ARBEID: Aker Stord har 1000 personer i døgnkontinuerlig arbeid med p klargjøre skipet før uttaing til feltet i slutten av april. (Bilde: Tore Stensvold)
SNART KLAR: Skiltet er på plass, men foreløpig ligger skipet ved Stord for ferdiggjøring av arbeider. Uttauing til feltet er planlagt til en gang etter påske. (Bilde: Tore Stensvold)
TAUES: BPs FPSO Skarv ble tauet inn til Stord og utrsutning ved Aker Solutions 1. mars. Over 1.000 personer skal jobbe om bord med ferdigstilling før instalasjonen går ut til feltet. Skipet er bygget ved Samsung i Geoje i Korea. Det tok 93 dager å seile fra Korea til Stord. (Bilde: BP)
REDNINGSKLÆR: Ved mønstringsstasjonen for livbåter er det ekstra sett med overlevingsdrakter i tilfelle mannskapet ikke rekker å hente sine egne på lugaren. (Bilde: Tore Stensvold)
TRYGGLEIK: Ingen får gå om bord uten riktig verneutstyr. (Bilde: Tore Stensvold)
TILDEKKET: Mens Skarv ligger på verfet, er områder dekket til for å beskytte mot vær og vind under arbeidet. (Bilde: Tore Stensvold)
KAPTEIN: Jon-Petter Pedersen har ansvar for marine operasjoner på Skarv når han er på vakt. Han har mange års erfaring som kaptein på bøyelastere og har jobbet på Petrojarl FPSO. (Bilde: Tore Stensvold)
INGENIØRSJEF: Richard Robert har fulgt byggingen av Skarv i Korea i to år som engineering manager for BP. (Bilde: Tore Stensvold)
KRISEROM: Herfra er det sanntidskomminikasjon med bilder på skjermer direkte med landbasen til BP. (Bilde: Tore Stensvold)
KOREANSK: Verftet Samsung har fortsatt folk om bord på Skarv. (Bilde: Tore Stensvold)
(Bilde: BP)
HELIPORT: Landsingsplasss for helikopter på fordekket. Nettet skal gi mer friksjon så helikopteret ikke skal skli av. (Bilde: Tore Stensvold)
FRITT FALL: Skarv FPSO er utstyrt med fire fritt-fall livbåter fra Schat-Harding. Hver har plass til 63 personer. Skipet har lugarplass til 100. (Bilde: Tore Stensvold)
GASSER PÅ: Skarv har fire gassturbiner, hver på 32 MW. Mest kraft går med til gasskompresjon for transport i rørledning til Åsgard.Det skal likevle ikke være nødvendig å kjøre alle fire samtidig. Eksosrørene stikker opp bak Jon-Petter Pedersen. (Bilde: Tore Stensvold)
EYE OF THE TIGER: Kommandosentralen. herfra styres all aktivitet på Skarv. Alt er PC-baseret, med hardkoblet back-up-system via tavla til venstre i bakgrunnen. (Bilde: Tore Stensvold)
TYNGDE: Toppdekket på Skarv veier16.000 tonn, mens skroget er på 40.000 tonn. (Bilde: Tore Stensvold)
KREFTER: Skroget til Skarv er forsterket i området rundt dreieskiva. 24 ankerliner er festet til turreten, i tillegg til 21 fleksible stigerør. Turreten veier 4.000 tonn. (Bilde: Tore Stensvold)
DREIER: Engineering manager Richard Robert foran dreieskiva, turret, på Skarv. (Bilde: Tore Stensvold)
FINPUSS: Mange deler på FPSO-ens prosessanlegg skal tetes og justeres før skipet forlater kai. (Bilde: Tore Stensvold)
PROSESSDEKK: Skarv har en produksjonskapasitet for olje på 85.000 f/d og 15 millioner sm3/d gass. (Bilde: Tore Stensvold)
POLSK: Veldig mange av Aker Stords personell kommer fraPolen. Alle skilt er merket på norsk, engelsk og polsk. (Bilde: Tore Stensvold)
KJØLIG TEST: Store mengder nitrogen brukes til å fylle prosessanlegget om bord på Skarv for å teste og kontrollere at det ikke finnes lekkasjepunkter. (Bilde: Tore Stensvold)
SIKKERHETSSONE: Minst hver 10. dag kommer en bøyelaster og "hekter seg" på hekken til Skarv og henter 120.000 m3 olje fra Skarvs 17 lasttanker. (Bilde: Tore Stensvold)
STOR DREIESKIVE: Turreten er navet i skipet - det er her alle stigerør kommer opp og forankringen skjer gjennom turret og ned til havbunnen. Toppen sees rett til høyre for krana. (Bilde: Tore Stensvold)
HØYT: Flammetårnet på Skarv rager nå ca. 155 meter over havet. Men fullastet minsker høyden til ca. 140 meter. Selve bommen er 115 meter lang. (Bilde: Tore Stensvold)
LOKKER: Jon-Petter Pedersen liker offshore-skiftordningene med to uker på skipet og fire uker hjemme. (Bilde: Tore Stensvold)

Skarv klargjøres på Stord

  • bildeserier