Olje fra havaristen Godafoss på Hvaler har nådd Sandø i Vestfold. Når isen vendes kommer oljen til syne. (Bilde: Arnt E. Folvik / IUA)

Is og kulde gjør oljeoppsamling vanskelig

Hittil har svensk og norsk kystverk samlet opp 70 kubikkmeter olje etter utslippet torsdag. Det er fortsatt uvisst hvor mye olje som lekket ut og hvor store mengder som fortsatt ligger i fjorden.

– Veldig mye av oljen vi ser nå er i tynne, tynne lag som legger seg i iskanten. Det er olje det ikke er mulig å aksjonere på, sier kommunikasjonsrådgiver Ane Eide Kjæraas i Kystverket til NTB.

Nådde naturperlen Svenner

Foreløpig er en del av oljen fanget i isen, men hvis været blir varmere, kan isen bryte opp og oljen komme i driv igjen. Ellers kan oljen løse seg opp av seg selv.

– Dette er jo tungolje, og det tar tid før den forsvinner. Men jo tynnere påslag, jo bedre er det, sier Kjæraas.

Søndag nådde olje fra det islandske skipet som står på grunn ved Hvaler i Østfold, land på Svenner i Larviksfjorden.

Oljen etter Godafoss-havariet har i tillegg truffet Vestfold-kysten på Bolærne i Nøtterøy, Leistein, Vestre- og Østre Bustein, Sandø og Kløvningen i Tjøme kommune.

– Mer enn ventet

Interkommunalt utvalg mot akutt forurensing Vestfold (IUA) hadde søndag brannmannskaper ute i fem båter. Hovedoppgaven er å legge lenser ved øyene og om mulig ta opp olje. Kystvaktskipene Nornen og Harstad samler opp den oljen som fortsatt driver fritt.

Kystverket anslår at det er 20 kubikkmeter med olje i sjøen nær land ved Sandø.

– Det er mye mer olje som flyter utenfor Vestfold-kysten enn ventet. Dette ser ikke lyst ut, sier IUA-leder Per Olav Pettersen til NRK.

Det svenske kystverkets skip Poseidon var natt til søndag med på å trekke opp tykkolje ved Svenner fyr. Oljen stammer fra lasteskipet Godafoss som gikk på grunn ved Hvaler. (FOTO: Scanpix) Kustbevakningen

Is pakker seg i lensene

Is, tåke og temperaturer ned mot 20 minusgrader kompliserer arbeidet for mannskap og oljevernressurser. Det er spesielt i områdene rundt Sandø på Tjøme at isen har pakket seg sammen.

– Isen gjør det vanskelig å bruke det utstyret vi har. Blant annet driver is inn i oljelensene som er satt ut og fyller dem opp. Dessuten må vi ta ekstra hensyn til mannskapets helse og sikkerhet, sier Kjæraas.

Det er foreløpig ikke mulig å vite hvor mye olje som eventuelt har kommet under isen eller som har sunket til bunnen. På grunn av kulden har det ikke vært mulig å peile tankene på Godafoss for å se hvor mye som lekket ut.

200 fugl skadd

Rundt 200 fugl er hittil registrert som tilgriset med olje. Et mindre antall er funnet døde. Det er generelt lite fugl i området.

– Nå er det is over hele Oslofjorden, og dermed vil ikke fuglen komme til oljen, sier Egil Soglo i Statens naturoppsyn Vestfold til NTB.

Det er de tallrike artene som ærfugl og gråmåker som er rammet.

– Det er en lidelse for de individene det gjelder, men for naturen totalt sett, så er ikke dette dramatisk, sier Soglo.

Innsamlingen av oljeskadd fugl begynner mandag. Fuglen vil ikke bli vasket, men avlivet.

Oljen drev i land ved Sandø i Vestfold lørdag. Oljen i dette området er så tjukk at Kystverket har satt ut en lekter med gravemaskin for å hente opp oljen. Foto: Kustbevakningen.se / Scanpix Kustbevakningen.se

Startet lossingen

Søndag morgen ble to konteinere som inneholdt til sammen 12 tonn dynamitt losset av det havarerte skipet Godafoss. I tillegg til dynamitt befinner det seg en del andre kjemikalier om bord – deriblant malingstynner og etanol.

Til sammen var det tatt av seks konteinere fra skipet søndag ettermiddag, og arbeidet pågår. Totalt er det 230 konteinere på dekk. Rederiet Eimskip håper å ha fått fjernet dem før tirsdag kveld.

Skipet kan bli liggende på skjæret flere i uker. Årsaken er at lasten må losses før oljen kan pumpes ut

Nordens største elbilkonferanse
Få med deg «Nordic EV Summit 2017» tirsdag 7. februar.
Union Scene, Drammen, Norway.