For OMV har avstander og logistikk, spesielt knyttet til beredskap, vært den største utfordringen. Her er riggen Leiv Eriksson som selskapet har brukt til å bore brønner i Hoop-området, 300 kilometer nord for Hammerfest. (Bilde: Ocean Rig)

BARENTSHAVET

– Ingen problemer med kulde og is i Barentshavet

Selv ikke på det nordligste oljefunnet, sier OMV.

Petroleumstilsynet har satt sikkerhet i Barentshavet som en av sine fire hovedprioriteringer for 2014. I forrige uke møtte de næringen i et dialogmøte, hvor nordområdene var blant de viktigste temaene.

Utfordringer knyttet til værforholdene fikk stor oppmerksomhet, men oljeselskap med erfaring fra Barentshavet har så langt opplevd andre problemstillinger som mer krevende.

– Ingen is

Letedirektør i OMV Norge, Reijo Kangas, sier at vær og vind ikke trenger å være en problemstilling for operasjoner i Barentshavet.

– Når du nærmer deg isfronten lenger nord så kan is og lave temperaturer bli et problem, men det er ikke delt ut lisenser for leteblokker på det området ennå. Og i dag er ikke værforholdene noe problem, sier han til Teknisk Ukeblad.

OMV har i alt elleve lisenser i Barentshavet, og er operatør på tre av dem. På norsk sokkel er det Barentshavet som er hovedsatsingsområde for det østerrikske selskapet.

OMV har blant annet vært med på det nordligste oljefunnet så langt på norsk sokkel, Wisting Central i Hoop-området, og har sammen med Statoil planer om å bore brønner enda lenger nord for det. Men selv ikke der vil is og kulde by på problemer.

– Heller ikke der er det fare for ising eller drivis. Så sett i den sammenheng er det ganske sikkert, påpeker letedirektøren.

Les også: Her er Statoils «subsea-dödare»

300 kilometer fra land

Det som OMV derimot har opplevd som en utfordring er store avstander.

– Wisting ligger fjernt fra land, 300 kilometer nord for Hammerfest. Rent logistikkmessig skaper det utfordringer, sier Kangas.

Spesielt med tanke på beredskapen er dette den største forskjellen mellom å drive i Barentshavet, kontra Nordsjøen og Norskehavet, ifølge letedirektøren.

– Responstiden på uhell har vi måttet finne løsninger på. Det tar lang tid for helikopter å fly fra land og ut til feltet. Det har vært utrolig viktig for oss at beredskapen skal være på plass, forklarer han.

Ved akutte medisinske behov har de måtte finne løsninger som gjør at de kan få umiddelbar medisinsk assistanse.

– Vi har gjort en del tilpasninger for å sørge for at beredskapen er på plass. Og vi øver også mye på dette, vi skal være forberedt dersom noe skjer. Da vet vi hvordan vi skal håndtere situasjonen.

Les også: Lien vil dele ut Norges nordligste letelisenser

Goliat-feltet blir det første oljefunnet i drift i Barentshavet, og har gjort en rekke tilpasninger for å takle for eksempel mørket og lave havtemperaturer.
Goliat-feltet blir det første oljefunnet i drift i Barentshavet, og har gjort en rekke tilpasninger for å takle for eksempel mørket og lave havtemperaturer. Eni

Mørket krever ny teknologi

Eni Norge har 18 lisenser i Barentshavet og er operatør for 13 av dem. Blant dem er Goliat-feltet, som ligger like vest for Hammerfest, og er det første oljefeltet som bygges ut i Barentshavet.

Pressekontakt Andreas Wulff forklarer at forholdene her ikke er så annerledes fra lenger sør på norsk sokkel, og bruker Haltenbanken i Norskehavet som eksempel på et sted med mer krevende værforhold enn Goliat-feltet.

– Den sørlige delen av Barentshavet er ikke så ulik resten av norsk sokkel. Men næringen tar skrittvise steg nordover, og gjør seg kjent med driften i et kaldere klima. De største utfordringene der vi er nå er mørke og kaldere havtemperaturer, sier han til Teknisk Ukeblad.

Han påpeker at Goliat vil sette en helt ny standard for oljeberedskap i norsk sammenheng, med ny teknologi på flere områder.

– Mørket gjør for eksempel at vi tar i bruk en helt ny søketeknologi, som gjør at vi kan overvåke havet selv i fravær av lys, altså i mørke og med dårlig sikt. Vi har en ny type infrarøde kameraer som kan følge mennesker og olje på vann i mørket, forklarer Wulff.

Les også: Goliat skal være kraftig forsinket

Kaldere i havet

Det er også noe lavere temperaturer i havet på Goliat. Dette gjør for eksempel at de tar i bruk en ny type overlevelsesdrakter.

– Vi har en beredskap for søk og redning som er helt i verdensklasse. Som et eksempel har vi beredskapsfartøy stående, som har krav om å kunne hente opp mennesker fra sjøen på maks seks minutter. Dette er noe de øver på hele tiden, og disse øvelsene viser at de er veldig effektive, forteller Wulff.

Andre sikkerhetstiltak som er satt i gang i forbindelse med Goliat er innlemming av kystfiskeflåten i beredskapen, og det er opprettet en egen strandsoneberedskap, med en innsatsgruppe som skal kunne rykke ut ved kort varsel ved akutte hendelser.

Les også:

Bare usikkerheten på Sverdrup tilsvarer oljen i Goliat, Ivar Aasen, Edvard Grieg, Gina Krog og Gudrun

Slik blir den største utbyggingen i Nordsjøen siden 1980-tallet

Ekspert mener verdens største gassfelt til havs kan bli liggende urørt