Avansert: Subsea 7 har god bruk for det avanserte dykker- og konstruksjonsskipet Seven Viking når kontraktene blir større og mer omfattende. (Bilde: Ulstein Group/Per Eide Studio)

SUBSEA 7

Oljeselskapene setter bort mer subsea til serviceselskap

Subsea 7 merker et trendskifte i Surf-markedet (subsea umbilicals risers and flowlines).

– Det er et merkbart skifte i etterspørsel. Nå setter flere oljeselskaper ut enda mer av arbeidet. Det som før var Surf-kontrakter er nå Epic (engineering, procurement, installation and construction), sier administrerende direktør Bjarne L. Tofte i Subsea 7.

Tidligere kom oljeselskapene med rør og satte ut sammensveising, rustbeskyttelse, transport og installasjon til aktører som blant andre Subsea 7, Technip og Emas. Nå vil flere oljeselskaper sette bort både planlegging, design og innkjøp i tillegg til fabrikasjon og installasjon.

Det betyr nye krav til kompetanse.

– Fra 2013 er om lag 50 prosent av kontraktsverdien innkjøp, resten fabrikasjon og installasjon, sier Tofte.

Les også: Ansatte kuttes og nyansatte droppes i subseabransjen

Devil in the details

For Subsea 7 betyr det ikke bare større kontrakter med mer ansvar, men også behov for å bygge opp ny kompetanse. Det gjelder alt fra innkjøp, materialkunnskap, oppfølging av underleverandører og ikke minst engineering.

– Risikoen er at vi må ta hele ansvaret. Det er avgjørende å ha riktig kompetanse. Det avgjørende ligger i detaljene. Fordelen er at vi blir tidlig engasjert, kan optimalisere felt fram til ferdig installasjon, og det gir oss mer fleksibilitet ved installasjon, påpeker Tofte.

Les også: Disse subsea-grepene må oljeindustrien gjøre for å tilpasse seg fremtiden

Komplett: Technip med spolebase i Orkanger har lang erfaring med å ta Epic-kontrakter. Her laster rørleggingsfartøyet Apache II ved spolebasen i Orkanger. Technip

Lengre erfaring

For Technip er ikke overgangen til større ansvar og mer omfattende leveranser så stor. De har allerede siden 2000 hatt flere kontrakter med totalt ansvar for alt fra engineering til innkjøp, fabrikasjon og installasjon. Trenden er likevel merkbar også for dem.

– Det er kommet flere nye operatører på norsk sokkel, som for eksempel Eni, Marathon, Wintershall, RWE Dea og Lundin. Det er oljeselskap som ikke selv nødvendigvis har som strategi å bygge opp store staber, sier administrerende direktør Odd Strømsnes i Technip til Teknisk Ukeblad.

Det gjelder ikke bare små operatører, påpeker Strømsnes. De har hatt Epic-kontrakter med Exxon siden tidlig 2000-tallet.

Nå ser også Statoil et poeng i å sette bort arbeidet til et selskap som har all kompetanse.

Les også: Det norske-sjefen følte seg sabotert av egne ingeniører

Erfaring: Odd Strømsnes, adm.dir. i Technip under årets Subsea Valley-konferanse.

Varme team

– Det kan kreve mye av operatørene å håndtere engineering, innkjøp og alt grensesnittarbeid internt, særlig om det går litt tid mellom hver gang de har slike prosjekter. Vi har jevn belastning med denne type utfordringer og er dermed i stand til å håndtere det relativt effektivt, sier Strømsnes.

Han framholder spesielt at Technips har særlig kompetanse med vertikal integrering der mye av infrastrukturen, det vil si fleksible rør, stålrør og kontrollkabler, produseres internt.

Technip har kjørt store Epic-jobber for Exxon og Marathon i flere år, med Eni og Lundin som nye kunder de siste årene.

– Som en del av Alvheim- og Bøyla-leveransene for Marathon har vi også levert subsea manifold­er, produsert ved Nymo, sier Strømsnes.

Les også:

Derfor må mobilene bo på hotell

De har 638.000 i lønn. Under halvparten har høyere utdanning

Slik blir den største utbyggingen i Nordsjøen siden 1980-tallet