MODERNE: Fjord1 har bestilt verdens største LNG-ferje fra Fiskerstrand. Nå kan et moderne og kanskje enda mer miljøvennlig skip bli brukt også på Lavik-Oppedal-sambandet fra 2015. (Bilde: Fjord1)

Utviklingskontrakt for miljøferje

  • Industri

Statens vegvesen lyser derfor ut en utviklingskontrakt for enda mer energieffektive og miljøriktige ferjer.

Regjeringen mener med kontrakten også å gi verftene et håndslag i tøffe tider.

Lavik-Oppedal

Samferdselsdepartementet gir Statens vegvesen i oppdrag å lyse ut en utviklingskontrakt der transportselskapene og skipsindustrien inviteres til å konkurrere om den mest energi- og miljøeffektive ferja for å trafikker riksvegsambandet Lavik-Oppedal på E39 i Sogn og Fjordane. Ruta trafikkeres av to ferjer. Tanken er at en av dem skal erstattes med ny, mer miljøvennlig type.

Fjord1 har kontrakt på sambandet og satte i mars i år inn en splitter ny ferje, MF Lifjord, på strekningen sammen med MF Gloppen fra 1984.

M/F Gloppen
M/F Gloppen

Telefon : 415 36 384
Kapasitet : 112 PBE 
521 passasjerar
Bygd i 1984
Fart i knop 12
TRAVER: M/F Gloppen fra 1984 står i fare for å bli skiftet ut med en ny og mer moderne ferje i 2015. Konkurranse om å utvikle en ny ferjetype lyses nå ut. Fjord1

Fire måneder

Konkurransereglene og spesifikasjoner utarbeides nå og vil bli klare rundt årsskiftet. Det er transportørselskapene som utfordres og må knytte til seg teknisk kompetanse. Etter planen vil de få fire måneder på seg til å utarbeide nye konsepter eller eventuelt ombygging av eksisterende ferje.

Kinderegg

- Konkurransen er et viktig bidrag til å utvikle ny teknologi og for nå målene i klimapolitikken. I tillegg kan kontrakten være et viktig bidrag til verfts- og leverandørindustrien, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Politisk rådgiver Sigrid Brattabø Handegard kaller det et kinderegg:

- Her kan vi få utviklet mer miljøvennlig og moderne ferje, ny skipsteknologi og skape arbeid til skipsindustrien, sier hun til Teknisk Ukeblad.

Klar til 2015

Drivstofforbruk og type drivstoff blir viktige parametere. Regjeringen skriver i en pressemelding at ferjer for el-drift eller biodrivstoff kan være aktuelle.

Miljøorganisasjonen Zero ser utlysingen som en gyllen mulighet og en drivkraft for norsk industri for å bringe frem en verdensledende nullutslippsferge.

Gleder seg

-Dette er en svært god nyhet for oss som er opptatte av de klimavennlige løsningene i fergetranssporten. Vi gleder oss til å se hva bransjen har å by på, sier Olav Andreas Opdal i ZERO.

- Batteridrift av ferger synes i første omgang å kunne treffe utlysningsteksten for konkurransen svært godt. Batteriferger vil både være svært energieffektive og svært miljøeffektive, sier faglig rådgiver Olav Andreas Opdal i Zero.

Batteri og hydrogen

Miljøorganisasjonen jobber nå med en rapport om mulighetene for batteridrift og hevder at det finnes kompetansemiljø både i verft og ferjebransjen. Zero ser også på hydrogendrevne ferjer og mener de kan bli energieffektive alternativer.

Kontrakten for ferjesambandet løper fra 2015. Konkurransevinner må derfor utropes i god tid slik at skipet kan utvikles, designes og bygges og være klar til 1. januar 2015.