KLIMA

Klimakvoter blir obligatorisk

FOR VIKTIG: ¿ Klimakampen er for viktig til at den kan overlates til frivillig innsats alene, sier statsministeren. Her på båttur i Hardanger.
FOR VIKTIG: ¿ Klimakampen er for viktig til at den kan overlates til frivillig innsats alene, sier statsministeren. Her på båttur i Hardanger. Bilde: Scanpix
12. nov. 2010 - 07:22

Regjeringen innfører fra 1. januar 2012 klimakvoteplikt på alle flyreiser innen Norge, EU og EØS-området.

Bakgrunn: Klimakvotesalget til bunns

Les også: Frykter kvotemangel

– For viktig

Regjeringen følger EUs beregninger hvor det antydes at billettprisen kan øke med mellom 5 og 40 euro. Det tilsvarer mellom 40 og 320 kroner, avhengig av hvor lang flyreisen er, skriver Vårt Land.

– I utgangspunktet er det flott med frivillig kjøp av klimakvoter, og jeg ønsker jo at folk skal fortsette med det. Men erfaringene viser at omfanget av salget er begrenset, sier statsminister Jens Stoltenberg (Ap).

– Klimakampen er for viktig til at den kan overlates til frivillig innsats alene. Derfor trenger vi slike lovpålagte avgifter som klimakvoter på flyreiser, sier Stoltenberg videre.

Les også: Stoltenberg vil grønnvaske flytrafikk og shipping

Klimafremmede

Tidligere denne uken meldte VG at salget av frivillige klimakvoter har feilet. Regjeringens egen klimakvoteselger Klif solgte 1.000 kvoter i 2008. Målet var 70.000 kvoter.

Kvoteplikt skal virke klimafremmende på flere måter, håper Stoltenberg. Avgiftene vil gjøre det mer attraktivt for flyselskapene å fylle opp flyene sine, eventuelt redusere antall avganger, samt bidra til utvikling av ny teknologi. Det vil igjen gi mindre utslipp. I tillegg må flyselskapene som overskrider grenser for utslipp, kjøpe kvoter av andre i EUs kvotesystem.

Les også: – Å handle fly er vårt beste klimatiltak

Bransjen positiv

Flyselskapene er i utgangspunktet positive til kvoteplikten, ifølge spesialrådgiver Synnøva Aga i NHO Luftfart. Den som forurenser, må betale for utslippene, sier hun.

Frp er imidlertid derimot negative til regjeringens tiltak.

– Regjeringen har en strategi om å ta flybransjen, et næringsområde hvor det hentes inn store penger i avgifter fra før. Flybransjen er blitt den nye melkekua, sier partiets samferdselspolitiske talsmann, Bård Hoksrud, til NTB.

– Paradokset er at staten med jevne mellomrom putter inn store summer i SAS, fortsetter Hoksrud. (©NTB)

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.