EKSPONERT: Altinn og Brønnøysundregistrene har gitt Kenneth oppreisning etter at han fikk personopplysninger eksponert på Skatteetatens selvbetjeningssider. (Bilde: Brønnøysundregistrene)
Kommunikasjonsdirektør Mette Siri Brønmo. (Bilde: Brønnøysundregistrene)

PROBLEMENE MED ALTINN

Kenneth får Altinn-erstatning

Men bare en brøkdel av det han krevde.

Dette ble eksponert hos Kenneth

  • Feilen i Altinn førte til at hans meldingsboksside i Altinn var tilgjengelig for andre.
  • Denne siden inneholder en liste over hvilke skjemaer som ligger til utfylling, hvilke meldinger som er mottatt og en nedtrekksliste over hvem han kunne representere - inkludert hans fødselsnummer.
  • Verken skjemaene eller meldingene var tilgjengelige. Det vil si at man kunne se at han hadde mottatt en selvangivelse, men ingen andre enn han selv fikk tilgang til å åpne den.

Kilde: Brønnøysundregistrene

Skatteyter Kenneth ble ufrivillig kjendis da hans meldingsboks hos Altinn (se faktaboks) havnet på forsiden til en rekke personer som logget seg på for å sjekke skatten 20. mars i år.

Årsaken var en teknisk svikt i cacheløsningen Big IP fra den amerikanske underleverandøren F5.

Les mer: Altinn-feilen er funnet

Belastning

Nå er han tilkjent oppreisning for den belastningen saken har påført ham.

Også ektefellen får økonomisk kompensasjon for sikkerhetssvikten.

Les mer om Altinn-skandalen: Her stoppet Altinn

Skatteetaten

De hyret advokatfirma Grette og advokatfullmektig Cato L. Mowinckel, som i første omgang rettet krav mot Skatteetaten.

Formelt er det ikke snakk om erstatningskrav, men krav om oppreisning. Dette er en mildere reaksjon.

– Alvorlig krenkelse

Advokatfullmektigen krevde i første omgang 100 000 kroner til hver av klientene.

Det kommer frem i korrespondansen mellom partene, dokumenter som Teknisk Ukeblad har fått tilgang til.

– Det dreier seg om en meget alvorlig personvernkrenkelse fra et statlig organ som befolkningen må kunne ha tillit til, skriver Mowinckel i sitt krav.

DNV-rapporten

Han argumenterer også med at at den interne og hemmeligstemplede tekniske rapporten fra DNV om en rekke feil og mangler ved Altinn II-plattformen var kjent såpass lenge at man burde ha vært i stand til å avdekke problemet i forkant.

Her er detaljene om rapporten, som TU kunne avsløre kort tid før Altinn sviktet 20. mars:

Altinn avsløres i hemmelig rapport  

Sparket videre

Skatteetaten sparket ballen videre til Brønnøysundregistrene, som har ansvaret for Altinn.

Altinn er den tekniske plattformen som Skatteetaten benytter for å gi brukerne tilgang til selvangivelsen.

– Lite skyld

Registrene anså ikke saken som så alvorlig at det var grunnlag for å punge ut med så store beløp som motparten krevde.

– Vi er av den oppfatning at det er utvist en meget lav grad av skyld i forhold til feilsituasjonen som oppstod, skriver etaten i et brev signert Brønnøysundregistrenes direktør Erik Fossum og Altinn-direktør Kjersti Lauritzen.

De påpeker også at cachefeilen i Big IP ikke ble funnet av DNV i den tekniske rapporten.

- Ingen plikt

Likevel har man valgt å gi Kenneth og ektefelle økonomisk oppreisning.

– Brønnøysundregistrene har kommet frem til at vi formelt ikke er erstatningspliktig i denne saken, men at vi likevel ønsker å utbetale oppreisning, kommenterer kommunikasjonsdirektør Mette Siri Brønmo i en e-post til Teknisk Ukeblad.

Les også: – La Google håndtere offentlige data

– Ikke sensitivt

Hun påpeker at personopplysningene som var tilgjengelige i en kort periode 20. mars ikke var sensitive personopplysninger eller taushetspliktig informasjon.

– Opplysningene var dermed ikke av en slik art at de i seg selv skulle tilsi noen oppreisning. Derimot ser vi at oppmerksomheten de to opplevde rundt saken kan ha vært en belastning for dem, og har derfor valgt å tilkjenne oppreisning likevel, skriver Brønmo.

Godtok tilbudet

Tilbudet fra Registrene var på 15 000 kroner til Kenneth og 5000 kroner til ektefellen.

Dette har deres advokatfullmektig akseptert, viser brevvekslingen som Teknisk Ukeblad har tilgang til.

TU har bedt Cato L. Mowinckel om en kommentar til saken, men hans klienter ønsker ikke mer oppmerksomhet.

Les også: AutoCAD-orm stjeler industrielle plantegninger

NSB-sjefen kan ikke love bedre wifi i år

Ny digital motorvei fra Trondheim til Oslo

Elendig start for 'nye' internett

– Staten trenger egen tweeter