klær og andre nødvendighetsartikler? Noe går opp, andre ting faller.

Ingen ting faller mer enn teletjenester. I fjor betalte vi 6,2 prosent mindre for dette.

Nødvendighet

Det gleder sjefen for Post- og teletilsynet, Torstein Olsen. Han skriver i en kronikk at disse tjenestene har beveget seg nedover fra å være et luksusgode til en nødvendighetsartikkel som vi ikke klarer oss uten.

Stadig flere av oss kjøper rimelige pakkeløsninger som inkluderer telefoni, SMS og datatrafikk. Og vi får mer for pengene hvert år.

Olsen peker på at mobilen snart er den eneste gjenstanden vi går hjem og henter hvis vi har glemt den. Den er blitt viktigere enn lommeboka.

Han er ikke så bekymret for teleselskapene. De er gode til å innovere og gir kundene fristende tilbud på musikk, bilder og film. Det å øke markedet er en god medisin for å kompensere for prisfallet.

Les også: Nå skal SMS kunne brukes i grupper

Direktør i Post- og teletilsynet, Torstein Olsen. Espen Zachariassen

Billigere i utlandet

Olsen gleder seg også over at mobil- og dataprisene nå faller kraftig for nordmenn på tur i Europa. EUs tøffe krav har gitt resultater og presset ågerprisen ned til et mer akseptabelt nivå.

Likevel ser han ingen grunn til å hvile for Post- og teletilsynet. Teleselskapene må holdes i ørene og sørge for at de ikke skaffer seg noen form for monopol.

Han ønsker seg et tredje landsdekkende mobilnett og fiberutrullingen fortsetter med høy fart. Skal det blir fart i mobilen trengs det mer fiber.

Les også:

I år begynner mobilbetalingen