Sprik: Fornyingsminister Rigmor Aasrud og næringsminister Trond Giske leder to departement som ser ut til å konkludere på to helt ulike måter om Altinn. foto: Colourbox (Bilde: Colourbox)
Advarer: Atle Bergfjord og Capgemini har levert en rapport til NHD som advarer mot å bygge doble it-løsninger, men FAD velger å støtte seg til egne eksperter. Foto: Capgemini

DIGITAL POSTKASSE

Altinn har ferdig løsning, men regjeringen vil kjøpe nytt

To departementer lytter til hver sine ekspertråd for ny digital postkasse.

Digital postkasse

  • Staten skal sende ut all post digitalt fra 2014.
  • Tiltaket er en del av Digitaliserings­programmet, der alle offentlige tjenester skal på nett.
  • Digital postkasse blir bindeleddet mellom staten og brukerne av offentlige­ tjenester.
  • Her har regjeringen besluttet å legge funksjonen ut på anbud. Argumentet er at folk selv skal få velge leverandør av digital post. Derfor kommer flere leverandører til å få kontrakt.
  • Statens egen digitale plattform Altinn II inneholder allerede en slik post­kassefunksjon, men ligger an til å bli vraket.

 

It-ministeren har bestemt seg for å bestille en digital postkasseløsning fra privat sektor, selv om staten allerede har en slik i Altinn-løsningen.

Dette strider mot de faglige rådene i en rapport til Næringsdepartementet, som har ansvaret for Altinn.

Den offisielle målsettingen er at departementene skal samarbeide på tvers av fagområdene.

Skal digitaliseres

Bakgrunnen for postkasse-saken er Digitaliseringsprogrammet, der hovedstrategien er at alle statlige tjenester skal digitaliseres.

Det innebærer også at korrespondansen med innbyggere og næringsliv skal foregå elektronisk og ikke med tradisjonell postgang.

Nylig offentliggjorde statsråd Rigmor Aasrud i Fornyingsdepartementet at hun følger rådet fra sine eksperter om å slippe til markedskreftene.

I dag finnes det to aktører: Digipost, som eies av Posten Norge, og E-boks, som eies av Post Danmark og norske Nets. Begge er sultne på å levere tilbud når anbudet legges ut på vårparten neste år.

Interaktiv

Kommunikasjonen med innbyggere og næringsliv kommer til å foregå på flere tekniske nivåer.

En digital postkasse er i utgangspunktet en sikret nettside hvor du mottar e-post. I tillegg kommer det til å bli stadig mer direkte dialog mellom stat og individ i form av interaktive skjemaer. Målet er at samtlige skjemaer skal være på nett om to år.

Her har Altinn begge funksjoner innebygget i sin «Meldingsboks».

Ifølge Altinn-sjef Kjersti Lauritzsen holder meldingsboksen mål, både som digital postkasse og formidler av interaktive skjemaer.

– Ja, både kapasitetsmessig og teknisk, sier hun til Teknisk Ukeblad.

Les også: Tilgang til andres e-post: 1080 kroner

Sterkere

I en egen rapport tidligere i år pekte Det Norske Veritas på flere svakheter ved Altinn II som burde sjekkes nøye. NHD fulgte opp med å bestille en gransking fra Capgemini. Resultatet var rapporten «Altinn - en plattform å satse på?» i høst.

Her advarer ekspertene mot å bygge parallelle løsninger på siden av Altinn. Årsaken er at det kan by på en ny runde med problemer i samme skala som Altinn-skandalen, med trafikkork og nedetid.

Her var hovedproblemet at flere løsninger ble lansert før de hadde bestått testene skikkelig. I ettertid har Næringsdepartementet fulgt opp med ekstra penger til blant annet grundig testing. Se faktaboksen.

– Altinn kan bli en sterkere løsning med flere funksjoner enn de alternativene som finnes i markedet, sier Atle Bergfjord, Capgeminis leder for Offentlig sektor. Han vil ikke si et absolutt nei til at andre skal få slippe til, men mener at det offentlige vinner på å bruke den løsningen som allerede er utviklet. Begrunnelsen er at det koster en del å utvikle nye løsninger. Disse pengene kan staten i stedet bruke på å styrke løsningene i Altinn, slik at den blir enda mer robust til å takle trafikktopper og unngå nedetid.

Les også: Nå kan du bruke BankID til å sjekke skatten

Dobbel løsning

Bergfjord setter også spørsmålstegn ved å bestille en ren postkassefunksjon, siden den ikke kan håndtere toveis digital kommunikasjon.

Da kan resultatet bli at både privatpersoner og bedrifter må forholde seg til to løsninger - én for å motta brev (Digipost/E-boks) og en annen (Altinn) for å følge opp den videre dialogen, som å fylle ut et interaktivt skjema.

Å velge en ny løsning på siden av Altinn kan forsinke digitaliseringen, ifølge Capgeminis mann.

Årsaken er at Altinn allerede har en stor brukermasse som kjenner løsningen og tilhørende tjenester for kommunikasjon mellom offentlige etater og brukere. Ved fortsatt å satse på den kanalen, vil brukermassen øke raskere enn med en ny kanal.

– Det bør da kunne redusere risiko, tid og kostnader knyttet til målet om å øke grad av digital kommunikasjon, sier Atle Bergfjord.

– I hvilken grad er regjeringens strategi en mistillit til Altinn?

– Trafikkork og blottlegging av navngitte personer i forbindelse med skatteoppgjøret, samt Veritasrapporten, skapte nyhetsoverskrifter om hvorvidt Altinn er solid nok. Vår rapport viser imidlertid at både rammeverk og funksjonalitet står seg godt, er laget på rett måte og vil kunne takle fremtidige behov, svarer Bergfjord.

Begge de involverte departementene avviser mangelfullt samarbeid, men gir – Dette var planlagt om Altinns fremtid som digital kanal.

Les også:

Dette risikerer du ved å lagre filer i nettskyen

Altinn må takle alle data fra offentlig sektor

Se hvem som skal modernisere Nav