KOMMENTAR: VIRTUAL REALITY

Nå kommer 360-kameraene





Foreløpig er dette en ganske komplisert prosesss. Selv bruker jeg sju GoPro-kameraer, et spesialstativ og mye etterarbeid for å lage en 360-video. Snart blir det både enklere og billigere.



Virtual reality

Utviklingen kommer samtidig med at Oculus rift og andre hodesett for virtual reality er på vei ut i markedet. 2015 kan altså bli det store gjennombruddsåret for virtual reality, både når det gjelder produksjon og framvisning av innhold.



Et av de mest spennende prosjektene akkurat nå er 360cam av Giroptic, som nylig ble Kickstarter-finansiert med ti ganger forespørselen. Nå er de straks klare for produksjon.



360cam er i praksis tre kameraer bygget sammen som ett, der videostrømmen fra alle tre sensorene sys sammen i kameraet mens man filmer. Dermed forsvinner mye av etterarbeidet, og man kan i prinsippet sende 360-graders video live gjennom den innebygde wifi-senderen eller ethernet-modulen som kan kjøpes separat. De har også laget en innovativ sokkel som gjør at du kan henge opp kameraet som en lyspære, med strøm fra sokkelen og nett fra wifi.

Snart i produksjon

Jeg tok en prat med Marian Le Calvez i Giroptic, som sier at produksjonen skal være igang ved utgangen av året. Utfordringen nå er oppgraderte sensorer og optikk som må tilpasses før masseproduksjonen starter.



Det finnes også flere aktører i løypa med lignende produkter, som Geonaute og Sphericam.



360fly

360fly har valgt en annen innfallsvinkel, der et enkelt objektiv dekker 240 grader. Fordelen er at ingenting skal syes sammen elektronisk, all informasjonen hentes fra én sensor. Det blir også en ganske lett sak, som de ser for seg kan brukes omtrent som et GoPro-kamera ved å festes på hjelm eller andre steder. Kameraet har overføring til smarttelefon i sanntid, slik at du fortløpende kan se hva kameraet filmer.



Også Kodak har lansert et lignende konsept med action-kameraeet SP360, som snart er i handelen.



Kvaliteten må sies å være rufsete på den korte demoen jeg fikk av 360fly, og her lover også produsenten forbedringer fram mot lansering.



Rufsete blir det antakelig også hvis du prøver å montere speilbasert 360-optikk på en smartmobil, slik Kotego gjør. De har til gjengjeld en større versjon på Kickstarter med egen kameramodul - kalt Joey. Deres skybaserte økosystem har flere bruksområder, men nevner spesielt toveis videokonferanser som en spennende mulighet.



iZugar

iZugar selger ikke ferdige løsninger, men byggesett som lar deg modifisere standard GoPro-kameraer med ny optikk som dekker mer enn 180 grader. Sammen med eget stativ og tilpasset firmware blir det mulig å lage 360-video med to kameraer.

Fordelen med dette er et billigere oppsett enn seks eller sju GoPro-er, samtidig som det er færre utfordringer med sammensying og parallakser. iZugar lager også oppsett for 3D-360, perfekt for Oculus rift og andre VR-hodesett.

Ballkamera

Av de mer spesielle innfallsvinklene er Panono, som er et "ballkamera" som kun tar stillbilder i 360 grader. Man kaster det opp i lufta, og bildet tas på det høyeste punktet i svevet. Systemet består av en rekke kameraer med linser - og altså formet som en ball.



Jeg håper det tåler å lande igjen etterpå.



Det kommende året vil vi få se en markant økning i produksjonen av 360-graders virtual reality, både av profesjonelle og hobbyaktører. Men er det egnet til å forandre verden til det bedre? Hva tror du virtual reality kan og bør brukes til?



Kommentarfeltet er åpent.

Les også:

Trenger vi egentlig noe annet enn mobilkameraet?

Nye GoPro-kameraer filmer i 4K og har touch-skjerm

Leica lanserer helmekanisk M-kamera for film