Sabotasje: Tidligere Det norske-direktør Erik Haugane sier at "etter å ha tilbakevist alle forsøk på tekniske motargument, begynte man rett og slett å sabotere beslutningsprosessene", i forbindelse med Ivar Aasen-utbyggingen. Foto: Peder Qvale (Bilde: Peder Qvale)

ERIK HAUGANE

Det norske-sjefen følte seg sabotert av egne ingeniører

Det er vanskelig å få etablerte selskap, også i oljeindustrien, til å ta i bruk ny teknologi. Dette mener mangeårig direktør i Det norske og nå administrerende direktør i Siva, Erik Haugane.

– Det finnes svært mange nye løsninger, men villigheten til å ta nye ting i bruk, er ikke særlig utpreget, sier Haugane til Teknisk Ukeblad.

Les også: Tyver stikker av med en femdel av Nigerias oljeproduksjon

Truer den etablerte orden

Han mener at dette i utgangspunktet er en menneskelig egenskap som alltid har eksistert.

– Det strider mot menneskets natur å endre noe man allerede har suksess med, annet enn finpuss av metodene. Denne egenskapen har vi hatt suksess med i 100.000 år. Ting som er trygt og godt, gjør man ikke noe med før man nærmest blir tvunget til det, sier Haugane.

Han sier at initiativet til nye løsninger aldri kommer nedenfra i organisasjonen. Derfor er det opp til ledelsen å gjøre nødvendige endringer.

– Endringsprosesser og initiativ til nye løsninger, teknisk som organisatorisk, er et lederansvar. På lik linje med HMS-arbeid og risikostyring, er det ledelsens plikt å kjempe gjennom bruk av bedre og mer lønnsomme løsninger. De etterspørres ikke nedenfra. Tvert om, de bekjempes av folk som gjerne vil gjenta det de kan, og det de er trygge med. Ny teknologi og nye løsninger truer den etablerte orden, for ingeniører som alle andre.

Les også: Shell: Bensin og diesel kan være utfaset mellom 2050 og 2060

– Blir bekjempet

Haugane mener for øvrig at det er flere steder enn i oljeindustrien man ikke vil eller tør ta i bruk ny, eksisterende teknologi.

– Både innen oljeindustri og mange andre virksomheter ville man tjent mye på å implementere teknologi som allerede finnes. Men det er klart at kjøreskolene ikke er interessert i at kjøreopplæringa skal skje i simulatorer selv om den er bedre og mer effektiv, og de vil bekjempe en slik utvikling med lover og regler. Huskjøpere forlanger å ha sentrallås på bilen, men aksepterer at det ikke er montert på huset, annet enn i garasjen.

Les også: – Håper at unge ingeniører ikke blir utdannet innen olje og gass

– Ble sabotert

Han eksemplifiserer med Ivar Aasen-utbyggingen der Det norske er operatør.

– Jeg forsøkte å få med lisenspartnerne og egne ingeniører på at vi ikke skulle ha et offshore kontrollrom på Ivar Aasen, da denne funksjonen kan løses mye bedre og billigere fra land. Etter å ha tilbakevist alle forsøk på tekniske motargument begynte man rett og slett å sabotere beslutningsprosessene, sier han.

Ifølge Haugane ble enden på denne visa ett kontrollrom offshore. Og ett på land.

– Det endte med at man bygger kontrollrom offshore som skal brukes i forbindelse med oppstarten. Deretter legges det i dvale. Det er tross alt bedre enn ingenting, men dette og en rekke andre eksempler viser at ledelsen må bevisstgjøre sitt lederansvar på et område hvor jeg tror mange tar et annet faktum for gitt, nemlig at organisasjonen er interessert i endring. Det skjer dessverre bare i festtaler.

I forrige uke skrev Teknisk Ukeblad om et annet rom der Haugane ikke fikk viljen sin: Røykerommet på Ivar Aasen. En fanesak for ham var å gjøre plattformen røykfri. Ifølge ham selv, fikk han viljen sin mens han fortsatt var Det norske-direktør. Men da han ikke var der lenger, ble røykerommet tatt tilbake.

Siva-direktøren sier at innovasjon og vilje til å ta i bruk nye teknologier er et neglisjert ledelsesansvar i mange selskap.

– Da Det norske var litt mindre, var det lettere å skjære igjennom. Men det er også grenser for hva man kan kommandere folk til å gjøre mot sin vilje, sier Haugane.

Les også: Det er lov til å røyke på norsk sokkel. Men ikke e-sigaretter

Kjenner seg ikke igjen

Det norske, som er operatør i Ivar Aasen, har en 35 prosents eierandel i feltet. Statoil har 50 prosent, mens Bayerngas har 15 prosent.

Det har foreløpig ikke lykkes Teknisk Ukeblad å få en kommentar fra lisenspartner Statoil.

Teknisk komitemedlem i Ivar Aasen-lisensen for Bayerngas Norge, Atle Rangnes, sier at han ikke kjenner seg igjen i Erik Hauganes sabotasje-påstander.

– At vi har sabotert noe i lisensen er ukjent for meg. Vi har en enstemmig beslutning i lisensen om denne løsningen. Og meg bekjent har det aldri vært snakk om å ha kontrollrom kun på land. Hva som er tilfelle med hans egne ingeniører, vet jeg ikke noe om, sier Rangnes.

Men Rangnes mener Hauganes påstand om at det er vanskelig å ta i bruk ny teknologi er riktig. Blant annet fordi det dreier seg om kostnad og risiko.

– Det er ikke lett å være den som tar i bruk nye løsninger. Det er kø for å være nummer to med ny teknologi. Dette dreier seg blant annet om at vi vil vite at nye løsninger fungerer og kan erstatte det tradisjonelle.

Det norske ønsker ikke å kommentere Erik Hauganes utspill.

Les også:

Robotteknologi skal gi økt utvinning

– Ikke oljeindustriens feil at norsk industri sliter

Slik fungerer norsk gasseksport